بافت تاریخی محلات همدان از پویاترین بافت های دوره اسلامی است

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگاران، بهرام توتونچی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری هشتمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا، اضافه کرد: از ویژگی های بافت تاریخی همدان وجود سه عنصر مهم همچون محوطه هگمتانه، بافت تاریخی شهر همدان که شامل محلات و فضای مسکونی و بافت بازار است.

بافت تاریخی محلات همدان از پویاترین بافت های دوره اسلامی است

وی بابیان اینکه استمرار زندگی از ویژگی های مهم شهر همدان از 3500 سال پیش تا به امروز بوده است، گفت: استمرار زندگی در بافت تاریخی یکی از موارد کلیدی بوده که در همدان مطرح است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه برخی از شهرها به دلیل تحولات فرهنگی و اجتماعی و همچنین بروز جنگ نابود می شدند و دوباره شکل می گرفتند، اعلام کرد: در همدان از همان ابتدا زندگی جاری بوده است به طوری که از این شهر به عنوان یک شهر فعال و پویا نام برده می شود.

بهرام توتونچی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی شهر همدان بر اساس عکس های هوایی ثبت شده در سال 1335 وسعتی بیش از 200 هکتار دارد، بیان داشت: رینگ نخست بافت تاریخی همدان دارای آثار تاریخ متعددی است که برخی از آن ها مرمت، بازسازی و به ثبت جهانی رسیده اند.

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی همدان برای جذب گردشگر از ظرفیت بالایی برخورداراست، گفت: تمام دستگاه ها و مدیریت شهری باید دست به دست هم دهند تا بافت تاریخی شهر همدان حفظ شود.

بهرام توتونچی در ادامه افزود: مرمت جامع برای بدنه میدان امام خمینی(ره) یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان است.

وی همچنین به ثبت جهانی آرامگاه های معاصر شهر همدان اشاره کرد و افزود: برای این منظور پرونده هایی تشکیل و برای تهران ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه به احیای سه مرکز محله کلپا، حاجی و کبابیان اشاره کرد و گفت: احیای این سه مرکز محله به صورت پایلوت آغازشده است.

توتونچی بابیان اینکه در بافت های دوره اسلامی، بافت مرکز محلات همدان یکی از قوی ترین و پویاترین مرکز محلات را داشته است، اعلام کرد: به دلیل ایجاد فضایی دل چسب برای ساکنان مرکز محلات آن ها با عنوان چمن معروف هستند.

وی با تأکید بر اینکه همه مرکز محلات همدان داری مسجد، فضای سبز و غیره بوده اند که مردم بتوانند از عناصر آن نیازهای روزانه خود را برطرف کنند، یادآور شد: قصد داریم در شهرسازی ها نوین از پتانسیل های مرکز محلات استفاده کنیم.

کارشناس میراث فرهنگی و مدرس دانشگاه بوعلی سینا همدان در ادامه در این نشست بابیان اینکه هشتمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا با هماهنگی دانشگاه بوعلی برگزار می شود، گفت: پس از انجام مراحل اولیه سعی کردیم که برنامه های را به صورت محوربندی انجام دهیم تا راستا مشخص باشد.

امیر ماهان با اشاره به اینکه مقرر بود حدود 30 دانشجو از داخل و خارج کشور برای اجلاس وارد همدان شوند، افزود: از این تعداد 17 دانشجو خارجی از کشورهایی همچون چین، روسیه، ژاپن و بلژیک و 13 دانشجو هم از داخل کشور بودند.

وی با تأکید بر اینکه فضا برای بازدید کارشناسان و متخصصان از بافت تاریخی، مرکز محلات و فضای سنتی و فرهنگی همدان فراهم شد، گفت: این بازدیدها صبح ها انجام می شد و در بعدازظهرها نیز نشست های تخصصی برگزار و معضلات شهری از دیدگاه اجرایی و علمی موردبررسی قرار می گرفت.

کارشناس میراث فرهنگی و مدرس دانشگاه بوعلی سینا همدان بابیان اینکه در این بازدیدها کارشناسان و متخصصان با الگوهای مختلف بافت تاریخی بازار همدان، مرکز محلات، رود دره ها و بافت فرسوده این شهر آشنا شدند، اعلام کرد: مجموعه دستکند زیرزمینی ارزانفود نیز مورد بازید قرار گرفت و با جلب توجه شرکت کنندگان روبه رو شد.

امیر ماهان در انتها هدف از برگزاری هشتمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا را رسیدن به یک نتیجه کلی به منظور سیاست گذاری ها و اجرای طرح هایی در راستای حفظ بافت تاریخی و رشد و توسعه شهری اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 814

به "بافت تاریخی محلات همدان از پویاترین بافت های دوره اسلامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت تاریخی محلات همدان از پویاترین بافت های دوره اسلامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید