بایدها و نبایدهای استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی

به گزارش هولی، نتایج پژوهش جدیدی نشان می دهد که استفاده از آنتی بیوتیک ها در حوزه کشاورزی در حال گسترش است اما می تواند علاوه بر آثار مثبت، با پیامدهای منفی نیز همراه باشد.

بایدها و نبایدهای استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از ساینمگ، دنیا در حال حاضر در خصوص به کار بردن آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت در باکتری ها، بسیار مراقب است. این موضوع، به کنترل و نظارت بیشتر برای به کار بردن آنتی بیوتیک ها در داروهای انسانی و دامی منجر شده است. آنچه کمتر در خصوص آنتی بیوتیک ها مطرح شده، این است که آنتی بیوتیک ها معمولا در فراوری محصولات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و پژوهش جدیدی نشان می دهد که کاربرد این مواد برای محصولات کشاورزی، به مراتب بیشتر توصیه می گردد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کنترل بیماری های گیاهان، موضوع جدیدی نیست. دهه هاست که آنتی بیوتیک ها برای محصولاتی مانند سیب و گلابی به کار می فرایند و ثابت شده که می توانند ابزاری برای کنترل بیماری های باکتریایی این محصولات باشند اما گسترش استفاده از آنتی بیوتیک ها در سراسر دنیا، کمتر مورد آنالیز قرار گرفته و تا حدود زیادی ناشناخته مانده است.

باید توجه داشت که اگرچه به کار بردن آنتی بیوتیک ها در حوزه کشاورزی، با پیامدهای مثبتی همراه است اما می تواند پیامدهای منفی از جمله افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های بدن را نیز به همراه داشته باشد.

پژوهش جدیدی که با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان دنیای سلامت حیوانات (OIE) و سازمان دنیای بهداشت (WHO) اجرا شده است، نشان می دهد شمار کشورهایی که در حال حاضر به آنالیز استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشت محصولات کشاورزی می پردازند، در مقایسه با کشورهایی که از آنتی بیوتیک ها در حوزه پزشکی و دامپزشکی استفاده می نمایند، بسیار پایین است اما به کار بردن آنتی بیوتیک ها در حوزه کشاورزی به طور کلی در حال گسترش است.

کمبود داده در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک ها در حوزه کشاورزی، موجب شده تا مردم تصور نمایند که میزان آنتی بیوتیک مصرف شده بسیار ناچیز است. نتایج این پژوهش جدید که 32 کشور را طی سال های 2012 تا 2018 مورد آنالیز قرار داده است، نشان می دهد که استفاده از آنتی بیوتیک هایی که در پزشکی نیز اهمیت بسیاری دارند، در بعضی موارد برای بیش از 100 نوع محصول کشاورزی نیز توصیه می گردد.

از سوی دیگر، اگرچه آنتی بیوتیک ها عمدتا برای مقابله با بیماری های باکتریایی استفاده می شوند اما توصیه های هشداردهنده ای در خصوص موثر نبودن آنتی بیوتیک ها در رفع کردن مسائل مربوط به محصولات کشاورزی وجود دارد. دکتر فیلیپ تایلر (Philip Taylor)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: بعضی از مشاوران حوزه کشاورزی که آنتی بیوتیک ها را برای مقابله با آفت ها توصیه می نمایند، یا به عدم تاثیر آنها در دفع آفات مطلع نیستند و یا آنتی بیوتیک ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری های باکتریایی توصیه می نمایند.

اگرچه مقادیر آنتی بیوتیک که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، در مقایسه با مقادیر به کار رفته در حوزه پزشکی و دامپزشکی، ناچیز است اما می تواند روش های منحصر به فردی را برای توسعه مقاومت در پاتوژن های انسانی ارائه دهد. هنگامی که آنتی بیوتیک ها با مواد شیمیایی دیگر ترکیب می شوند، باکتری ها می توانند مقاومت سریع تری را نسبت به آنتی بیوتیک نشان دهند.

دکتر راب ریدر (Rob Reeder)، از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش بیشتر در خصوص مقیاس استفاده از آنتی بیوتیک برای محافظت از محصولات کشاورزی، از اهمیت بالایی برخوردار است و تعامل با محصولات دیگری که ممکن است مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش دهند، موضوعی قابل توجه به شمار می رود.

تایلر ادامه داد: اگرچه توجه بسیاری به استفاده از آنتی بیوتیک ها در حوزه پزشکی و دامپزشکی معطوف شده است اما داده های مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک ها در فراوری محصولات کشاورزی بسیار کم هستند.

وی اضافه کرد: بعضی از شواهد به دست آمده نشان می دهند که شاید محصولات کشاورزی، ابزاری برای ورود مقاومت آنتی بیوتیکی به روده انسان باشند اما برای اثبات این موضوع باید پژوهش های بیشتری انجام گردد.

این پژوهش، در مجله CABI Agriculture and Bioscience Journal به چاپ رسید.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1094

به "بایدها و نبایدهای استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای استفاده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید