ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری

به گزارش هولی، ایرنا/ این خبر پیرامون ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری برای شما مخاطبان گرامی نگارش شد.

ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری

یکی از ظرفیتهای مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال پایدار در مازندران توریستی است اما طبق آمار معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، سالانه حدود 30 میلیون توریست از محورهای ارتباطی استان تردد می نمایند که از این تعداد تنها پنج تا هفت میلیون توریست حدود سه تا پنج روز بطور میانه در استان اسکان می یابند و بقیه مسافران به صورت چادرخوابی بدون آنکه مبلغی را برای اسکان در هتل ها یا مسافرخانه هزینه نمایند، مازندران را به مقصد استانهای همجوار ترک می نمایند.

کارشناسان معتقدند که مازندران با وجود آنکه از نظر منابع طبیعی منحصر بفرد است اما از نظر امکانات زیرساختی برای تبدیل شدن از معبر به مقصد توریستی فقیر است و از جمله دستگاه های خدمات رسانی که می توانند در راستا برطرف این دغدغه ها مثمر ثمر باشند، شهراری ها هستند.

صاحب نظران با واکاوی اعداد و ارقام رسمی اداره کل میراث فرهنگی مازندران می گویند که در زمان حاضر، اقامتگاه های رسمی استان جوابگوی مقدار قابل توجه مسافران عبوری نیست و اکنون زیرساخت اقامت شبانه تنها یک میلیون و 500 هزار توریست در مازندران فراهم است که با این آمار به هیچ عنوان نمیتوان این دیار را به مقصد توریستی تبدیل کرد.

مصداق دیگر واکاوی این آمار هم آن است که درحالیکه بسیاری از استانهای توریست پذیر کشور این روزها برای جلب نظر مسافران از هر ابزاری از جمله ایجاد هتل های با ستاره بیشتر استفاده می نمایند اما سهم مازندران به عنوان دیار توریست پذیر تنها یک هتل پنج ستاره است.

بعلاوه براساس آمار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی مازندران، در زمان حاضر سهم این استان از اقامتگاه های توریستی حدود 70 هتل با 80 هزار تخت است که از این تعداد نیز بیشترین آن هتلهای تک یا 2 ستاره است که بطور تقریبی شرایط مسافرخانه ای دارند.

بدین ترتیب این آمار برای استانی که طبق رویکردهای تازه استاندار مازندران، قرار است سالانه میزبان بیش از 30 میلیون توریست باشد، جز معنای کاستی و ضعف در صنعت توریستی مفهومی دیگر ندارد و شهرداران می توانند برای برطرف این چالش اقدام نمایند.

شهرداران پای کار بیایند

ضعف های زیرساختی توریستی مازندران بویژه در بحث اقامتگاهی موضوعی است که بتازگی مورد توجه عالی ترین مقام اجرایی استان نهاده شد. سید محمود حسینی پور معتقد است فرایند رشد صنعت توریستی دراین دیار در سالهای گذشته به علت ارائه نشدن برنامه های منظم و آینده نگر از سوی مسئولان وقت و مهیا نبودن زیرساختهای استاندارد برای ورود جدی و موثر بسیار کند بود اما شهرداران به عنوان یکی از دستگاه های متولی برای توسعه توریستی مازندران پای کار بیایند.

نماینده عالی دولت در مازندران در همایش شهرداران استان در ساری پیرامون ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد توریستی گفت: نباید گول طبیعت و منابع خدادای را در جذب توریست بخوریم و باید با برطرف مشکل زیرساختی و دقت نظر در مسائل زیست محیطی، از ظرفیت جذب مسافران عبوری اشتغال آفرینی کنیم.

وی اعلام کرد: شهرداران در جذب توریست عبوری برای فراوری اشتغال نباید منفعل عمل نمایند و آنان با مشارکت با فعالان اقتصادی و تسهیل در اعطای مجوزهای سرمایه گذاری، برای ساخت چندین اقامتگاه و فروشگاه و هتل در استان بکوشند.

استاندار مازندران ادامه داد: در سالهای گذشته از ظرفیت جذب توریست با فعال سازی شهرداری ها استفاده نشد و شهرداران در کنار انجام کارهای روزمره در ارتباط با جذب مسافر و شناسایی نمادهای توریست شهر تحت مسئولیت خود اقدام نمایند.

حسینی پور توضیح داد: از هم اکنون شهرداری ها برای تامین مکان اسکان مسافران و توریستان عبوری در عید نوروز پیش رو برنامه ریزی و در بلندمدت هم شهرداران فرایند اعطای مجوز ساخت اماکن توریستی در منطقه ها شهری استان را هموار نمایند.

لزوم توسعه حمل و نقل توریستی

یکی دیگر از رویکردهای اساسی برای جذب توریست، توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری است تا مسافر با کمترین زمان ممکن و بدون هیچ دغدغه ای برای تماشا جاذبه های تاریخی و توریستی شهر هدف تردد کند. این رویکرد و بیشتر دیدگاهی است که از چشم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برای تبدیل شدن مازندران از معبر به مقصد توریستی دور نماند و از شهرداران خواست نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل دورن شهری خود اقدام نمایند.

رضا علیخانی اضافه نمود: فرسودگی ماشین آلات و ناوگان حمل و نقل درون شهری مازندران برای جذب توریست و پذیرایی از مسافران نیازمند نوسازی است و امکانات در این حوزه باید مطابق با نظر توریستان اصلاح گردد.

وی اعلام کرد: به هیچ عنوان خودروهای سنگین سواری که سالها از عمر مفید آن میگذرد متناسب با شرایط شهرهای توریست پذیر مازندران نیست و باید شهرداران نسبت به برطرف این دغدغه برنامه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران ادامه داد: زیرساخت های توریستی در حوزه شهری استان از قبیل حمل و نقل، مراکز خرید و تفریحی باید افزایش یابد و رمز تحقق برنامه تبدیل مازندران از معبر به مقصد توریستی همراهی شهرداران و افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه است.

علیخانی اضافه نمود: دستگاه های اجرایی مازندران با شیوه های نو مانند برگزاری نمایشگاه فرهنگ و آداب و رسوم، بهره گیری از تورهای مجازی جاذبه های توریستی مازندران، برگزاری نمایشگاه معرفی آثار و دستاوردهای توریستی مازندران در سایر نقاط کشور برای معرفی استان اقدام نمایند.

وی توضیح داد: درگیر شدن فکر افکار عمومی برای افزایش حضور توریستان در استان بطور حتم تمایل بیشتر فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه توریستی استان را افزایش خواهد داد.

شهرداران آماده جذب سرمایه گذار

محمد حسین فقیه، شهردار جویبار گفت که برای توسعه توریستی و جذب سرمایه گذاران در سال پیش رو آماده هستند.

وی اعلام کرد: توسعه توریستی نیازمند آماده سازی زیرساخت های توریستی در شهرهای مازندران است و امیدواریم بتوانیم موضوعاتی که در این جلسه از سوی مسئولان امر ارائه شد، به معنای واقعی پیاده سازی کنیم.

شهردار جویبار گفت: نباید سهم شهرهای مازندران از حضور مسافران، انباشت و جمع آوری زباله باشد بلکه باید با فرهنگسازی و توجه به امکانات حوزه شهری برای ماندگاری مسافران کوشش کنیم و تبدیل شدن استان به معبر توریستی و چادرخوابی مسافران رویه نادرستی است که با راه اندازی اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت که منبع عایدیی خوبی هم برای شهرداری ها بشمار می رود، ریشه کن می گردد.

فقیه با بیان اینکه رویکرد تازه شهرداران استان برای تامین منابع اقتصادی تغییر منبع از بخش مسکن به توریستی خواهد بود، گفت: از ایده پردازی نخبگان برای جذب توریست و بعلاوه افزایش ماندگاری آنان با موضوع افزایش عایدیزایی برای شهرهای مازندران استقبال خواهیم کرد.

لزوم حضور شهرداران مازندران در نمایشگاه های بین المللی توریستی

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران هم می گوید که شهرداران این استان برای معرفی جاذبه های شهری در نمایشگاه های بین المللی توریستی حضور یابند.

مهدی مرادی اضافه نمود: تغییر رویه شهرداری های استان در حصول عایدیها باید با جدی پیگیری گردد و توسعه توریستی می تواند عایدی پایدار و مطمئنی را برای آنان به ارمغان آورد.

وی اعلام کرد: میتوان در یک بازه زمانی یک تا 2 سال مازندران را به معنای واقعی قطب توریستی کشور تبدیل کرد و باید شهرداران با پای کارآمدن، زیرساخت ها را برای تحقق این مهم فراهم سازند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ادامه داد: ماموریتی که استاندار به شهرداران استان داد با جدیت در گام اجرایی قرار خواهد گرفت و به هیچ عنوان این فرصت استثنایی برای رونق کسب و کار را از دست نخواهیم داد.

مرادی اضافه نمود: نوسازی ناوگان حمل و نقل، توسعه شهر هوشمند، توجه به زیرساخت های استاندارد و تمیزی شهرها و بعلاوه افزایش اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی از رویه های مثبت در جذب توریست در استان بشمار می رود و مسئولان امر برای تحقق این مهم اقدام نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2052

به "ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریتی برای تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید