قدرت پنهان زیبایی در کتابفروشی ها، خوشبختی در نگاه تماشاگر است؟

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگاران، جذبه انسان یا مکان زیبا بی واسطه و بلافصل است؛ تصور ما از موفقیت در زندگی در کُنهِ خویش آبستن تجربه زیبایی است: ما خوشبختی را در جذابیت حسی جستجو می کنیم این جمله ای است که کتاب قدرت پنهان زیبایی با آن آغاز می شود.

قدرت پنهان زیبایی در کتابفروشی ها، خوشبختی در نگاه تماشاگر است؟

جان آرمسترانگ نویسنده این اثر، سعی دارد به پرسش هایی چون زیبایی چیست؟، آیا کیفیتی در اشیاست یا در نگاه تماشاگر؟، چه قدرت مرموزی در زیبایی نهفته است؟ و... پاسخ بدهد. او در این کتاب مصور، با زبان ساده و خودمانی با کمک دریافت از مثال های مختلف، اهمیت و صندلی زیبایی را در زندگی عیان می کند و مخاطب را به دقت در جهان پیرامون و بازنگری در آن چیزهایی که از کنارشان عبور می کند، فرا می خواند.

نسخه اصلی این کتاب در سال 2004 با عنوان The Secret Power Of Beauty توسط انتشارات پنگوئن به چاپ رسیده است. کتاب چهار بخش اصلی با عناوین راز، قدرت، رد و انکار و کشف دارد. دلیل پنهان، شکم دیوید گریک، هماهنگی حوزه ها، قانون کل، همنشینی اجزا، چشم تماشاگر، معنای لذت، چرا زیبایی چشمانمان را تَر می کند؟، آنچه باید باشیم، بهشت، جامعه شناسی سلیقه، دیدگاه تکامل، ترس، جستجوی معیار سلیقه، تربیت چشم، تربیت قلب، سبک های خوشبختی و هنر هستی از جمله عناوینی هستند که در این 4 بخش به آن ها پرداخته شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

اغلب وقتی سعی می کنیم دلیل زیبا بودن چیزی را توضیح دهیم، در مورد رابطه اجزای متفاوت آن حرف می زنیم. می گوییم انحنای پایه صندلی ای به انحنای پشتی آن می آید؛ تم ویولن با آهنگ پیانو کامل می شود؛ کاناپه با قالیچه هماهنگ است. تمامی این مشاهدات بر اندیشه ای واحد استوارند. دو عنصر مجزا ـ در صندلی، موسیقی یا قالیچه ـ با هم عملکرد خوبی دارند. اما آیا می توانیم در مورد چگونگی این به هم آمدن بیشتر توضیح بدهیم؟ و مهم تر از این، چرا این موضوع ما را به هیجان می آورد؟

اوژن دلاکروا، نقاش پیشتاز رمانتیک فرانسوی در قرن نوزدهم، امروز به دلیل خلق اثری که احتمالا به لحاظ هنری پیروز ترین نماد سیاسی است معروف است: آزادی، چراغ راه مردم. دلاکروا به ندرت پرتره می کشید، اما یکی از جذاب ترین تابلوهای او پرتره ای است از دوست نقاشش لویی - اُگوست شویتر (که بعدها بارون شد)، کسی که حال تنها به عنوان سوژه این اثر در تاریخ هنر برای خود صندلیی دارد.

لویی - اُگوست در اوج بلوغ - به هنگام خلق این نقاشی، او بیست و هشت سال داشت - تصویر شده است، سنی که پس از آن دوران افول آغاز می شود...

این کتاب با 216 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 11 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1018

به "قدرت پنهان زیبایی در کتابفروشی ها، خوشبختی در نگاه تماشاگر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت پنهان زیبایی در کتابفروشی ها، خوشبختی در نگاه تماشاگر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید