هوش مصنوعی، زبان فیل ها را رمزگشایی کرد: آن ها یکدیگر را به نام صدا می نمایند

به گزارش هولی، پژوهشگران با استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی برای تحلیل صدا و رفتار فیل ها به این نتیجه رسیده اند که فیل ها مانند انسان ها برای همدیگر نام انتخاب می نمایند و یکدیگر را با آن نام ها صدا می زنند.

هوش مصنوعی، زبان فیل ها را رمزگشایی کرد: آن ها یکدیگر را به نام صدا می نمایند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، فیل ها نه تنها چهره ای را فراموش نمی نمایند؛ بلکه تحقیقات تازه نشان می دهد که آن ها نام ها را نیز به خاطر می سپارند و آنها همدیگر را با نام صدا می زنند. بله باور کنید یا نه، مطالعات تازه حاکی از این است که فیل ها در واقع این توانایی نادر را دارند که همدیگر را به وسیله نام های منحصر بفرد شناسایی نمایند.

به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه کلرادو و تیمی از محققان بنیاد نجات فیل ها از یادگیری ماشینی برای این کشف جالب استفاده کردند. کار آنها نشان داد که فیل ها دارای سطحی از ارتباطات هستند و شباهت ارتباطات آنها به ما انسان ها از چیزی که قبلا تصور می شد بیشتر است.

به نظر می رسد فیل ها از ارتباطات شخصی سازی شده برای خطاب اعضای گروه خود استفاده می نمایند و نمونه ای نادر از نامگذاری را برای خود دارند.

مایکل پاردو (Michael Pardo)، اکولوژیست رفتاری در دانشگاه کرنل در ایتاکا، نیویورک، می گوید: پیچیدگی در زندگی حیوانات بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما معمولا می دانیم. ارتباط فیل ها ممکن است حتی پیچیده تر از آنچه قبلا تصور می کردیم باشد.

به جز انسان، تعداد کمی از حیوانات برای یکدیگر نام مشخص می نمایند. دلفین های بینی بطری(Tursiops truncatus) و طوطی های پیشانی نارنجی(Eupsittula canicularis) یکدیگر را با تقلید از امضای ارتباطی کسانی که مخاطب شان هستند، شناسایی می نمایند. در مقابل، انسان ها از نام هایی استفاده می نمایند که هیچ ارتباط ذاتی با افراد یا اشیایی که به آن ها اشاره می نمایند ندارند. پاردو تصور می کرد که فیل ها به علت ارتباطات صوتی گسترده و روابط اجتماعی غنی شان، ممکن است نامی برای یکدیگر انتخاب نمایند.

برای پی بردن به این موضوع، پاردو و همکارانش بین سال های 1986 تا 2022، غرش های عمیق فیل های ساوانای ماده وحشی آفریقایی(Loxodonta africana) و بچه ها آنها را در پارک ملی آمبوسلی در جنوب کنیا و در منطقه حفاظت شده ملی سامبورو و بوفالو اسپرینگز ثبت کردند. این یافته ها روز گذشته در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد.

محققان با استفاده از روش یادگیری ماشینی، 469 صدای ضبط شده را تجزیه و تحلیل کردند. این مدل به درستی تشخیص داد که کدام فیل در 27.5 درصد مواقع مورد خطاب قرار می گرفته که اندازه موفقیت بسیار بالاتری نسبت به زمانی است که مدل با صدای تصادفی به عنوان داده کنترل تغذیه می شد. این نشان می دهد که غرش ها حاوی اطلاعاتی هستند که فقط برای یک فیل خاص در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعد، پاردو و همکارانش صدای ضبط شده این ارتباطات را برای 17 فیل پخش کردند و واکنش آنها را مقایسه کردند. فیلها با شنیدن نام خود در مقایسه با زمانی که صدای غرش به سمت فیل دیگری بود، صدایشان بیشتر شد و سریع تر به سمت گوینده حرکت کردند. پاردو می گوید: آنها می توانستند فقط با شنیدن آن صدا متوجه شوند که آیا تماسی با آنها برقرار شده است یا خیر.

هانا مومبی (Hannah Mumby)، بوم شناس رفتاری و تکاملی در دانشگاه هنگ کنگ می گوید این یافته ها شروعی بسیار امیدوارنماینده است، اگرچه برای تأیید اینکه آیا فیل ها واقعا یکدیگر را به نام صدا می زنند، به شواهد بیشتری احتیاج است. او می افزاید که درک روابط اجتماعی فیل ها و نقش هر فرد در گروه برای کوشش های حفاظتی مهم است. مومبی می گوید: حفاظت از فیل ها بسیار فراتر از تعداد جمعیت می رود.

سوال بعدی برای تیم شامل آنالیز نحوه کدگذاری اطلاعات به وسیله فیل ها در ارتباطاتتشان است. پاردو می گوید: این موضوع طیف وسیعی از سؤالات دیگری را که می توانیم بپرسیم ایجاد می نماید، مانند اینکه آیا فیل ها مکان ها را نامگذاری می نمایند یا حتی در خصوص یکدیگر به صورت سوم شخص صحبت می نمایند یا خیر.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 خرداد 1403 بروزرسانی: 22 خرداد 1403 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2326

به "هوش مصنوعی، زبان فیل ها را رمزگشایی کرد: آن ها یکدیگر را به نام صدا می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی، زبان فیل ها را رمزگشایی کرد: آن ها یکدیگر را به نام صدا می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید