شوخی شوخی جدی شد!

به گزارش هولی، علاقه به برنامه های عروسکی و شخصیت های بی جانی که با هنر هنرمندان این رشته جان گرفتند، از دوران مدرسه موش ها و بعد کلاه قرمزی در وجود ما شکل گرفت. هنوز هم بسیاری از خاطرات شیرین مان را مدیون تیم مرضیه برومند و ایرج طهماسب و حمید جبلی هستیم. این اواخر هم که جناب خان توانست به یکی از شخصیت های محبوب ما تبدیل گردد.

شوخی شوخی جدی شد!

حال شبکه سه برنامه ای با عنوان شوخی شوخی را چند شبی است ساعت 21 و 30 دقیقه روی آنتن دارد.

برنامه ای با اجرای عبدا... روا و با حضور ده ها عروسک دوست داشتنی و شیرین که قرار است با شیرین زبانی ها و ابله بودن شان خاطرات خوش دیگری را برای ما رقم بزنند.

جام جم به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی تهیه نموده و با کارگردان، تهیه نماینده، مجری و یکی از صداپیشه ها گفت وگو نموده که خواندن آن خالی از لطف نیست. پس برای آشنایی بیشتر با این برنامه همراه ما باشید:

شوخی شوخی در پردیس تئاتر تهران

مدتی است بر و بچه های جوان و دغدغه مند محیط زیست و در راس آنها محمد ابوالحسنی به عنوان تهیه نماینده تیم شوخی شوخی در سالن استاد داوود رشیدی پردیس تئاتر تهران گرد هم آمده اند تا با حدود 40 عروسک لحظات خوشی را برای مخاطبان شبکه سه ایجاد نمایند و گامی هرچند کوچک در جهت فرهنگ سازی محیط زیست و حل مسائل اجتماعی در جامعه بردارند.

به محض ورود با عروسک های برنامه روبرو می شویم که در گوشه ای از استودیو صامت و بی جان منتظرند تا عروسک گردان ها و صداپیشه ها به آنها جان ببخشند. سه عروسک دیگر هم به نام های بال گنده، کله گنده و خرس گنده در گوشه ای قرار دارند که مربوط به آیتم پیغام های غیربازرگانی است. پرده سبز کروماکی هم در گوشه ای دیگر از استودیو واقع شده است که مربوط به بخش های تماشاچی ها و برخی آیتم هاست.

محمد لقمانیان هم که کارگردانی برنامه را برعهده دارد، مشغول هماهنگی های نهایی با همکارانش است. قرار است آیتم های شوخی بان را در محوطه باز بگیرند بنابراین عروسک گردان ها تعدادی از عروسک ها را با خود به فضای باز محوطه می برند.

نگاه مان به یک سری گلدان های پر از گل می افتد که در گوشه ای از محوطه کنار هم چیده شده است. دلیلش را از یکی از عوامل می پرسیم.

او نیز می گوید که چند روز یک بار برای این که گل ها هوا و نور لازم را دریافت نمایند، اینجا کنار هم چیده می شوند.

یکی از عروسک گردان ها در حالی که عروسک مرد شمالی را در دست دارد، روی نیمکت سنگی می خوابد و صداپیشه آن عروسک هم متن به دست در کنار کارگردان و او نیز با موبایل این آیتم را می گیرد. یکی دو بار این آیتم ضبط می گردد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.

عروسک ها به جای سلبریتی ها

دو عروسک گردان دیگر هم یکی با عروسک موفرفری و دیگری با عروسکی که موهای بلند سفید دارد، گوشه ای دیگر از محوطه روی زمین می خوابند و عروسک ها دیالوگ هایشان را می گویند. عنوان این قسمت دریای خزر است.

از دستیار کارگردان درباره دلیل ضبط این آیتم با موبایل می پرسم. او هم می گوید به خاطر این است که اصطلاحا این فیلم های موبایلی مربوط به عروسک هاست که گرفته اند و برای برنامه فرستاده اند. گویا در این برنامه قرار است عروسک ها جای سلبریتی ها را بگیرند و حرف های مهم و پیغام های ارزشمندی را از زبان آنها بشنویم.

هنوز کار گروه تمام نشده که تعدادی موتورسوار پلیس وارد محوطه و کمی دورتر مستقر می شوند. گروه عروسک ها را برداشته و وارد استودیو می شوند. تهیه نماینده هم از راه رسیده و در حال صحبت با کارگردان است. دکور چیده می گردد و مجری و عروسک ها در صندلی قرار می گیرند.

روی دیوارهای استودیو پوسترهای برنامه نصب شده و اتاقی در پشت استودیو واقع شده است که مخصوص صداپیشه هاست که مقابل مونیتور دیالوگ هایشان را می گویند. دکور برنامه با فاصله از زمین و روی یک سکو واقع شده است و پشت صندلی مجری هم فضایی برای عروسک گردان ها تعریف شده تا موقع ضبط برنامه روی زمین نخوابند و بتوانند با فاصله کنار هم بایستند.

همین طور نمایشگری مقابل شان واقع شده است که به وسیله آن با مجری و برنامه در ارتباط باشند تا بچه های صحنه برای ضبط برنامه آماده شوند، آیتم شوخی بان با عنوان دریاچه ارومیه توسط یکی از عروسک ها به همان ترتیب ضبط می گردد.

در این بین فیلمبردار به همراه دوربینش روی سکویی مقابل دکور قرار می گیرد. ما نیز در کنار تهیه نماینده مقابل دکور اصلی می نشینیم و نظاره گر بخش های برنامه هستیم. یکی از کارشناسان محیط زیست هم از راه رسیده و به تماشای برنامه می نشیند.

نمونه و وارفته

محمد ابوالحسنی، تهیه نماینده می گوید که هر روز صبح تا عصر در این لوکیشن حضور دارند و بعد هم جلسات با کارگردان آغاز می گردد.

همچنین در یکی از طبقات این ساختمان اتاق هایی برای باکس تدوین و ویژیوال واقع شده است که همکارانش به صورت دو شیفت در آنجا فعالیت می نمایند. البته بعد از صرف ناهار سری هم به این اتاق ها زدیم و در جریان کار قرار گرفتیم. یکی از ویژگی های این گروه جوان و باانگیزه بودن تیم است که می توان اتفاقات خوبی را برای این برنامه متصور شد.

دو عروسک به نام های نمونه و وارفته همراه عروسک گردان ها روی استیج می فرایند. یکی از آنها آفتابه پلاستیکی در دست دارد و درباره قطع آب و برق با مجری شوخی می نماید. ساده لوح بودن آنها باعث خنده عوامل و حتی تهیه نماینده هم می گردد.

مجری برای آیتم بعدی با صداپیشه ها متن را چک می نماید. روزی که ما برای گزارش از این برنامه رفتیم، آیتم های مربوط به فضای مجازی برنامه ضبط می شد که چیزی جدا از خود برنامه است.

عروسک جوگندمی همراه عروسک گردانش در کنار مجری قرار می گیرد. ویژگی این عروسک این است که ابروها و چشم هایش را می تواند حرکت بدهد. بد نیست بدانید که این برنامه حدود 40 عروسک اما با شش صداپیشه اصلی دارد که البته تعدادی هم صداپیشه فرعی با گروه همکاری می نمایند.

همچنین گروه بانمکی به نام شوخی بند دارند که در بخش دیگری از برنامه وارد شده و با مجری کلی شوخی می نمایند. ساعت از 14 گذشته که برای صرف ناهار کار را متوقف می نمایند تا ما نیز فرصتی برای گفت وگو با عوامل برنامه پیدا کنیم.

از چالش کار با عروسک لذت می برم

عبدا... روا را بیشتر با اجرای برنامه های دور برگردون و ویدئو چک می شناسیم. او درباره این تجربه متفاوت به جام جم نکاتی را بیان نمود.

شما سال هاست در زمینه اجرا فعالیت می کنید. اما فکر می کنم شوخی شوخی تجربه بسیار متفاوتی برای شما باشد. بنابراین از کار با عروسک ها بگویید؟

کار بسیار جذاب و جدیدی برای من است و در موقعیتی قرار گرفتم که قبلا تجربه ننموده بودم که قاعدتا سختی ها و لذت های خودش را هم دارد. انگار از اول آدم یک چیزهایی را در کار یاد می گیرد.

چقدر آمادگی اجرای چنین برنامه ای را داشتید و این توانایی را در خود می دیدید؟

به لحاظ ذهنی خیلی به این کار علاقه داشتم و حتی به آن فکر هم نموده بودم و می دانستم عروسک ها در جهان نقش مهمی در برنامه های تلویزیونی دارند و ما با این که آثار قابل احترام و بزرگی داریم اما هنوز از نظر تعداد آثار به استانداردهای تلویزیون های جهان نزدیک هم نیستیم. به همین دلیل خیلی چالش وسوسه نماینده ای برای من بود. ضمن این که با یک گروه حرفه ای هم کار کردم که در زمینه کار عروسک باتجربه و کاربلد هستند.

نگران واکنش مخاطبان و هواداران تان یا حتی همکاران تان نبودید که بگویند با یک گروه عروسکی همکاری می کنید؟

ما مجری ها خیلی همدیگر را نمی بینیم چون عمدتا هر برنامه یک مجری دارد. مردم هم ممکن است در ابتدا واکنش داشته باشند. به نظرم نمی توانیم نگاه سطحی و ساده انگارانه ای نسبت به فلان مجری که با عروسک کار می نماید داشته باشیم. چون بهترین مجری های ما مثل آقای طهماسب با برنامه عروسکی همکاری داشتند. بنابراین سروشکل برنامه برای من در اولویت قرار ندارد. این که بتواند من را چقدر به چالش بکشد، برایم مهم تر و لذت بخش تر است.

راحت توانستید با عروسک ها ارتباط برقرار نموده و آنها را باور کنید؟

بله از آن چیزی که فکر می کردم خیلی راحت تر توانستم با کار و عروسک ها ارتباط برقرار کنم. البته که کار راحتی نیست؛ به خصوص این که وقتی فکر می کنی تو با انگشت و مچ و دستت احساس را به عروسک منتقل می کنی خیلی شگفت انگیز است. حتی با وجود این که عروسک گردان ها خیلی با من فاصله ندارند اما به قدری مجرب هستند که من دیگر محو عروسک ها می شوم و آنها را نمی بینم. شاید خیلی به نظر ساده بیاید، اما اصلا این طور نیست و کار بسیار پیچیده ای است اما به هر حال هر برنامه ای در قسمت های ابتدایی به خوبی قسمت های بعدی نیست ولی فکر می کنم رفته رفته بهتر هم می گردد و عروسک ها برای مخاطبان جا می افتند.

با شیوه و ذهنیات آقای لقمانیان به عنوان کارگردان مجموعه آشنایی داشتید؟

بله من جزو هواداران لقمه شو بودم. به نظرم بسیار آدم هنرمند و متواضعی است.

خودتان کدامیک از شخصیت ها را بیشتر دوست دارید؟

بصری و گل پسند خانوم را بیشتر از بقیه دوست دارم.

نسل ما با برنامه ها و شخصیت های عروسکی خاطرات بسیاری دارد. با این حال زمانی که اجرای این کار به شما پیشنهاد شد، دوباره به برنامه های عروسکی دهه های گذشته رجوع کردید تا شیوه ارتباط با عروسک را بیاموزید؟

من اصلا از آنها جدا نشده ام که به آنها رجوع کنم. هنوز هم دیدن برنامه های کودک که بخش بسیاری از آن برنامه های عروسکی است جزو سرگرمی های من است. من هنوز کلاه قرمزی را حرفه ای دنبال می کنم. ضمن این که من همواره خودم را کنار عروسک ها در برنامه ای می دیدم و تصور نموده بودم شاید چنین اتفاقی برای من بیفتد. هر کسی نقاط ضعف و قوتی دارد. من فکر می کنم نقاط قوتم به این کار می خورد و نقاط ضعفم دیده نمی گردد.

به جهانی حیوانات علاقه زیادی دارم

ابوالفضل جغتایی نوجوانی 12 ساله است که دغدغه محیط زیستی دارد و قرار است با این گروه همکاری کند که از اوایل اسفند شاهد حضور این نوجوان در بخشی از برنامه خواهید بود:

من از دوران کودکی به جهانی حیوانات و طبیعت علاقه مند شدم و به همین دلیل در این باره کلی اطلاعات دارم و مطالعه کردم. یعنی از 5 سالگی دوست داشتم درباره زندگی اژدهاها بیشتر بدانم. بعد وارد جهانی دایناسورها شدم و دوست داشتم دراین باره بیشتر بدانم. البته ناراحت بودم که چرا نمی توانم آنها را ببینم، بنابراین خیلی عاشق حیات وحش شدم و برایم زندگی آنها خیلی جذاب است. به همین دلیل در زمینه زندگی حیوانات حیات وحش مطالعه کردم. در این برنامه هم قرار است درباره معرفی حیوانات و رفتار درست با آنها صحبت کنم.البته در فضای مجازی خیلی حرفه ای تر به این قضیه وارد شدم و اطلاعات بسیاری درباره گونه های مختلف جانوران ایران کسب کردم. چند وقت پیش هم در برنامه شگفت انگیزان شبکه های پویا و نهال شرکت کردم و برنامه ام دیده شد و به خاطر کلیپی که از این برنامه در فضای مجازی بازنشر شد، شناخته شدم و شامل لطف مردم قرار گرفتم. پدر و مادر خوبی دارم که به علاقه من احترام گذاشتند و از من حمایت کردند و اجازه دادند شغل آینده ام را هم انتخاب کنم. البته نمی دانم باید در دانشگاه چه رشته ای بخوانم، اما به جانورشناسی، عکاسی و مستندسازی درباره حیوانات خیلی علاقه دارم و دوست دارم محیط زیست و نجات طبیعت و حیوانات دغدغه همه مردم جهان گردد. ایران گونه های بسیاری دارد که در خطر انقراض هستند. آرزو می کنم این گونه های در حال انقراض را بتوانم نجات بدهم؛ مثل یوز آسیایی. فکر می کنم در این برنامه که برایم خیلی جالب و دیدنی است، بتوانم ایده هایم را عملی کنم.

کار عروسکی فقط برای بچه ها نیست

محمد لقمانیان، کارگردان، صداپیشه و عروسک گردان برنامه از تجربیاتش می گوید.

فکر می کنم شوخی شوخی اولین برنامه تلویزیونی است که به طور مستقل کارگردانی آن را به عهده دارید.

بله البته برای سال تحویل و عید سال جاری بخش عروسکی برنامه ای با عنوان یک گام تا را برای شبکه یک کار نموده بودم و تجربه کارگردانی آن را هم داشتم. اما اولین برنامه تلویزیونی است که کارگردانی کل برنامه را تجربه می کنم. البته صداپیشه و عروسک گردان کلاه قرمزی هم بودم.

به جای کدام عروسک ها؟

عروسک گردان فامیل دور و صداپیشه بچه فامیل دور بودم که تجربیات خیلی گرانبهایی در آن کار به دست آوردم و از آقایان جبلی و طهماسب هم در آن برنامه خیلی یاد گرفتم. خوشبختانه استادان بسیار خوبی در این کار داشتم.

با این حال با عروسک لقمه و در فضای مجازی به شهرت رسیدید.

بله خب. همه ایران فامیل دور را می شناخت اما ما آن پایین بودیم و کسی ما را نمی دید که بشناسد. اما لقمه که آمد خیلی ها من را شناختند. می خواستم با این کار به مردم بگویم عروسک گردانی چه کار سخت اما شیرینی است. چون مردم عروسک گردان ها را نمی بینند و نمی شناسند. اما محبوبیت لقمه شو باعث شد مورد توجه تهیه نماینده ها قرار بگیرد.

گویا طراح اصلی این برنامه هم شما هستید.

بله طرح این برنامه سال هاست در ذهن من است که آقای ابوالحسنی هم پیشنهادهایی در جهت تکمیل این طرح داد و شوخی شوخی شکل گرفت. من سعی کردم هر آنچه در طول این سال ها در ذهن داشتم را در این برنامه پیاده کنم.

اصولا نگاه مردم به برنامه های عروسکی تلویزیون چقدر جدی است و تا چه حد این برنامه می تواند با توجه به اهدافی که دارد تاثیرگذار باشد؟

در ایران کار عروسکی ساختن سخت است. چون همه یاد کارهای عروسکی دهه 60 و 70 می افتند. بنابراین می گویند چرا این عروسک ها زشت هستند و برای بچه ها مناسب نیستند و بدآموزی دارند. بدون این که بدانند برای چه گروه سنی ساخته می گردد. لزوما هر برنامه عروسکی برای مخاطب کودک ساخته نمی گردد. من در این چند سال با لقمه آغاز کردم تا این تفکر را پاک کنم و بگویم هر کار عروسکی متعلق به کودک نیست. بازخوردها هم خوشبختانه تا به امروز خوب بوده و هر کسی از یکی از عروسک ها خوشش می آید.

به نظرتان کدام یک از عروسک ها محبوب تر شده اند؟

قاعدتا آن عروسکی که کمتر حرف می زند محبوب تر می گردد. شخصیتی به نام زل داریم که مدام به دوربین زل می زند. یا دست تنها که فقط دست درازی است که گزارش تهیه می نماید. یا گروه موسیقی شوخی بند داریم که آنها هم مورد توجه قرار گرفته اند.

اسامی و شخصیت های عروسک ها را بر چه اساسی انتخاب کردید؟

در طول هر کاری که انجام می گردد، آزمون و خطاهایی در پیش فراوری وجود دارد که در نهایت به یکسری شخصیت ها می رسیم. سعی کردیم از گویش ها و فرهنگ های مختلف در این برنامه بهره بگیریم و هر عروسک با یک گویش صحبت کند که البته همین موضوع کار را سخت می نماید. اما از آنجا که کار برای همه مردم ایران است، خواستیم تقریبا از هر گویشی در برنامه داشته باشیم. صداپیشه هایمان هم از همان شهرها هستند.

نگران واکنش های مخاطبان شهرستانی نیستید؟

نه چون قرار نیست روی شخصیت ها و فرهنگ ها زوم کنیم. به عنوان مثال همسر من شیرازی است و به جای شخصیت شیرازی صحبت می نماید. بنابراین به همه قومیت ها احترام می گذاریم. بااین حال با سختی هایی روبه رو هستیم.

خودتان هم در این برنامه صداپیشگی و عروسک گردانی می کنید؟

بله چون خراسانی هستم به جای گل پسند خانوم صحبت می کنم و صداپیشه و عروسک گردان وارفته هم هستم.

شبکه چقدر دست تان را برای شوخی ها باز گذاشته است؟

اتفاقا خیلی همراه هستند و از ما می خواهند بی باکانه تر شوخی کنیم و دستمان را در کار باز گذاشته اند.

شما با افراد که شوخی نمی کنید؟

نه. ما با موقعیت ها شوخی می کنیم. عروسک های مان ما به ازای خارجی ندارند و ما هم دنبال مسخره کردن افراد نیستیم. شعار برنامه ما هم این است: زندگی سالم در محیط زیست سالم. یعنی دغدغه مان محیط زیست و مسائل اجتماعی است.

دریکی از برنامه ها با عصر جدید هم شوخی کردید. به این معناست که قرار است با برنامه های شبکه سه شوخی کنید؟

نه ما با هیچ برنامه ای شوخی نکردیم. ما با ساختار شوخی می کنیم. یعنی در آن قسمت که شما دیدید، با برنامه های استعدادیابی شوخی کردیم نه برنامه خاص. ضمن این که فکر می کنم عروسک ها ظرفیت خاصی برای حرکت و بازی دارند و می توانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

لقمه هم قرار است وارد برنامه گردد؟

فعلا که استراحت می نماید. البته من هرروز او را با خودم سر صحنه می آورم شاید یک جایی بتواند به برنامه ورود کند(می خندد).

می خواهیم احیانماینده برنامه های عروسکی باشیم

محمد ابوالحسنی سال هاست درزمینه تهیه کارهای انیمیشن فعالیت می نماید. ازجمله دیرین دیرین و تهران 1500.

وی که نخستین مجموعه عروسکی اش را تهیه می نماید دراین باره به جام جم می گوید: من همواره دوست داشتم درزمینه کارهای عروسکی هم فعالیت کنم. تا این که در شوخی شوخی، این رخ داد و با آقای لقمانیان همکاری کردیم. فکر می کنم کارهای عروسکی ظرفیت بسیاری دارند که هنوز متبلور نشده است. ما از سال گذشته صحبت هایی با آقای لقمانیان داشتیم که تخصص شان ساخت کارهای کوتاه است که کار بسیار سختی هم هست. ما هم البته تجربه کارهایی ازاین دست با آقای بهرام عظیمی در حسن خطرناکه حسن (آقای ایمنی) داشتیم اما سال جاری وارد فراوری شدیم و تا به امروز هم حدود 30قسمت از برنامه آماده شده و در تلاشیم روزی یک قسمت را بگیریم. فکر می کنم تا سال آینده هم کار فراوریمان به طول خواهد انجامید.

وی دلیل انتخاب استودیو را در پردیس تئاتر چنین عنوان می نماید: اینجا امکانات خوبی دارد و دنبال فضایی بودیم که خیلی اطرافش شلوغ نباشد، چون خیلی از آیتم ها را در محوطه بیرون می گیریم. بنابراین داخل و خارج استودیو فضای خوبی برای این کار دارد. گروه تدوین و ویژیوال مان هم شیفتی در بالای این ساختمان در حال کار هستند.

ابوالحسنی می افزاید: فصل اول این مجموعه 200قسمت است که تا تابستان سال آینده روی آنتن هستیم. ما سعی کردیم با این برنامه احیانماینده برنامه های عروسکی باشیم، چون تلویزیون خیلی سلبریتی زده شده و چه بسا عروسک ها بتوانند خودشان به چهره ای معروف تبدیل شوند.

وی درباره تأثیرگذاری و فرهنگ سازی با عروسک ها هم شرح می دهد: فکر می کنم به زودی عروسک ها بتوانند صندلی خاصی برای خودشان در تلویزیون پیدا نمایند و به شخصیت های جذابی تبدیل شوند که حتی مقابل افراد مهم هم بتوانند قرارگرفته و با آنها عکس بگیرند. البته این اتفاق در جهان افتاده و امیدواریم بتوانیم با این برنامه به عروسک ها شأن و صندلی بدهیم. البته نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که خانم برومند و آقای جبلی و آقای طهماسب توانستند به کارهای عروسکی صندلی و شأن بدهند و من واقعا از آنها متشکرم که این راه را برای ما هموار کردند.

این تهیه نماینده عنوان می نماید: برنامه ما به شدت مردمی است. تصمیم داریم در فضای مجازی هم فعالیت و حضور بیشتری داشته باشیم. به دوستان هم گفتم من برنامه هشت ساله برای شوخی شوخی می بینم و امیدوارم استمرار یابد. ما به دنبال مطلع کردن مردم نسبت به مسائل مختلف هستیم، چون ایران مطلع باعث ایران آباد و آزاد می گردد.

وی درباره عنوان برنامه هم می گوید: از ابتدا عناوین بسیاری را برای این کار در نظر داشتیم. مثل شاد شو تا این که به عنوان شوخی شوخی رسیدیم که به نظرم برای کار ما بسیار مناسب است. ما خط قرمزی نداریم و با همه موقعیت ها شوخی می کنیم. امیدوارم هیچ کسی هم از شوخی های ما آزرده نگردد. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند می توانید با همه چیز شوخی کنید. بنابراین از این فضایی که بازشده می خواهیم استفاده کنیم. ضمن این که به روز هستیم و سعی می کنیم در برنامه تغییراتی بدهیم تا به تکرار نیفتد و پویا باشد.

ابوالحسنی درباره علاقه اش به عروسک های این برنامه هم تاکید می نماید: من از روز اول از شخصیت زل خوشم آمد که حرف نمی زند و مثل آقای دوربینی است و فقط به دوربین زل می زند.

وی در خاتمه هم درباره انتخاب مجری و این که مجری رئال باشد هم بیان می نماید: در ابتدا مجری عروسکی و یک مجری رئال داشتیم. اما در ادامه مجری عروسکی را حذف کردیم. به هر حال به مجری رئال احتیاج داشتیم تا واسط جهانی عروسک ها با انسان ها باشد. برای اجرا هم گزینه های بسیاری داشتیم. از آنجا که آقای روا شیرینی خاصی داشت و خیلی خوب توانست با عروسک ها ارتباط برقرار کند، خیلی زود به دل کارگردان نشست و انتخاب شد.

در زندگی هوادار اتفاقات جدید هستم

محمد معتضدی را قطعا با استندآپ کمدی هایش در خندوانه و صداپیشه گی اش در کارهای دوبله می شناسید.

وی که در این مجموعه صداپیشه سمعی و شهرام چند مضراب است، به جام جم می گوید: در کنار کاراکترهای اصلی من به جای شخصیت های فرعی بسیاری در این برنامه صحبت می کنم. البته برای من کار سختی نیست؛ چون در کار دوبله به جای شخصیت های بسیاری صحبت کردم و تجربه های این چنینی دارم.

وی ادامه می دهد: من خیلی هوادار اتفاقات جدید در زندگی هستم و از فضاهای متفاوت استقبال می کنم. بنابراین کسانی که من را می شناسند به این ویژگی من عادت نموده اند و بنابراین واکنش های عجیبی ندارند. اما ضروری است بگویم من احساس می کنم شوخی شوخی کاری کاملا جذاب و جدید در تلویزیون است. از طرفی فکر می کنم برنامه هایی که تیم صمیمی در پشت صحنه دارند، قطعا فیدبک خوبی هم بین مردم خواهندداشت. بنابراین من به این برنامه خوشبین هستم و می دانم اتفاقات خوبی برای این برنامه خواهدافتاد. چون ضرباهنگ تند و متفاوتی دارد و این ریتم تند می تواند باعث گردد مردم به این دست برنامه های تلویزیونی عادت نمایند. یعنی برنامه ای که ریتم تندی داشته باشد و در یک زمان کوتاه مهم ترین حرف ها را بزند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. محمد لقمانیان هم ثابت مدیوم تلویزیون و مخاطب و سلیقه اش را می شناسد. ضمن این که می خواهد کار متفاوت انجام بدهد و دارد این تفاوت را ایجاد می نماید. معتضدی درباره شخصیت محبوبش در این برنامه بیان می نماید: چهار مضراب سرپرست گروه شوخی بند است و شخصیت کاملا متفاوتی دارد و خواننده گروه است. من جسارت این تشابه را ندارم؛ اما این شخصیت من را به یاد گربه آوازه خوان می اندازد که استاد منوچهر نوذری صداپیشه آن بود. ما عروسکی که آواز بخواند و خواننده باشد کم داشتیم. اما شهرام چهار مضراب خواننده است و از این نظر برایم جالب است. دوست دارم این شخصیت محبوب و معروف گردد و اگر این اتفاق بیفتد خیلی خرسند می شوم. گاهی فکر می کنم صداپیشه ها و عروسک هایی که ماندگار می شوند، چقدر حس خوبی دارند و خیلی مشتاقم این اتفاق روزی برای من هم بیفتد.

احتیاج به مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست

شکوفه بسیم، کارشناس محیط زیست است که با این برنامه همکاری می نماید: از همان ابتدای فیلمنامه نویسی از من دعوت شد به عنوان کارشناس محیط زیست همراه گروه باشم و موضوعات مختلف را با هم آنالیز کنیم. رویکرد کار ما آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست است که بتواند حس مسؤولیت پذیری مردم را در حفاظت از محیط زیست بیدارتر کند تا بتوانیم همه در کنار هم از محیط زیست مان حفاظت کنیم. چون در این زمینه مشارکت مردم خیلی مهم است. هر قدر مطلعی مردم در این زمینه بیشتر گردد، شاهد اتفاقات بهتری هم خواهیم بود. کاربردی بودن موضوعات خیلی در این کار مهم است. خیلی از موضوعات محیط زیستی هست که شاید مردم در آن نقشی نداشته باشند. اما ما در این برنامه موضوعاتی را مطرح می کنیم که مردم در آن نقش پررنگی دارند تا بتوانیم از قابلیت مشارکت مردم برای آن موضوعات استفاده کنیم. البته که همه موضوعات محیط زیست مهم و گسترده هستند اما سعی کردیم موضوعات را اولویت گذاری و دسته بندی کنیم و سراغ موضوعاتی برویم که تنها با مشارکت و حضور پررنگ مردم اتفاق می افتند. مثل آلودگی هوا یا پسماند. برخی مسائل هم به حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده مربوط می گردد.

اعتقاد من بر این است که آموزش و فرهنگ سازی خیلی مداوم است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید با یک برنامه این موضوعات جا بیفتد و فرهنگ سازی گردد و مردم دیگر احتیاجی به آموزش نداشته باشند. این برنامه می تواند گام خوب و موثری در این زمینه باشد. جای چنین برنامه ای در تلویزیون خالی بود و مشابه آن را نداشتیم. بنابراین جای قدردانی از تهیه نماینده دارد که هم و غم شان را روی این موضوع گذاشتند.

همین طور شبکه سه که شبکه پربیننده ای است و زمان خوبی هم در پخش دارد. بنابراین می توان امیدوار بود اتفاقات بهتری را ببینیم. به نظرم مردم زیادی این برنامه را می بینند و می توانند تاثیر بگیرند.

زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1521

به "شوخی شوخی جدی شد!" امتیاز دهید

6 کاربر به "شوخی شوخی جدی شد!" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخی شوخی جدی شد!"

1 دیدگاه

نازنین 9 تیر 1400

خیلی عالیه برنامه شوخی شوخی

پاسخ به نازنین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید