کشت پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع

به گزارش هولی، بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور وارد کردن بذر قلمه و نهال پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع و کشت آن غیرقانونی است.

کشت پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع

به گزارش خبرنگار از، ابراهیمی رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی گفت: پالونیا، بومی مناطق پرباران شرق و جنوب شرق آسیاست و کشت آن به علت نیاز آبی زیاد در مناطق نیمه خشک و خشک ایران همانند آذربایجان شرقی نامناسب است.

ابراهیمی افزود: اخیراً در استان گلستان نهال پالونیا در سطح وسیع و انبوه تولید شده و تولیدکنندگان به علت استقبال نکردن بخش خصوصی، به دنبال مشتری در مناطق خارج از شمال هستند.

او افزود: صد ها پایه از این گیاه طی 10 سال اخیر در مجتمع تحقیقاتی البرز کاشته شد، اما بر اثر سرمازدگی خشک شده و از بین رفته است.

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: براساس جلسات متعددی که در مورد گونه درختی پالونیا در سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگل ها و مراتع کشور و با حضور کارشناسان مختلف از محیط زیست، سازمان پارکها، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و دانشگاه علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده است، با دلایل و شواهد مستدل کاشت این گونه در مناطق خارج از شمال کشور که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستند رد شده است.

او گفت: گونه درختی پالونیا گیاهی غیر بومی، نورپسند و سریع الرشد بوده و در اکوسیستم های جنگلی در سایه خوب رشد نمی کند و با دارا بودن ریشه های قوی و برگ های بزرگ از رشد گونه های بومی جلوگیری می کند.

او گفت: اگر در کشور پالونیا در سطح وسیع و بدون مطالعه و پیش بینی کشت گردد می تواند خیلی خطرساز گردد و به دلیل رشد سریع می تواند به سرعت جایگزین گونه های بومی در محیط های طبیعی نظیر جنگل های ارسباران گردد.

ابراهیمی افزود: برای معرفی و ترویج یک گونه باید به خواستگاه اکولوژیک و نیاز های محیطی آن گونه توجه و به لحاظ اقتصادی نیز واقعیت ها باید روشن گردد و سازمان جنگل ها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی در زمینه شرایط ورود این گیاه به استان صاحب نظر بوده و دارای اطلاعات ذیربط هستند.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1121

به "کشت پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید