منتقدان سینما حقیقت را در تلویزیون نمی گویند

به گزارش هولی، مهدی سجاده چی معتقد است که در تلویزیون منتقد نداریم؛ زیرا اغلب افرادی که به عنوان منتقد در برنامه های تلویزیون حضور دارند، به نوعی هم پیمانان و مناسبت هایی دارند که بر اساس این مناسبات نظر شخصی خود را تغییر می دهند و حقیقت را در رسانه نمی گویند.

منتقدان سینما حقیقت را در تلویزیون نمی گویند

به گزارش خبرنگاران، این فیلمنامه نویس که مدتی اجرای برنامه میزانسن در شبکه شما را بر عهده داشت، در گفت وگویی با خبرنگاران درباره نقدهایی که در برنامه های سینمایی تلویزیون انجام می گردد، بیان نمود: در برنامه های نقد و آنالیز فیلم های جشنواره که از تلویزیون پخش می گردد، شاید اگر کارگردان فیلم مورد نظر حضور داشته باشد، برنامه جذاب گردد و چالش ایجاد کند؛ برای مثال در یک دوره در برنامه هفت اینگونه بود اما تا جایی که می دانم در هیچ جای جهان رسم نیست و منتقد نظر خود را می گوید اما معمولاً رو در روی کارگردان نظر نمی دهند.

او ادامه داد: مردم به نظرات منتقدان صاحب نام گوش می دهند و تصمیم می گیرند چه فیلمی را بینند؛ البته این مساله در کشورهای پیشرفته وجود دارد. در کشور ما برای جذاب شدن برنامه سینمایی ممکن است هر کاری انجام دهند و حتی کارگردان را به برنامه بیاورند. همچنین برنامه هایی هم فراوری می شوند که منتقد حضور ندارد و این نوع برنامه جایش در تلویزیون خالی است؛ یعنی تعدادی برنامه سینمایی که فقط برای معرفی فیلم ها ساخته شوند و افرادی که در آن فیلم اهمیت دارند را به برنامه شان دعوت می نمایند تا درباره فیلم شرح دهند.

این فیلمنامه نویس و مجری کارشناس اظهار کرد: برنامه های سینمایی که در ایام جشنواره به روی آنتن تلویزیون می روند، از یک لحاظ ساختار درستی دارند که منتقدان حاضر می شوند و نقد می نمایند اما از طرف دیگر هر روز یک منتقد جدید به برنامه می آید؛ این در حالی است که مردم تنها چند منتقد را می شناسند و تا حدی به شیوه نقد کردن آن ها اعتماد دارند.

سجاده چی ادامه داد: برای مثال سی ان ان یک برنامه نقد صبحگاهی دارد و یک نفر به عنوان منتقد حاضر می گردد و درباره چند فیلم صحبت می نماید اما در برنامه های سینمایی ما یک منتقد می آید و حرف های شخصی و سلیقه ای می زند که مبنای نقد ندارد. عوامل این نوع برنامه ها به دلیل اینکه از حضور عوامل فیلم به صورت رو در رو با منتقد به هر دلیلی در برنامه شان استفاده نمی نمایند، برای جذاب شدن برنامه به سمت موضوعات زرد گرایش پیدا می نمایند و به آن اهمیت می دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 147

به "منتقدان سینما حقیقت را در تلویزیون نمی گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتقدان سینما حقیقت را در تلویزیون نمی گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید