مجموع درآمد گدایی در تهران: روزی 1.5 میلیارد تومان

به گزارش هولی، سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یاری مستقیم به بچه ها کار و خیابان و متکدیان باعث افزایش تعداد آنها در فضاهای عمومی می گردد، گفت: در کلانشهر تهران روزانه حدود 1.5 میلیارد تومان پول به متکدیان از سوی مردم پرداخت می گردد.

مجموع درآمد گدایی در تهران: روزی 1.5 میلیارد تومان

محمد رحیم فاضلی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخش وسیعی از کسانی که در سطح خیابان ها و به ویژه کلان شهرها تحت عناوین مختلف، مانند کودک کار، کودک خیابان و... مشغول تکدی گری هستند را اتباع خارجی تشکیل می دهند، گفت: از آنجایی که این افراد مجوز اقامت در ایران را ندارند، هویت آنها نیز قابل شناسایی نیست و به همین دلیل هم توسط نهادهای حمایتی پذیرش، ساماندهی و کشف علت تکدی گریشان نیز امکان پذیر نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه براساس قوانین و دستور العمل های اجرایی، بخش اعظم مسئولیت ساماندهی بچه ها کار و خیابان و متکدیان بخش در حوزه اختیارات شهرداری است اظهار کرد: چنانچه فرد متکدی توسط بهزیستی پذیرش و تحت حمایت قرار گیرد، سازمان بهزیستی وظیفه خود می داند که بعد از پذیرش حمایت های لازم را از این افراد به عمل آورد و در نهایت خدمات مددکاری را برای این افراد آغاز کند.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: در نهایت سازمان بهزیستی بسته ای از خدمات مورد احتیاج را به متکدیانی که شناسنامه و مجوز اقامت دارند یا اتباع ایرانی هستند، ارائه می دهد. قطعا نهادهای مانند کمیته امداد هم چنین برنامه ای دارند و اگر کسی باشد که تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار داشته باشد وظیفه نهادهای حمایتی است که آنها را رصد نمایند و مسائل آنها را در حد بضاعت، توان و متناست با آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود رفع نمایند.

فاضلی نژاد ادامه داد: به هیچ عنوان مورد رضایت یا تایید سازمان بهزیستی نیست که افراد تحت پوشش بهزیستی اقدام به تکدی گری نموده و از این محل نسبت به تامین احتیاجهای خودشان اقدام نمایند. این موضوع صراحتا مورد تایید سازمان نیست و چنانچه فردی به عنوان متکدی شناسایی و به سازمان بهزیستی معرفی گردد این سازمان به جد وارد شده و خدمات مددکاری خود را ارائه می دهد.

وی در ادامه شرح داد: معضل اصلی ما افرادی هستند که در سطح شهر، خیابان، چهارراه ها و اماکن پر تردد حضور دارند و با انجام تکدی گری سلامت جامعه را به خطر می اندازند، درحالیکه این افراد به دلیل نداشتن کارت شناسایی، امکان تشخیص هویتشان وجود ندارد. البته مسئولیت رسیدگی به این بخش بر عهده سازمان بهزیستی نیست و قطعا نهادهای مسئول و متولیان باید به این موضوع وارد شوند.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی بچه ها کار و خیابان با مشارکت استانداری و فرمانداری نیز گفت: براساس داده های به دست آمده از اجرای طرح بیش از 90 درصد بچه ها کار سطح شهر و خیابان، اتباع بیگانه فاقد مجوز اقامت هستند که عملا نهادهای مسئول نمی توانند کاری برای آنها در داخل کشور انجام دهند. این بچه ها یا باید تحویل خانواده شان شوند که اغلب در کشور ما حضور ندارند چراکه این بچه ها گروهی ترانزیت شده و در کلان شهرها ساکن شده اند. بعضی از خانواده های ساکن در ایران هم فاقد مجوز هستند و به این ترتیب عملا امکان ساماندهی بچه ها مذکور از سوی بهزیستی وجود ندارد.

فاضلی نژاد در ادامه براساس آمارهای به دست آمده از پژوهش و پروژه های تحقیقاتی در حوزه بچه ها کار و خیابان نیز اظهار کرد: برهمین اساس درآمد این بچه ها به مبالغ کلانی می رسد و شهروندانی که با نیت خیر به این بچه ها یاری می نمایند، باید بدانند که این مبالغ از دست بچه ها خارج می گردد و با یاری آنها نه تنها به ارتقای سطح زندگی این بچه ها یاری نمی گردد بلکه در عمل برای سلامت جامعه نیز مضر است.

وی ادامه داد: باید این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد که پولی که شهروندان با این نیت خیر هزینه می نمایند، آگاهانه و هوشمندانه در اختیار نهادهای مسئول، سازمان های مردم نهاد و موسسات شناسنامه دار قرار بگیرد. همچنین افراد می توانند احتیاجمندانی که خودشان می شناسند را شناسایی و یاری نمایند، اما به هرحال یاری مستقیم به بچه ها کار و خیابان و متکدیان باعث افزایش تعداد آنها در فضاهای عمومی می گردد.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه در مورد بچه ها کار و خیابان درصد محدودی از آنها دختران هستند و اکثریت مطلق با پسران است، نیز گفت: فرد متکدی از احساسات مردم سوء استفاده می نماید. در دهه های قبل متکدیان فقط مرد بودند، اما در چند سال اخیر زنان به عرصه تکدی گری ورود پیدا نموده اند و به دنبال این موضوع بچه ها نیز وارد این حوزه شده اند.

سرپرست امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در کلانشهر تهران روزانه حدود 1.5 میلیارد تومان پول به متکدیان از سوی مردم پرداخت می گردد، اضافه نمود: اگر راستا تکدی گری به درستی آنالیز گردد و دستگاه های مسئول و آگاهی ساز وارد کار شوند، می توان در حوزه مدیریت فقر و پیامدهای ناشی از آن گام های مثبتی را برداریم.

فاضلی نژاد با اشاره به نقش سازمان بهزیستی در حمایت از مردم احتیاجمند، گفت: در حال حاضر این سازمان تا سقف 516 هزار تومان به افراد احتیاجمند یارانه پرداخت می نماید. در رویکرد مددکاری پول دادن صرف نمی تواند به معنای سرویس اجتماعی تعریف گردد. در حال حاضر کمتر از پنج درصد متکدیان حاضر در سطح شهرهای ایران احتیاجمند واقعی هستند و بسیاری از این افراد مجوز اقامت قانونی در داخل کشور را ندارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 389

به "مجموع درآمد گدایی در تهران: روزی 1.5 میلیارد تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموع درآمد گدایی در تهران: روزی 1.5 میلیارد تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید