در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، چه گذشت؟

به گزارش هولی، سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی و صنایع وابسته از 16 تا 19 آبان 1400 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گشت. این نمایشگاه با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ماشینی، موکت و انواع کف پوش در 105 غرفه و 15 هزار متر مساحت مفید با مدیریت اتاق کاشان برگزار گشت.

در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، چه گذشت؟

نمایشگاه امسال اما با 12 دوره قبل یک تفاوت عمده داشت؛ آن هم اینکه با یک حکم دولتی و با هدف تمرکز بر رویکرد صادراتی، اتاق کاشان مدیریت نمایشگاه را بر عهده گرفته بود. محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان هم، ورود این اتاق به زمامداری این نمایشگاه را به نفع صادرات دانست و در عمل هم با دعوت از سفرای 44 کشور و روسای اتاق های بازرگانی مشترک ایران و لهستان، ایران و ازبکستان، ایران و ترکیه، ایران و اتریش و همچنین کاردار مالزی و...؛ نشان داد که اتاق کاشان بستر مناسب صادرات را فراهم خواهد کرد.

معیارهای حضور در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی تهران

یکی از محاسن تنها دعوت از سفیران کشورهای مختلف نبود. بلکه نکته طلایی نمایشگاه فرش ماشینی امسال و ورود اتاق کاشان به عنوان کننده فعالان بخش خصوصی صنعت فرش ماشینی به ماجرای برپایی و سیاست گذاری نمایشگاه این بود که بالاخره متر و معیاری دقیق تدوین شد تا مشخص شود که چه کسانی، در چه شرایطی و بر اساس چه شاخصه هایی می توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

این رویکرد نو نمایشگاه که به رتبه بندی و امتیازدهی به شرکت ها انجامید، ابتکار اتاق کاشان بود. به گفته تولایی، رئیس اتاق کاشان، تشکیل جلسات متعدد با تشکل ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و یاری سازمان توسعه تجارت؛ قاعده ای شفاف را برای حضور در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، ایجاد کند. معیاری که به گفته علی دیانت، نایب رئیس اتاق کاشان با همکاری شورای سیاست گذاری اتاق و بر اساس شاخصه هایی چون حجم صادرات در 3 سال اخیر، تعداد حضور در نمایشگاه دموتکس چین، ترکیه و آلمان، تعداد سابقه حضور در نمایشگاه فرش تهران و تعداد کارکنان بیمه شده، طراحی شده است.

همچنین محمود برادران دبیر شورای سیاست گذاری، این رویکرد تازه را به نفع بازار رقابت دانست و امتیازاتی که هر شرکت کسب می کرد را عددی بین 1 تا 10 هزار خواند و گفت که هیچ شرکتی نتوانسته با کسب همه امتیازها، امتیاز 10 هزار را کسب کند؛ اما این نوع از گزینش شرکت ها قطعاً تولیدکنندگان را به سمت وسوی رقابت سالم، تشویق می کند.

فرش باکیفیت ماشینی؛ منبع درآمد ارزی کشور

این نمایشگاه چهار روزه که باوجود شرایط کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزار گشت، از استقبال خوب بازدیدکنندگان و تجار بهره مند شد. تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش های ماشینی هم بهترین محصولاتشان را در این بستر به نمایش گذاشتند. شاهد مثال این برداشت هم بازدید غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از نمایشگاه در روز افتتاحیه است که از کیفیت محصولات ارائه شده ابراز خرسندی کرد و آینده این صنعت را روشن و آن را منبع درآمدی ارزی دانست.

همچنین تولایی، رئیس اتاق کاشان، فرش ماشینی ایران را ازجمله فرش های نفیس جهان و جزو یکی از ریزبافت ترین فرش های جهان و مشابه فرش دستبافت؛ خواند. به علاوه ظرفیت و توان تولیدی فرش ماشینی ایران را بسیار بالا بیان کرد و آینده فرش ماشینی و صنایع وابسته آن را، درخشان خواند.

رسیدگی اتاق کاشان به مسائل صادرکنندگان

تأمین مواد اولیه، تعهدات ارزی، در شرایط تحریم مشکل پرتکرار تمام صادرکنندگان و واردکنندگان است. معضلی که بخش عمده آن بسته به تصمیماتی است که دولتمردان در حوزه سیاست خارجه می گیرند. شرایط تحریمی و البته از طرفی بازار تورمی داخلی، تولید و صادرات و واردات را با سختی های جانکاهی روبرو کرده است. تا حدی که گاهی طی کردن این جهت چنان برای آن ها سخت می شود که عطای تولید و صادرات یا واردات را به لقای می بخشند. اما افسانه محرابی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صمت، برای جلوگیری از پاشیده شدن گرد ناامیدی به این صنعت به فعالان اقتصادی بازار نساجی در روز افتتاحیه این نمایشگاه، مژده تشکیل کنسرسیومی صادراتی برای رفع چالش های صادرکنندگان را داد.

همچنین در ادامه محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان و علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، از برگزاری نشستی با حضور تشکل ها فرش ماشینی به همین منظور خبر دادند. سید رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در روز افتتاحیه این نمایشگاه، از پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادراتی، استقبال کرد. همچنین رئیس اتاق کاشان در آخرین روز این نمایشگاه قول تسهیل شرایط صادرات و واردات را داد و از اقداماتی برای رفع تعهدات ارزی و موانع گمرکی، سخن گفت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1918

به "در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی، چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید