داروی مشتق از تخم کرفس ممکن است پیامدهای سکته مغزی را بهبود بخشد

به گزارش هولی، یک آنالیز تازه نشان می دهد یک داروی تازه به نام بوتیل فتالید که از تخم کرفس به دست می آید، می تواند پیامدهای ناشی از سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را هنگامی که به همراه داروهای حل کننده لخته کننده خون داده شوند، بهبود بخشد.

داروی مشتق از تخم کرفس ممکن است پیامدهای سکته مغزی را بهبود بخشد

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی این آنالیز نشان داد در بیمارانی که این درمان را به همراه داروی حل نماینده لخته خون دریافت نموده اند، در مقایسه با افرادی که دارونما را به همراه داروی حل نماینده لخته خون دریافت نموده اند، علائم مغزی شدت کمتری داشته اند.

داروی بوتیل فتالید برای مصرف در چین که این آنالیز در آن صورت گرفته است، تایید شده است. اما این دارو هنوز در آمریکا مجوز نگرفته است.

بایکسیو جیا، متخصص نورولوژی مداخله ای در بیمارستان تیان تان پکن و مرکز ملی پژوهش بالینی برای بیماری های نورولوژیک و یکی از این پژوهشگران گفت: این نخستین کارآزمایی بالینی است که سودمندی استفاده از این دارو را نشان می دهد که از مغز در برابر آسیب ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز حفاظت می نماید. این دارو به بیماران دچار سکته مغزی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به مغز (سکته مغزی ایسکمیک) داده شد که همزمان درمان حل نماینده لخته خون برای برقرار دوباره جریان خون به مغز هم دریافت نموده بودند.

جیا می گوید: بیمارانی که بوتیل فتالید دریافت نموده بودند، علائم عصب شتاختی با شدت کمتری و کیفیت زندگی بهتری در دوره 90 روزه پس از سکته مغزی در مقایسه با افراد دریافت نماینده دارونما داشتند.

به گفته جیا اگر این نتایج در کارآزمایی های دیگر تایید گردد، ممکن است گزینه های بیشتری برای درمان افراد دچار سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون قرار می گیرد.

یافته ها این آنالیز در کنفرانس بین المللی سکته مغزی انجمن سکته مغزی آمریکا ارائه شدند.

یافته های این آنالیز به معنای تجویز خوردن دانه های کرفس نیست

آنالیز های پیشین در چین نشان داداند که بوتیل فتالید بالقوه می تواند مغز را از آسیب ناشی از سکته مغزی به دلیل لخته شدن خون در مغز حفاظت کند.

جیا و همکارانش این موضوع را آنالیز کردند که آیا درمان با بوتیل فتالید می تواند پیامدهای 90 روزه را در بزرگسالانی که درمان استاندارد ضد لخته شدن خون مانند تزریق داخل وریدی داروی حل نماینده لخته به نام فعال نماینده پلاسمینوژن بافتی یا tPA دریافت نموده اند یا برداشتن مکانیکی لخته خون یا هردوی آنها دریافت نموده اند، بهبود بخشد یانه.

این بیماران در یکی از 59 مرکز پزشکی در چین در فاصله سال های 2018 تا 2022 درمان شدهبودند. این بیماران به همراه درمان ضد لخته اولیه که پزشک نوع آن را انتخاب نموده بود، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه بوتیل فتالید و گروه دیگر دارونما به صورت تزریق روانه برای 14 روز و سپس کپسول خوراکی برای 76 روز دریافت کردند. نه این بیماران ونه پژوهشگران نمی دانستند که بیمارن چگونه تقسیم شده اند.

این پژ>هشگران پیامدها را در هنگامی مطلوب تعریف می کردند که بیمار پس از 90 روز در یکی از رده ها قرار می گرفت: سکته مغزی در ابتدا خفیف تا میانه و بدون علامت پس از درمان؛ سکته مغزی در ابتدا میانه تا جدی و بدون علامت یا دارای علائم خفیف که مانع انجام فعالیت های روزانه پس از درمان نبود؛ سکته مغزی در ابتدا جدی تا شدید و بدون علامت یا دارای ناتوانی خفیف که بعضی از فعالیت ها را پس از درمان مختل می کرد.

در میان 1216 بیمار، 607 بیمار بوتیل فتالید مصرف کردند و 609 بیمار دارونما دریافت کردند. میانگین سنی بیماران 66 سال بود و 68 درصد بیماران مرد بودند.

در مجموع در افراد دریافت نماینده فنیل بوتالید در مقایسه با گروه دارونما با احتمال 70 درصد بیشتر پیامد مطلوب 90 روزه داشتند.

بوتیل فتالید بعلاوه کارکرد همه بیماران از جمله بیمارانی که در ابتدا tPA دریافت نموده بودند، افرذادی که برداشت مکانیکی لخته برایشان صورت گرفته بود و افرادی که هر دو درمان را دریافت نموده بودند، بهبود بخشیده بود.

سایر پیامدها مانند سکته مغزی عودنماینده و خونریزی مغزی میان دو گروه تفاوت قابل توجهی نداشتند.

این پژوهشگران می گوند که پژوهش بیشتری برای تایید این نتایج باید انجام گردد. پژوهشگران هنوز نمی دانند بوتیل فتالید در بدن چگونه عمل می نماید یا بیماران دریافت نماینده بوتیل فتالید در صورتی که در ابتدا درمان های دیگری به جز tPA یا برداشتن مکانیکی لخته دریافت نمایند، چه پاسخی ممکن است بدهند.

کارشناسان می گویند گرچه نتایج این آنالیز جالب است، اما این آنالیز شمار نسبتا کوچکی از افراد را در برمی گیرد شامل جمعیت تقریبا انتخاب شده ای در چین هستند.

یک نکته دیگر مورد اشاره کارشناسان این است که نباید بوتیل فتالید را به طور مستقیم با دانه های کرفس یا مکمل های حاوی عصاره دانه کرفس مرتبط کرد.به گفته آنها، گرچه ظاهرا این ماده مشتق از دانه های کرفس موثر به نظر می رسد، دریافت آن مشابه خوردن خود دانه های کرفس نیست و بازماندگان سکته مغز باید همواره با متخصص نورولوژی (متخصص بیماری های مغز واعصاب) درباره رژیم پس از سکته مغزی مشورت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2227

به "داروی مشتق از تخم کرفس ممکن است پیامدهای سکته مغزی را بهبود بخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی مشتق از تخم کرفس ممکن است پیامدهای سکته مغزی را بهبود بخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید