مراسم بزرگداشت طراح و معمار موزه آبیگنه برگزار گردید، افتتاح کتابخانه تخصصی هانس هولاین در تهران

به گزارش هولی، همایش بزرگداشت هانس هولاین طراح و معمار موزه آبیگنه عصر روز دوشنبه 19 آذر با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، سفیر کشور اتریش در تهران و شخصیت های فرهنگی داخلی و خارجی در سالن همایش های بنیاد فارابی برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت طراح و معمار موزه آبیگنه برگزار گردید، افتتاح کتابخانه تخصصی هانس هولاین در تهران

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در حاشیه این همایش گفت: برگزاری مراسم برای شخصیت های بین المللی که به گونه ای نام خود را در کنار تاریخ پرشکوه و کهن ایران اسلامی ماندگار نموده اند می تواند گامی در تحقق دیپلماسی فرهنگی کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزاری مراسم بزرگداشت هانس هولاین را تبلور دیپلماسی فرهنگی برشمرد و ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی در سطح بین المللی میتواند تکمیل نماینده اهداف و سیاست های خارجی در پیشبرد دیپلماسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای فرا منطقه ای و اروپایی باشد.

بزرگ نیا گفت: برگزاری مراسم فرهنگی با مشارکت سایر کشورها و ملل توسعه و بهبود روابط گردشگری را به همراه دارد و موجب می گردد تا گردشگران به پیشنهاد نهادهای فرهنگی و حتی دستگاه دیپلماسی کشور خود به ایران سفر نمایند.

او اضافه کرد: علاقه مندی سفیر اتریش در تهران به منظور توسعه همکاری های فرهنگی می تواند ضمینه ساز حضور محصولات هنرمندان صنایع دستی و برگزاری هفته فرهنگی تهران در وین باشد.

افتتاح کتابخانه هانس هولاین

در حاشیه مراسم بزرگداشت هانس هولاین، با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دختر هولاین، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، سفیر کشور اتریش در تهران و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری کتابخانه تخصصی هانس هولاین نیز افتتاح شد.

امید شیوا مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران در این مراسم گفت: موزه ها گنجینه و جزیی از فرهنگ یک کشور هستند. موزه ها قادرند با فراهم آوردن محصولات فرهنگی کشورهای مختلف، زمینه برخورد فرهنگ ها و شناخت مردم از فرهنگ های مختلف را فراهم نموده و به باروری فرهنگی یاری نمایند و در این مسیر توسعه فرهنگی ایجاد می گردد.

او یادآور شد: پاسداشت هانس هولاین گرامیداشت فرهنگ است. هنر تنها خلاقیت و زیرکی انسان نیست بلکه برجسته سازی نکات مثبت انسان است.

مدیر موزه آبگینه عنوان نمود: هولاین می گوید هنر معماری رمزآلود است. اکنون پس از 40 سال از تاسیس این موزه، چهره آن قدیمی نشده و هنر به کار رفته توسط هولاین آن را جذاب تر نموده و باید آن را زنده نگه داریم.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: خوشحالم که دختر هانس هولاین اینجا حضور دارد و از نزدیک خلاقیت های پدرش را می نگرد.

او ادامه داد: کار موزه آبگینه و سفالینه های ایران بسیار ویژه است زیرا در بنایی تاریخی این کار فاخر به خاتمه رسیده است. امروز باید پاس بداریم سازندگان این اثر که در دوران قاجار این بنا را آفریدند و به کسانی که این بنا را تا امروز مرمت کردند احترام بگذاریم.

معاون میراث فرهنگی کشور عنوان نمود: حتما هانس هولاین شناخت درستی درباره اشیاء حاضر در موزه داشته است و نگاه ما به این مجموعه به عنوان موزه ای ملی است. جایی که این بنا قرار گرفته است در هسته اصلی و تاریخی تهران است.

طالبیان ادامه داد: تعداد زیادی شی در اختیار ما است که برای مخاطبان دیدن آن جالب است و این خیابان تلاقی ادیان الهی مختلف است و به عنوان خیابان فرهنگی تهران محسوب می گردد.

او اضافه کرد: خوشحالم که کتابخانه به نام هانس هولاین افتتاح می گردد و کتاب هایی که توسط دختر این معمار فقید نیز اهدا می گردد بسیار مهم است.

معاون میراث فرهنگی گفت: باید نسبت به بناهای تاریخی متواضع بود. امروز موزه آبگینه خوب معرفی می گردد و امیدوارم ما نیز از این موزه در نگاه ملی بتوانیم حمایت کنیم.

در خاتمه این مراسم ادامه از تمبر ویژه طراحی شده به مناسبت بزرگداشت هانس هولاین تمبر رونمایی شد.

هانس هولاین متولد 30 مارس 1934 در وین، معمار برجسته اتریشی، برنده جایزه پریتزکر در سال 1985، طراح موزه آبگینه و سفالینه در تهران است. وی در 24 آوریل 2014 در سن هشتاد سالگی بر اثر یک بیماری شدید در وین درگذشت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 109

به "مراسم بزرگداشت طراح و معمار موزه آبیگنه برگزار گردید، افتتاح کتابخانه تخصصی هانس هولاین در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم بزرگداشت طراح و معمار موزه آبیگنه برگزار گردید، افتتاح کتابخانه تخصصی هانس هولاین در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید