نتایج بنچمارک های مک استودیو با تراشه M1 اولترا منتشر شد

به گزارش هولی، تراشه M1 اولترا در حال حاضر جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده اپل به شمار میرود که از ترکیب دو تراشه M1 مکس فراوری شده است. در نتیجه بسیاری از کاربران مشتاق بودند ببینند این تراشه واقعا چقدر قدرت پردازشی و گرافیکی دارد. به همین دلیل روز گذشته بنچمارک M1 اولترا هم منتشر شد و بالاخره توانستیم به توانایی واقعی این پردازنده پی ببریم.

نتایج بنچمارک های مک استودیو با تراشه M1 اولترا منتشر شد

اپل در رویداد معرفی از آیفون SE 2022، از تراشه M1 اولترا نیز رونمایی کرد. پردازنده ای که طبق ادعای خود شرکت، می تواند حتی RTX 3090 را هم در زمینه پردازش گرافیکی به چالش بکشد در حالی که مصرف انرژی آن بسیار پایین تر است. این ادعا واقعا سنگین و باور آن هم بسیار سخت بود. بنابراین برای اینکه متوجه شویم آیا واقعا اپل در این رابطه منطقی است، باید به بنچمارک ها توجه می کردیم که خوشبختانه اکنون در دسترس واقع شده است.

در آنالیز های انجام شده از مک استودیو که از تراشه M1 اولترا به عنوان قلب تپنده بهره می برد، این نتیجه حاصل شد که پردازنده تازه اپل واقعا قدرتمند است و می تواند در زمینه های مختلف، عملکرد بی نظیری داشته باشد و احتیاجهای کاربران را در سطح حرفه ای رفع کند. اما در بسیاری از زمینه ها، نمی توان آن را رقیبی برای فزونین گرافیک های انویدیا یا AMD به حساب آورد. اما بهتر است به اعداد و ارقام نگاهی داشته باشیم تا ببینیم اوضاع از چه قرار است.

وب سایت Toms Guide برای اینکه متوجه عملکرد واقعی M1 اولترا گردد، با استفاده از ابزار بنچمارک گیک بنچ 5.4 آن را در زمینه پردازش تک و چند هسته ای مورد آنالیز قرار داد. اما قبل از اینکه این آنالیز را ببینیم باید بگوییم مک استودیو با M1 اولترا از 20 هسته پردازشی، 64 هسته گرافیکی و 128 گیگابایت حافظه رم یکپارچه و 2 ترابایت حافظه SSD بهره می برد. بنابراین برای اهداف کسب و کار، با قیمت 6200 دلار، یک انتخاب گران قیمت و برای بعضی ها منطقی به شمار میرود.

عملکرد M1 اولترا در گیک بنچ

نام محصولمک استودیو با M1 اولتراOrigin Millennium با Core i9-12900KAlienware Aurora R13 با Core i7-12700KFHP Omen 45L Core با i9-12900K
چند هسته ای23.93118.09615.32915.924
تک هسته ای1.7921.9181.8371.912
اپلیکیشن ویرایش ویدیو Handbrake 3 دقیقه و 55 ثانیه3 دقیقه و 22 ثانیه3 دقیقه و 52 ثانیه3 دقیقه و 39 ثانیه

با آنالیز های انجام شده در گیک بنچ 5.4، این نتیجه حاصل شد که M1 اولترا واقعا قدرتمند است. تست چندین بار تکرار شد تا در نهایت یک نتیجه میانه از آن حاصل گردد و در این حالت باز هم این پردازنده پیروز شد عملکردی بهتر از تقریبا 90٪ کامپیوترهای گیمینگ قدرتمند از لحاظ پردازش چند هسته ای از خود به نمایش بگذارد. از جمله این سیستم ها می توان به Alienware Aurora R13 اشاره نمود که از تراشه اینتل Core i7-12700KF، گرافیک RTX 3080 و 32 گیگابایت حافظه رم بهره می برد. البته این سیستم خیلی هم در برابر سیستم هایی که M1 اولترا آن ها را از لحاظ پردازش چند هسته ای پشت سر گذاشت قدرتمند نیست. از جمله این موارد هم می توان به Origin Millennium (2022) با تراشه Core i9-12900K، گرافیک RTX 3080 Ti و 32 گیگابایت رم و بعلاوه سیستم HP Omen 45L اشاره نمود که از گرافیک RTX 3090، پردازنده Core i9-12900K و 64 گیگابایت حافظه رم بهره می برد.

توجه داشته باشید این تست فقط به منظور تخمین سرعت پردازنده مرکزی آن هم در بخش تک و چند هسته ای صورت گرفت که در بخش چند هسته ای، M1 اولترا همه را مغلوب کرد اما در بخش تک هسته ای، خودش شکست خورد. M1 اولترا بعلاوه در تبدیل یک ویدیوی 4K به 1080P با نرم افزار Handbrake ناتوان تر از تمام سیستم های گیمینگ بالا بود که البته اختلاف معناداری هم نسبت به آن ها نداشت. فقط Origin Millennium با تراشه i9-12900K بود که توانست با اختلاف 30 ثانیه آن را پشت سر بگذارد تا در نهایت این نتیجه حاصل گردد که برای کارهایی که به پردازش چند هسته ای احتیاج دارند، M1 اولترا بی رقیب است اما برای کارهای مبتنی بر پردازش تک هسته ای، این نماینده های اینتل هستند که قدرتمندتر ظاهر می شوند.

بنچمارک گرافیک M1 اولترا

در تست OpenCL که قدرت کارت گرافیک را در انجام کارهای معمول نظیر پردازش تصویر آنالیز می نماید، تراشه قدرتمند اپل توانست امتیاز عالی 86.368 را کسب کند. این امتیاز فوق العاده به نظر می رسد اما باز هم تکرار می کنیم، برای شکست دادن نماینده های انویدیا و AMD اصلا کافی نیست. برای مثال طبق آنالیز های انجام شده به وسیله وب سایت The Verge روی گرافیک سیستمی با تراشه RTX 3090، پردازنده قدیمی نسل 10 اینتل مدل Core-i9 و 64 گیگابایت رم، امتیاز 215.034 بدست آمد که اگرچه برای رسیدن به چنین مقداری انرژی زیادی هم ضروری است اما دیگر قرار نیست تجربه ای مشابه را به کاربر ارائه دهند چون این مقدار بیش از دو برابر قدرتی است که M1 اولترا دارد.

اگر هم به مرورگر بنچمارک OpenCL سر بزنید، که در آن کاربران بنچمارک گرافیک خود را منتشر می نمایند (شرط قرارگیری نتیجه بنچمارک در این مرورگر این است که یک گرافیک حداقل 5 امتیاز ثبت شده داشته باشد)، متوجه خواهید شد که RTX 3080 Ti با امتیاز 209.081 در رده نخست و RTX 3090 هم با امتیاز 205.031 در رده سوم واقع شده است. تراشه های M1 اپل هم در این فهرست دیده می شوند که اگرچه مدل اولترا بالاتر از تمامی آن ها ایستاده اما با امتیاز میانه 83.490، حتی از گرافیک هایی نظیر RTX 2070 با امتیاز 85.639 و AMD رادئون VII با امتیاز 86.509 نیز پایین تر واقع شده است.

همانطور که می بینید، M1 اولترا اگرچه بسیار سریع و قدرتمند است اما حتی توانایی لازم برای رقابت با گرافیک های دو یا سه سال قبل انویدیا و AMD را هم ندارد. حداقل با توجه به این بنچمارک که چنین چیزی را شاهد هستیم. با این حال عملکرد محصولات در شرایط واقعی فاصله ای را که بنچمارک ها نشان می دهند را با یکدیگر ندارند. در نهایت همه چیز بستگی به اپلیکیشن یا فعالیتی دارد که تراشه باید آن را پردازش کند چون مقدار بهینه بودن آن ها در سیستم هایی با سیستم عامل های متفاوت فرق دارد.

مک استودیو در انجام بازی ها چقدر خوب است؟

بازی ها فزونین راه برای مقدار گیری توان گرافیکی یک محصول هستند چرا که بیشترین فشار را روی گرافیک وارد می نمایند تا بتوانند تصاویر را با تمام جلوه های موجود، در فزونین حالت به نمایش بگذارند. البته نکته ای که وجود دارد این است که M1 اولترا یا به طور کلی تراشه هایی که از این سری فراوری می شوند اصلا برای اهداف گیمینگ نیستند و سیستم عامل مک هم برای خیلی از بازی ها مناسب نیست. یعنی در واقع کسی سیستم مبتنی بر مک را برای بازی خریداری نمی نماید. در نتیجه توسعه دهندگان وقت خود را برای بهینه سازی بازی ها روی آن هدر نمی دهند.

با این حال وب سایت منبع تصمیم گرفت عملکرد مک استودیو را در انجام بازی هایی نظیر Tomb Raider و Civilization VI: Gathering Storm مورد آنالیز قرار دهد. این بازی ها عناوین تازهی به حساب نمی آیند اما در بسیاری از سیستم ها عملکرد بهینه ای دارند و در نتیجه می توانند ابزار خوبی برای سنجش عملکرد سیستم های گوناگون باشند. در بازی Civilization VI: Gathering Storm، مک استودیو با M1 اولترا توانست به فریم ریت میانه 38.85 دست پیدا کند. توجه داشته باشید که بازی روی وضوح 1440P در حال انجام بود. یعنی آخرین مقداری که خود بازی از آن پشتیبانی می کرد.

در بازی Tomb Raider که در وضوح تصویر محلی 5K اجرا شد و تمام تنظیمات نیز در بالاترین سطح خود نهاده شد، مقدار فریم 22.29 بدست آمد که خیلی متحیرنماینده نبود چرا که بازی در سال 2015 راهی بازار شد. وقتی هم تنظیمات روی سطح میانه (Medium) نهاده شد، مک استودیو توانست به مقدار فریم 31.65 دست پیدا کند که آن هم خیلی خوب نبود.

نام محصولمک استودیو با M1 اولترامک بوک پرو 16 اینچی با M1 مکسلنوو ThinkPad P1 Gen 4 با RTX 3070
Sid Meiers Civ 638.85 فریم در وضوح 1440P47.32 فریم در وضوح 1117 × 172885.4 در وضوح 1080P - 64.9 در وضوح 4K
Rise of the Tomb Raider27٬12 فریم در وضوح 5K26.560 فریم در وضوح 2234 × 3456تست نشد

متأسفانه امکان تست مک استودیو با بازی های تازهتر نظیر Red Dead Redemption 2 نبود چرا که این دستگاه به صورت بومی از آن ها پشتیبانی نمی نماید. از طرفی بازی هایی نظیر Civilization VI: Gathering Storm و Tomb Raider هم بنچمارک خوبی برای آنالیز عملکرد گرافیکی M1 اولترا یا هر تراشه دیگری نیستند چرا که سال ها پیش عرضه شدند. با این حال فقط بدانید RTX 3090 بکار رفته در HP Omen 45L توانست با اختلاف فاحشی، M1 اولترا را در اجرای دو بازی یادشده از پیش رو بردارد. صرفا جهت اطلاع هم باید بگوییم مک بوک پرو 16 اینچی اپل که سال گذشته با تراشه M1 مکس راهی بازار شد، توانست در اجرای بازی Civilization VI: Gathering Storm عملکرد بهتری از مک استودیو داشته باشد. البته اینکه این لپ تاپ از وضوح 1117 × 1728 پیکسل برخوردار است ولی بازی در مک استودیو در وضوح 1440P اجرا شد هم بی تاثیر نیست اما نباید فراموش کرد طبق ادعای اپل، M1 اولترا دو برابر سریع تر و قدرتمندتر از M1 مکس است.

M1 اولترا آنقدر در اجرای این دو بازی ضعیف بود که حتی لپ تاپ ThinkPad P1 Gen 4 لنوو با ویندوز 10 و تراشه Core i7-11850H با گرافیک RTX 3070 و 64 گیگابایت حافظه رم توانست در وضوح 1080P و 4K، دو تا سه برابر فریم ریت بیشتری ارائه دهد. با این شرایط اصلا مقایسه یک سیستم گیمینگ دسکتاپ با مک استودیو کار منطقی نیست وقتی می بینیم یک لپ تاپ هم از آن بهتر ظاهر شده است.

با توجه به آنالیز های اولیه انجام شده در بنچمارک گیک بنچ و بنچمارک های دیگر می توان کاملا به عملکرد M1 اولترا به عنوان یک تراشه بسیار قدرتمند امیدوار بود. طبیعتا این تراشه برای بازی طراحی نشده است اما در اجرای یک سری اپلیکیشن ها هم از نمایندگان اینتل، AMD و انویدیا ضعیف تر ظاهر شد. در واقع تنها فزونی آن، توانایی بسیار بالایش در پردازش چند هسته ای است. در غیر این صورت در بخش های دیگر، M1 اولترا یک تراشه کاملا معمولی است که فقط از تراشه های دیگر اپل قدرت و سرعت بیشتری دارد.

در کارهایی نظیر ویرایش تصاویر و ویدیو، M1 اولترا از این جهت تراشه خوبی است که با مصرف انرژی بسیار کم و بدون هیچ گونه سر و صدایی توانست در مک استودیو کار خود را به نحو احسنت انجام دهد. برای اجرای بازی های معمولی هم قطعا می توانید روی توانایی های ان حساب کنید اما سعی کنید ادعاهای اپل را مبنی بر قدرت بیشتر آن در مقایسه با RTX 3090 جدی نگیرید.

مک استودیو با قیمت 4000 دلار در مدل پایه و 6200 دلار در قدرتمندترین مدل خود، یک انتخاب خوب برای اهداف کسب و کار است اما توجه داشته باشید که با مبلغی بسیار کمتر از این، می توانید سیستم گیمینگ قدرتمندی را با یکی از فزونین مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار خریداری نموده و از انجام هر کاری روی آن لذت ببرید. چه بازی، چه ویرایش و تدوین تصویر و فیلم.

اگر به بازی علاقه ندارید و می خواهید صرفا یک کامپیوتر مک با توانایی بیشتر از نسل قبل داشته باشید، با توجه به بنچمارک مک استودیو با M1 اولترا می تواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما در رابطه با تراشه تازه اپل چیست؟ به نظر شما برای انجام کارهای مختلف، خرید محصول مجهز به M1 اولترا منطقی تر است یا محصولی با پردازنده اینتل/AMD و گرافیک انویدیا/AMD؟

منبع: Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2078

به "نتایج بنچمارک های مک استودیو با تراشه M1 اولترا منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج بنچمارک های مک استودیو با تراشه M1 اولترا منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید