در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می گردد

به گزارش هولی، نخستین همایش ملی حقوق نشر با هدف فرهنگ سازی در خصوص حقوق نشر و جلب توجه مقامات فرهنگی، قضایی و سیاسی به اهمیت این موضوع، در هفته کتاب برگزار می گردد.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می گردد

سید عباس حسینی نیک، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در مصاحبه با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی خبرنگاران؛ از برگزاری نخستین همایش ملی حقوق نشر در هفته کتاب اطلاع داد و اظهار کرد: موضوع تکثیر های غیر قانونی کتاب در سال های اخیر خیلی وسعت پیدا کرد و کتاب های متعددی خلاف قانون منتشر می شد. این تکثیر های غیر قانونی دو گونه بودند. بخشی از آن ها به مثابه نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران بود یعنی کتاب هایی که ناشران منتشر نموده بودند و در خصوص آن ها صاحب حق بودند، به طور غیر قانونی تکثیر می شدند و به فروش می رسیدند، البته هنوز هم این کار انجام می گردد. همچنین بخش دوم تکثیر های غیر قانونی مربوط به کتاب های بدون مجوز وزارت ارشاد بود و هست که در خارج یا داخل کشور چاپ می شدند و چاپ می شوند و سپس در دست فروشی ها و برخی از کتابفروشی های غیر معتبر توزیع می شوند.

وی اضافه کرد: گستردگی این کار به اندازه ای زیاد بود که کتاب هایی که با این روند منتشر می شدند در برخی از نمایشگاه های استانی و نمایشگاه هایی که در اماکن عمومی برگزار می شوند با تخفیف های 50 درصد عرضه می شدند.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: خوشبختانه اخیرا کارگروه صیانت از حقوق نشر در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تشکیل شد و دستگاه های اجرایی، چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقامات قضایی، دادسرای فرهنگ و رسانه، نیروی انتظامی و نیروی امنیتی به این نتیجه و هماهنگی رسیدند که با تکثیر غیرقانونی کتاب برخورد نمایند و در حدود 2 یا 3 هفته است که برخورد ها آغاز شده است و اشخاص مختلفی نیز در این رابطه دستگیر شده اند و انبارهایشان کشف شده است. البته به نظر می رسد این موضوع ادامه دارد، زیرا علاوه بر لزوم رسیدگی به وضعیت استان های دیگر، مکان های دیگری نیز در شهر تهران هستند که ممکن است کشف و توقیف شوند.

وی ادامه داد: ما نیز در همین راستا در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین همایش ملی حقوق نشر را در هفته کتاب برگزار می کنیم. این همایش از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر روز 29 آبان ماه برگزار خواهد شد و در کنار آن دو جلسه کمیسیون تخصصی داریم که یکی از آن ها مربوط به لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری است که با حضور نمایندگان مجلس آنالیز خواهد شد. جلسه تخصصی دیگر با حضور مقامات قضایی و دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار می گردد. ما در این جلسه مسائل نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران و روش های برخورد قضایی این تخلفات را آنالیز می کنیم.

حسینی نیک توضیح داد: مشارکت در جلسه عمومی همایش ملی حقوق نشر برای پدیدآورندگان، مترجمان، ناشران، اساتید و دانشجویان حقوق و حوزه نشر آزاد است و در انتها همایش هم گواهی حضور در همایش برای کسانی که در این همایش شرکت می نمایند، صادر می گردد. ما کوشش می کنیم که با برگزاری نخستین همایش ملی حقوق نشر در خصوص رعایت حقوق نشر فرهنگ سازی کنیم و توجه همه مقامات فرهنگی، قضایی و سیاسی را به این موضوع جلب کنیم، زیرا موضوع حقوق نشر اهمیت زیادی دارد و اگر جدی گرفته نگردد، می توند خطرات و تهدیدات سیاسی و امنیتی را ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 89

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید