عکس ، دریاچه های مدفون سیاره سرخ از آب تشکیل شده اند؟

به گزارش هولی، آب را دنبال کن مدتهاست که شعار دانشمندانی است که در پی حیات فراتر از زمین هستند.

عکس ، دریاچه های مدفون سیاره سرخ از آب تشکیل شده اند؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، تنها مهد شناخته شده حیات در کیهان، سیاره آبی است که ما آن را خانه می نامیم. اما اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد کشف بالقوه آب مایع در مریخ ممکن است چندان دور از انتظار نباشد.

بیشتر بخوانید:

کشف بزرگ دانشمندان برای کنترل زلزله از هوا !

خرافاتی که به ابوریحان بیرونی نسبت داده اند

در سال 2018، دانشمندان کشف یک دریاچه زیرسطحی (مدفون) بزرگ را در نزدیکی قطب جنوبی مریخ خاطرنشان کردند. این ادعا و مشاهدات و حوضچه های مدفون آب مایع یافت شده در سیاره سرخ هیجان را در خصوص یافتن یک دنیا فرازمینی برای زندگی افزایش می دهد.

اما محققان از آن موقع خاطرنشان کردند که این اکتشافات ممکن است قابل آنالیز نباشد. در سال 2021، یک گروه خاطرنشان کرد که مواد تشکیل دهنده این دریاچه ها مواد معدنی خاک رس و آب نمک یخ زده، به جای آب مایع، است. فضاپیمایی که به دور مریخ می چرخد، امواج رادیویی را به سمت سیاره سرخ پرتاب می نماید و زمان و شدت امواج بازتابی را مقدار گیری می نماید تا بفهمد زیر سطح مریخ چه چیزی وجود دارد.

و اکنون تیم دیگری اعلام نموده است که لایه های معمولی سنگ و یخ می توانند بسیاری از سیگنال های راداری مشابهی را که قبلاً به آب نسبت داده می شد، فراوری نمایند.

محققان دریافتند که می توانند بعضی از سیگنال های غیرعادی قوی راداری را که تصور می گردد ناشی از آب مایع هستند، بازفراوری نمایند؛ سیگنال های راداری منفرد از لایه های مختلف سنگ و یخ زمانی که لایه ها ضخامت معینی دارند به هم اضافه می شوند وسیگنال قوی تری فراوری می نماید که سپس به وسیله ابزار فضاپیما دریافت می گردد.

یکی از این محققان می گوید: اما این ابزارها همواره نمی توانند تفاوت بین موج رادیویی که از یک لایه می آید و موجی که نتیجه چندین لایه است را تشخیص دهند.

محققان اذعان دارند که این نتایج وجود آب مایع در مریخ را رد نمی نماید بلکه فقط می گوید که گزینه های دیگری هم وجود دارد.

آدیتیا کولر، دانشمند سیاره شناسی در دانشگاه ایالتی آریزونا که در این تحقیق شرکت نداشته است، می گوید این یافته تازه یک سناریوی قابل قبول است. اما تا زمانی که دانشمندان اطلاعات بیشتری از سیاره سرخ به دست نیاورند، تشخیص اینکه آیا واقعاً آب مایع در مریخ وجود دارد یا خیر، سخت خواهد بود.

منبع: ساینس نیوز

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2165

به "عکس ، دریاچه های مدفون سیاره سرخ از آب تشکیل شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، دریاچه های مدفون سیاره سرخ از آب تشکیل شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید