چه سرنوشتی در انتظار خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟ (تور ارزان یونان)

به گزارش هولی، ایسنا/ بدنبال آخرین گزارش های منتشر شده، این پرسش مطرح می شود که چه سرنوشتی در انتظار خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟

چه سرنوشتی در انتظار خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟ (تور ارزان یونان)

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

بنایی که تاریخچه آن به توسعه پالایشگاه نفت آبادان و صنعتی شدن این شهر گره خورده و در لیست آثار ملی ثبت شده در حال حاضر بلاتکلیف مانده و هر چند وقت یکبار نگرانی و صحبت فروش و تخریب آن سر زبان ها می افتد.

تخریب یکباره یا آرام آرام خانه های تاریخی در اثر بی توجهی به بازسازی و قصور در حفظ بناها لیستی طویل و دردناک است و با وجود زمزمه هایی که مبنی بر فروش و تخریب این بنا به گوش می رسد این پرسش مطرح است که سازمان میراث فرهنگی چه تدبیری برای برطرف بلاتکلیفی این بنای تاریخی انجام خواهد داد تا قصه نوشدارو بعد از مرگ سهراب برای خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی همچون بناهای تاریخی نابود شده تکرار نگردد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان گفت: طبق قانون تمام حقوق مالکانه محفوظ است و بناهای تاریخی ملک شخصی حتی در صورت ثبت ملی بودن منع خرید و فروش ندارند.

مالک تسهیلات بازسازی بنا را نپذیرفت

سید شمس الدین نوربخش غفاری در عین حال توضیح داد: تغییر کاربری و فعالیت در بنای تاریخی کمافی السابق باید در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

او گفت: فروش و تمامی تغییرات بنا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و با مشورت آنها انجام می گردد و سرمایه گذار بدون مشورت با کارشناسان نمی تواند کوچکترین تغییری در بنای تاریخی ایجاد کند.

وی متذکر شد: اگر پس از واگذاری بنا خریدار یا سرمایه گذار بدعهدی کند، بطور قطع با اقدامات قاطع قانونی روبرو خواهد شد.

نوربخش غفاری با بیان اینکه طبق قانون هزینه بازسازی خانه های تاریخی که مالک خصوصی دارند به وسیله مالک باید تامین گردد، شرح داد: یعنی مالک که بهره بردار است باید کارهای نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهد.

او با بیان اینکه هویت شهر را فضاهای میراثی تعیین می نمایند، یادآور شد: بناهای تاریخی گویای تاریخ هستند و باور داریم نباید به آنها آسیب زد و حفظ و نظارت بر آنها در اولویت میراث واقع شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به پیشنهاد تسهیلات بانکی به مالک عکاسخانه ژرژ یونانی اظهار کرد: سال گذشته از صندق حفظ و احیای بناهای تاریخی اعتباری را به منظور بازسازی و حفظ این بنا در نظر گرفتیم و با مالک این بنا نامه نگاری انجام دادیم اما مالک تسهیلات وام را نپذیرفت.

وی گفت: ثبت بناهای تاریخی در لیست آثار ملی محدودیت هایی نظیر ممنوعیت تخریب و ساخت و ساز، بازسازی و تعمیر بنا که باید با نظارت میراث فرهنگی باشد و بعلاوه تغییر کاربری بنا که باید در محدوده کاربری های مجاز سازمان میراث فرهنگی باشد برای مالکان ایجاد می نماید.

توانایی بازسازی و حفاظت این بنا را ندارم

بعلاوه پرویز شوکت، مالک خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی در مورد علت فروش این بنای تاریخی گفت: هزینه بازسازی و بازسازی این بنای تاریخی زیاد است و دیگر توانایی انجام اقدامات بازسازیی و حفاظتی در این بنای تاریخی را ندارم.

وی افزود: باید خریدار یا سرمایه گذاری پیدا گردد که هزینه های بازسازی، بهره برداری و تجهیز عکاسخانه را به عهده بگیرد.

شوکت گفت: از ابتدای خرید این بنا مجوز تخریبش را هم از شهرداری گرفته بودم اما به علت علاقه قلبی به میراث فرهنگی شهر قادر به تخریب آن نبودم.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی وامی را برای بازسازی پیشنهاد داده بود، توضیح داد: بجز پیشنهاد وام به بنده تا به حال اقدامات بازسازیی از جانب خود مسئولان انجام نشده است.

یادآوری اهمیت و ارزش این بنای تاریخی ضروری است

بعلاوه احمد امیری، یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره خرید و فروش خانه و عکاسخانه تاریخی ژرژ یونانی آبادان اظهار کرد: پلاکاردهایی که جلوی ساختمان ژرژ یونانی نصب نموده اند نسبت به تخریب و فروش این خانه هشدار می دهند.

وی گوش زد کرد: اگر طرح و معرفی خریدار یا سرمایه گذار خصوصی برای بهره برداری نباشد بازسازیی نیز در کار نیست و باید شاهد تخریب تدریجی این اثر ملی باشیم.

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید نمود: دغدغه های رسانه ها می تواند در این زمینه حساسیت ایجاد کند که هم اکنون تنها موضوعی که اهمیت دارد، جلوگیری از تخریب این گونه بناها است.

وی با تاکید بر حفظ خانه های تاریخی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت ارزشمند تاریخی متذکر شد: ضروری است پیش از اینکه این بنا به سرنوشت خانه شکرچیان دچار گردد، به صورت فوری پیگیر شرایط بلاتکلیفی آن شویم.

این دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه یادآوری اهمیت و ارزش این بنای تاریخی ضروری است تا حداقل مسئولان به فکر باشند، یادآوری کرد: در حال حاضر برطرف بلاتکلیفی عکاسخانه ژرژ یونانی به وسیله مسئولان به این علت ضروری است که بارها شاهد بودیم محافظت از ابنیه های تاریخی آن چنان که باید و شاید مورد توجه مسئولان نبوده است.

امیری معتقد است: حمایت دستگاه های متولی در حوزه نظارت، تصمیم گیری، برنامه ریزی و کارهای اجرایی این بنای تاریخی لازم و ضروری است.

او با بیان اینکه عکاسخانه ژرژ یونانی بیانگر فرهنگ و خاطرات گذشته شهرستان آبادان است گفت: تمام نگرانی من از این است که این بنای تاریخی همچون بناهای تاریخی متعدد این شهر که مورد بی مهری متولیان قرار گرفتند، به ورطه نابودی کشیده گردد.

امیری با اشاره به بناهای تاریخی شهرستان آبادان که در سالهای اخیر تخریب شدند، گفت: متاسفانه بعضی از خانه های تاریخی که در لیست میراث ملی هم ثبت شده بودند به دلایل مختلف رو به تخریب رفته و از آنجا که متولی مربوطه حساسیت لازم را نشان نداده، در نهایت از بین رفتند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2184

به "چه سرنوشتی در انتظار خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟ (تور ارزان یونان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سرنوشتی در انتظار خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟ (تور ارزان یونان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید