مصرف نوشابه قندی عملکرد حافظه بچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش هولی، محققان بر اساس نتیجه یک مطالعه هشدار می دهند که داشتن یک رژیم غذایی مملو از نوشیدنی های قندی مانند نوشابه های گازدار در سال های اول زندگی به بروز مسائل حافظه ای منجر می گردد.

مصرف نوشابه قندی عملکرد حافظه بچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش خبرنگاران، نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد، بچه هایی که نوشابه های شیرین مصرف می نمایند با افزایش خطر ابتلا به مسائل حافظه ای در سال های بعدی زندگی روبرو هستند.

محققان آمریکایی در این مطالعه جدید بچه موش ها را به دو گروه تقسیم کردند، به یک گروه نوشابه های شیرین و به گروه دوم آب دادند، سپس در بزرگسالی آنها را تحت دو آزمایش حافظه قرار دادند تا نحوه عملکرد مغز آنها را با موش هایی که در کودکی نوشابه های شیرین مصرف ننموده بودند، مقایسه نمایند.

آنها دریافتند که هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئولیت عملکرد حافظه را بر عهده دارد، در موش هایی که سودا مصرف نموده بودند، دچار اختلال شده است و همین امر به مسائل حافظه منجر می گردد.

محققان معتقدند که این نوشابه ها میکروبیوم روده فرد را تغییر می دهد و این موضوع به نوبه خود ژن ها را در هیپوکامپ تغییر داده و باعث می گردد که عملکرد آن دچار اختلال گردد.

دکتر امیلی نوبل ، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه جورجیا گفت: به نظر می رسد مصرف قند در سال های اول زندگی به طور انتخابی عملکرد یادگیری و حافظه هیپوکامپ را مختل می سازد.

تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده در این موش ها همچنین نشان داد که مصرف نوشابه های شیرین تأثیر مخربی بر این میکروبیوم داشت.

موش هایی که نوشابه های شیرین مصرف نموده بودند دو گونه خاص باکتری روده به نام های Parabacteroides johnsonii و Parabacteroides distasonis داشتند.

آنها به موش هایی که هرگز نوشابه شیرین نخورده بودند، باکتری دادند و متوجه شدند که همچنین به مسائل حافظه مرتبط با هیپوکامپ مبتلا می شوند.

محققان بر این باورند که این موضوع سندی دال بر این است که بروز اختلال شناختی ناشی از مصرف نوشابه های گازدار در نتیجه تغییر میکروبیوم روده فرد است.

محققان سپس ژن های موجود در مغز این موش ها را آنالیز کردند و متوجه شدند که این ژن ها در مغز موش هایی که نوشابه های شیرین مصرف نموده بودند، متفاوت است.

آنها متوجه شدند ژن هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، چگونگی انتقال سیگنال های الکتریکی را توسط سلول های عصبی به سلول های عصبی دیگر و نحوه ارسال سیگنال های مولکولی را در داخل کنترل می نمایند.

در حالی که این مطالعه بر روی موش ها صورت گرفته است، محققان معتقدند این یافته ها می تواند در خصوص انسان نیز کاربرد داشته باشد.

محققان امیدوارند در مطالعات آینده این موضوع را تحت آنالیز قرار دهند که آیا تغییر عادت ها، مانند رژیم غذایی سالم یا افزایش ورزش، می تواند آسیب حافظه ناشی از مصرف زیاد قند در اوایل زندگی را معکوس کند یا خیر.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1600

به "مصرف نوشابه قندی عملکرد حافظه بچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف نوشابه قندی عملکرد حافظه بچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید