مدیریت تبلیغات چیست و یک مدیر تبلیغ چه وظایفی دارد؟

به گزارش هولی، مدیریت تبلیغات چیست و مدیر تبلیغات چه وظایفی را دنبال می نماید؟ مدیر تبلیغات شخصی است که به منظور ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات شرکت و سازمان، کمپین های تبلیغاتی و یا هر ابزار تبلیغاتی دیگری را برنامه ریزی می نماید. مدیران تبلیغات به منظور توسعه و اجرای هر چه بهتر این کمپین ها در ارتباط مستقیم با مدیر و کارمندان فروش و نیز کارمندان بخش اقتصادی هستند. همین طور اغلب به عنوان واسطه ای بین آژانس های تبلیغاتی بیرون از محل شرکت و مشتری ها عمل می نمایند.

مدیریت تبلیغات چیست و یک مدیر تبلیغ چه وظایفی دارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مدیریت تبلیغات چیست؟

مدیریت تبلیغات فرآیندی پیچیده برای به کارگیری رسانه های مختلف به منظور فروش بهینه محصولات یا خدمات و به دست آوردن حداکثر سودآوری است. رسانه هایی از جمله تلویزیون، رادیو، وبلاگ ها، وب سایت ها، روزنامه ها، مجلات، بیلبوردهای شهری، تبلیغات گوگل، اینفلوئنسرها و …

این فرایند از تحقیقات بازاریابی شروع شده و شامل مبارزات و فعالیت های رسانه ای می گردد که در نهایت همه به فروش محصول یا ارائه خدمات یاری می نمایند. این تبلیغات بازار هدف و جامعه مشتریان را هدف گرفته و مدیر تبلیغات، باید نشانه گیری و هدف گیری صحیحی انجام دهد. او باید از میان جامعه بیرونی، مشتریان بالقوه را شکار نموده و با تبلیغات موثر و هدفمند خود، آن ها را به مشتریانی بالفعل تبدیل سازد.

همین طور بخوانید: 11 مورد از مهمترین تکنیک های تبلیغات برای افزایش فروش

در حقیقت مدیریت تبلیغات مانند یه قلاب ماهیگیری است که از میان جامعه و بازار، مشتریان مناسب محصولات و خدمات شرکت را صید می نماید. در نظر داشته باشید که یک فرایند تبلیغاتی موثر، فعالیت های رسانه ای مثمرثمر و در واقع کل فرآیند بازاریابی، در پیروزیت نهایی شرکت یا سازمان و هر مدلی از کسب و کار، تاثیر مستقیم دارد.

درست به همین دلیل است که شرکت های دارای تیم تبلیغاتی عظیم و پیروز، همواره از نظر فروش کالا و خدمات خود، یک گام جلوتر از سایر رقبا هستند. ساده دریافت این وجه تجارت، باعث می گردد که از میدان رقابت بیرون افتاده و مانند مرکز خریدی عظیم در یک بیابان بی عابر باشید. به این صورت هر آن قدر که کیفیت محصولات یا خدمات شما بالا باشد، مشتریان قادر به شناخت آن ها نبوده و همه کوشش ها بی ثمر خواهند ماند.

وظایف مدیریت تبلیغات کدامند؟

یک مدیر تبلیغات به طور معمول وظایف زیر را انجام می دهد:

  • همکاری با بخش های مختلف شرکت: این مدیر با کارمندان یا مدیر بخش های مختلف کار می نماید تا موضوعاتی مانند قراردادها، انتخاب رسانه تبلیغاتی و یا محصولاتی که باید تبلیغ شوند را به خوبی انتخاب کند. به طور مثال این تیم فروش یا مدیر فروش است که می تواند به مدیریت تبلیغات در انتخاب محصولات مناسب و لازم برای اجرای تبلیغ یاری کند.
  • جمع آوری و سازماندهی اطلاعات برای انجام برنامه ریزی تبلیغاتی: در نظر داشته باشید که بدون به دست آوردن اطلاعات پایه ای کافی، نمی توان برنامه ریزی تبلیغاتی درستی انجام داده و تبلیغات موثر را پایه ریزی کرد.
  • انتخاب رسانه و محل تبلیغات: این می تواند از جمله رسانه هایی چون رادیو، تلویزیون، چاپ در رسانه ها، تبلیغات در فضای اینترنتی و آنلاین، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینفلوئنسرها و … باشد. این بسیار مهم است که به درستی محل پیاده سازی تبلیغات انتخاب شوند، زیرا در غیر این صورت تبلیغات موثر نخواهند بود و نمی توان بر بازدهی آن ها امید زیادی بست.
  • مذاکره درباره قراردادهای تبلیغاتی: پس از انتخاب محل تبلیغات، باید مدیریت تبلیغات نسبت به مبلغ قراردادهای تبلیغاتی و نحوه اجرای آن ها، وارد مذاکره گردد. این مذاکره باید با مهارت کافی صورت پذیرد تا مبلغ آن مناسب بوده و شکل اجرای آن به ایده آل های تیم تبلیغاتی شرکت نزدیک باشد.
  • آنالیز طرح بندی ها و برنامه تبلیغات: حتما برای هر نوع تبلیغاتی به یک طرح اولیه و مدل اجرا وابسته هستیم که باید حتما از طریق مدیر تبلیغات آنالیز شده و معایب آن رفع گردد. ممکن است ارائه طرح به یک شرکت تبلیغاتی سپرده شده باشد و در این صورت ضروری است که حتما نتیجه نهایی طرح از طریق مدیریت تبلیغات مورد آنالیز قرار گیرد. حتی زمانی ممکن است یک طرح تبلیغاتی به رقابت گذاشته شده و از تیم تبلیغاتی حاضر در شرکت خواسته گردد تا بهترین طرح های خود را ارائه دهند. در این زمان مدیر تبلیغات با آنالیز طرح ها، بهترین طرح را انتخاب نموده و آن را برای اجرا شدن، تائید خواهد نمود.
  • مطالعه تحقیقات بازار و تحلیل یافته ها: یک مدیر تبلیغات باید به درستی بازار را تحقیق نموده و حاصل تحقیقات خود را مورد مطالعه قرار دهد. تحلیل این یافته ها به مدیر تبلیغات این امکان را می دهد که بهترین زمان اجرای تبلیغات و بهترین شکل آن را برگزیند. در صورتی که مدیر تبلیغات نگاه دائمی به بازار نداشته باشد و شرایط جامعه هدف خود را آنالیز و تحلیل نکند، تصمیمات وی مبنا و پایه درستی نداشته و به حتم با خطای محاسباتی و استراتژیک همراه می گردد.
  • مشخص استراتژی های قیمت گذاری محصولات و خدمات همگام با شرایط بازار با حفظ و تامین رضایت مشتری: این درست است که قیمت گذاری محصولات با تیم فروش یک شرکت است، اما مدیر تبلیغات باید برای به دست آوردن رضایت حداکثری مشتریان، بهترین رده قیمت گذاری را کسب کند. به واقع بدون همکاری مستقیم بین تیم فروش و تیم تبلیغات و البته مدیران این دو بخش، فروش با بهره وری بالا و رضایت مشتریان تامین نخواهد شد.
  • دیدار با مشتریان و دریافت نظرات و پیشنهادات: با دریافت نظرات و پیشنهادات مشتریان و شنیدن نقدها آن ها، مدیر تبلیغات می تواند در راستا بهبود شرایط شرکت یا سازمان گام برداشته و بهترین تصمیمات را در این زمینه اتخاذ کند. به واقع مدیر تبلیغات این بازخوردها را گرفته و از آن ها برای بهبود شرایط فروش، برندینگ و البته سودآوری استفاده می نماید. در صورتی که بازخورد کوشش های تیم های مختلف شرکت، دریافت نشده و مورد تحلیل و آنالیز قرار نگیرند؛ امکان بهبودبخشی آن ها یا رفع ساختن ایرادات جزئی و کلی وجود نخواهد داشت.
  • استخدام کارکنان بخش بازاریابی و تبلیغات: اما در نهایت وظیفه مصاحبه و استخدام نیروهای بخش بازاریابی و تبلیغات نیز به نوعی بر دوش مدیریت تبلیغات است. این مدیر می داند که چه نیروهایی با چه پتانسیل هایی برای به انجام رساندن رسالت بازاریابی و تبلیغات شرکت یا سازمان لازم هستند. بنابراین او بهترین شخص برای استخدام این کارکنان به صورت تمام وقت یا پاره وقت خواهد بود.

شرایط کار مدیر تبلیغات چگونه است؟

یک مدیر تبلیغات معمولا در شرایط نسبتا پر از استرسی کار می نماید. وظیفه این مدیر نسبت به رصد دائمی بازار و تغییر استراتژی ها همگام با آن، باعث می گردد که آرامش نسبی از شرایط کاری وی سلب گردد. از آن گذشته معمولا مهلت و بازه زمانی خاصی برای پیاده سازی و اجرای تبلیغات وجود دارد و این باعث می گردد که استرس افزون تری بر مدیر و تیم تبلیغات وارد گردد.

سخن پایانی

وظایف یک مدیر تبلیغات از مطالعه و تحقیق در بازار و آنالیز نیازهای درون سازمانی شروع می گردد. سپس او به ابزارهایی که در دست دارد پرداخته و پتانسیل های دریافت تبلیغات بیرونی را می سنجد. این مدیر بهترین و بهینه ترین شکل تبلیغات را برای فروش محصول یا ارائه خدمات و حتی برندینگ سازمان، انتخاب نموده و روش بهینه پیاده سازی و اجرای آن را نیز برمی گزیند. نقش افراد در طراحی تبلیغات بسیار مهم است و مدیریت تبلیغات باید بهترین استخدام های دائمی یا پروژه ای را داشته باشد. شما تا چه اندازه تبلیغات را در پیروزیت یک برند و جذب مخاطب و مشتری، موثر می دانید؟ تبلیغات محتوایی تا چه اندازه موثر هستند؟ ایده های خود را در این زمینه در بخش پیغام های انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1201

به "مدیریت تبلیغات چیست و یک مدیر تبلیغ چه وظایفی دارد؟" امتیاز دهید

5 کاربر به "مدیریت تبلیغات چیست و یک مدیر تبلیغ چه وظایفی دارد؟" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت تبلیغات چیست و یک مدیر تبلیغ چه وظایفی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید