وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است، انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو

به گزارش هولی، دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: این انجمن علمی به عنوان برترین انجمن علمی واحد تهران غرب در سال 98 معرفی شده است.

وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است، انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل هایی که می تواند به موضوع فراوری علم ورود جدی پیدا کند، انجمن های علمی دانشجویی است که فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در زمینه پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله مصاحبههایی پای صحبت اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راه حلهایی به مسائل و چالش های انجمن های علمی در دانشگاه ها بپردازد.

در این مصاحبه میزبان سهیل طاهرپور، دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر، سرپرست کانون بازی های رایانه ای و مدیرمسئول نشریه بازیجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

انجمن های علمی نباید زیرمجموعه مدیریت فرهنگی دانشگاه باشند/ این انجمن ها می توانند حفره های سیستم آموزشی را پر نمایند

خبرنگاران: دانشجو و استاد چگونه می توانند در زمینه فراوری علم نقش آفرینی نمایند؟

طاهرپور: با توجه به فضای توسعه دیجیتال و حرکت با سرعت بسیار بالا به سوی تکنولوژی، دانشجویان و اساتید باید با ارائه تجربیات و علم فردی خود به دیگران، به فراوری و توسعه علم یاری نمایند؛ وجود فضایی جدید به دور از آموزه های تئوری؛ ایجاد بستری برای ارائه تجربیات و شروع فرآیندهای عملی و مهارتی می تواند یاری شایانی به فراوری و توسعه علم در فضای آموزشی داشته باشد.

خبرنگاران: انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چه نقشی دارند؟

طاهرپور: انجمن های علمی دانشجویی نقش بسزایی در نزدیک کردن دانشجویان به فضای علمی و دانشگاهی در قالب محبت آمیز و مشارکتی دارند. اعضای این انجمن ها باید بتوانند دانشجویان و مخاطبان خود را از راه های مختلف از جمله فعالیت های آموزشی، سرگرمی، رقابتی و... به محیط دانشگاه و فضای آموزشی جذب نمایند.

انجمن علمی؛ شکوفا نماینده استعداد دانشجو

انجمن علمی نقش بسیار مهمی در فعال کردن ظرفیت موجود در دانشجویان دارد و می تواند استعداد جوانان را شکوفا کند؛ فعالیت گسترده دانشجو در انجمن علمی، تشکیل تیم های مختلف و قرار دریافت دانشجویان در کنار یکدیگر، خلاقیت و هم افزایی فکری بیشتری را رقم می زند که می تواند در پیشرفت علمی کشور مؤثر باشد.

وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است

خبرنگاران: رویکرد نظام آموزش عالی در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طاهرپور: در حال حاضر می توان گفت وزارت علوم و سایر بخش های مرتبط درون دانشگاهی یا برون دانشگاهی، برای تأسیس و افزایش تعداد انجمن های علمی در سطح کشور عملکرد خوبی داشته اند اما در رابطه با افزایش اختیارات و نحوه فعالیت انجمن ها، اتفاقات مثبتی رخ نداده و وزارت علوم در این زمینه کار مثبتی انجام نداده است.

باید منطبق با شرایط روزمره تغییراتی در فرایند اجرایی و عملکرد ماژول های انجمن های علمی دانشجویی ایجاد گردد تا شاهد رشد پرشتاب علمی کشور با یاری انجمن های علمی دانشجویی باشیم.

به انجمن های علمی استقلال بیشتری داده گردد

خبرنگاران: چه چالش هایی پیش روی انجمن های علمی در دانشگاه ها قرار گرفته است؟

طاهرپور: در هر جهت و فرآیندی، با توجه به شرایط محیطی و درخور زمان، چالش ها و آسیب های مختلفی وجود دارد؛ استقلال بیشتر، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای فعالیت انجمن های علمی به برطرف آسیب ها و گذر از چالش های انجمن های علمی یاری می نماید.

بهتر است مزایا و امتیازهای مثبتی برای انجمن های علمی و فعالیت های آن ها در نظر گرفته گردد تا جبران آسیب ها باشد تا با قدرت بیشتر بتوان از چالش های ساده و پیچیده از جمله مخالفت های انسانی و مسائل دیگر عبور کرد.

لزوم تشویق انجمن های علمی توسط مسئولان

خبرنگاران: راه حل شما برای تقویت انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

طاهرپور: تقویت انجمن های علمی احتیاجمند اثرات مثبت و امتیازهای جذاب برای مخاطبان و اعضاست، در واقع هیچ مجموعه ای بدون تشویق و مشخص هدف مثبت و زمینه سازی به نقطه مثبتی نرسیده است؛ بهتر است شرایط به گونه ای باشد که مسئولان به انجمن های علمی میدان بیشتری برای فعالیت داده گردد تا در کنار حل مسائل و عبور از بحران ها، فرآیند و راندمان خود را تقویت نمایند و به سوی محیط های عملی و تجربی گام بردارند.

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به فراوری علم و حل مسائل کشور به وسیله علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

طاهرپور: با توجه به اینکه شروع هر فعالیت جدی، احتیاجمند بسترسازی و پی ریزی اولیه است، برای فراوری علم و یا در اصطلاح علم آوری باید فضای عملیاتی و تجربی بیشتری در دانشگاه ها و انجمن های علمی وجود داشته باشد.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و کارآموز که صرفاً مسائل تئوری را آموخته، تا زمانی که در محیط کار با چالش ها و مسائل در بحران دست و پنجه نرم نکند، کار او ارزشی نخواهد داشت؛ برای فراوری علم، ایده پردازی و شکوفایی ذهنی و علمی به فعالیت های عملی و تجربی گروهی احتیاج است تا دانشجویان با هم افزایی و تمرکز بر روی حل مسائل، گام های موثری بردارند.

انجمن علمی کامپیوتر؛ برترین انجمن علمی واحد تهران غرب در سال 98

خبرنگاران: درباره انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی برق واحد تهران غرب شرح دهید. از ابتدای شکل گیری انجمن شما تا به امروز چه فعالیت هایی اجرا شده است؟

طاهرپور: باعث افتخار است در 2 ساله گذشته که مسئولیت انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به بنده محول شده است، با تلاش و تلاش بسیار زیاد، با استعانت از خداوند متعال و همچنین حمایت های مسئولان مربوطه، توانسته ایم فعالیت خوبی را در دفتر تجربیات و سوابق خود ثبت کنیم و دانشجویان بسیاری را در این جهت تربیت و هدایت کنیم.

در سال گذشته، انجمن علمی مهندسی کامپیوتر، علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی عملی و پروژه محور، با همکاری کانون بازی های رایانه ای به برگزاری مسابقات رایانه ای با موضوع فوتبال اقدام کرد و فضای رقابتی سالم و مفیدی میان دانشجویان ایجاد شد و خبرنگارانن را جذب به انجمن علمی کرد.

تیم انجمن علمی مهندسی کامپیوتر با شرکت متعدد در دوره های استارت آپ ویکند درون دانشگاهی در سه دوره از مسابقات، مقام های برتر اول و دوم را در دفتر فعالیت خود به ثبت رساند. همچنین مفتخر هستیم که در سال 1398، انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به عنوان انجمن علمی برتر سال در واحد تهران غرب معرفی و کسب تندیس پژوهشگر برتر سال در دفتر سوابق و تجارب فعالیت این تیم پرتلاش ثبت شد.

در خاتمه از تمامی مسئولانی که در این جهت ما را حمایت و همراهی می نمایند، تشکر می کنم، آرزوی موفقیت برای همه دوستان تلاشگر در زمینه فعالیت های علمی دارم و تا نفس داریم، در این جهت برای رشد بیشتر فضای علمی و پژوهشی کشور تلاش خواهیم کرد.

4118/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1010

به "وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است، انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو" امتیاز دهید

1 کاربر به "وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است، انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن های علمی کار مثبتی انجام نداده است، انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید