اقامتگاه های بوم گردی قشم، تجربه زندگی سنتی

به گزارش هولی، از زمانی که جزایری مانند قشم تبدیل به مراکز تجارت و دادوستد تجار جهان شد، سفر به این جزیره زیبا هم به یک عضو جا ناشدنی برای تمام ایرانیان و حتی خارجی هایی شد که برای تجارت و یا برای تفریح و سرگرمی پا به این جزیره می گذارند. فرقی ندارد که در چه فصلی به قشم سفر می کنیم. چرا که اقامتگاه های بوم گردی این جزیره با هماهنگی و معماری ویژه ای که دارند می توانند اقامت خاطره ساز و راحتی را برای رقم بزنند. در این فرصت قصد داریم در مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی تعدادی از اقامتگاه های بوم گردی قشم بپردازیم.

اقامتگاه های بوم گردی قشم، تجربه زندگی سنتی

اقامتگاه های بوم گردی، نشانگان جزیره قشم

خیلی ها از آن به اسم جزیره ای آرام و بکر یاد می کنند و به شما این قول را می دهند که اگر به این جزیره سفر کنید، حتما به شما خوش خواهد گذشت. جزیره قشم معروف به جزیره عجایب هفتگانه در جنوب ایران قرار گرفته است. شمال این جزیره به بندرعباس، از شمال شرق به جزیره هرمز و از شرق و جنوب به جزایر لارک و هنگام راه دارد. جزیره قشم عمری دراز دارد و هر دوره و سلسله ای سعی داشته این نگین نقره ای را به فهرست اکتشافات خود اضافه کند. آخرین اسناد تاریخی به دست آمده نشان می دهد که در دوران ساسانیان، نام این جزیره ابرکاوان بوده است اما در تمام کتب تاریخی به جا مانده، یک نکته مشترک در مورد جزیره وجود دارد و آن هم موقعیت استراتژیک یا به عبارتی سوق الجیشی آن در خاورمیانه است. جزیره قشم به نسب از جزایر دیگر ایران خلوت تر و بومی نشین تر است. ماسه های نقره فام این جزیره و گونه های جانواری بی مانند آن نه تنها در میان مسافران و گردشگرانی که پا به آن گذاشته اند معروف است، بلکه زیست شناسان معروف جهان در مقالات و کتاب های شان، اشاره ای قابل توجه به این جزیره و پوشش استثنایی گیاهی و جانوری آن داشته اند. بکر بودن جزیره قشم باعث شده تا بافت سنتی آن دست نخورده باقی بماند و در دل همین بافت سنتی، بسیاری از خانه های محلی که بزرگ بودند و قابلیت مهمان پذیری بیش تری داشته اند، تبدیل به اقامتگاه های بوم گردی بشوند و پیش از این که به فکر درآمدزایی باشند، به معرفی سبک سنتی زندگی بومیان قشم و آداب و رسوم آن بپردازند. خالی از لطف نیست که به معرفی بعضی از این اقامتگاه های بوم گردی بپردازیم تا به جای اقامت در فضای مدرن و تکراری اتاق ها و سوئیت های هتل ها، چند روزی زندگی واقعی به سبک جنوبی را تجربه کنیم.

اقامتگاه بوم گردی لرد قشم

فقط کافی ست که از قشم به سمت شهر سوزا حرکت کنید. اقامتگاه بوم گردی لرد یکی از معدود و در عین حال زیباترین اقامتگاه های بوم گردی شهر سوزا است. بافت سنتی این اقامتگاه هم رنگ شهر سوزا و بافت جنوبی کل قشم است. معماری قدیمی و پنجره های رنگی اقامتگاه و انواع اتاق های سنتی آن، اقامت هر مسافر و گردشگری را جذاب و متفاوت از هر سفر دیگری می کند. نام اتاق های اقامتگاه بوم گردی لرد برای بسیاری، جالب است! به طور معمول، اسم اتاق های هتل یا سینگل است یا تویین و از این دست… اما نام اتاق های این اقامتگاه بوم گردی سنتی ست؛ اتاق حجله که همان اتاق دونفره است، اتاق بادگیر که به خاطر قرار دریافت در کنار بادگیر خانه، هوایی مطبوع و خنک دارد و اتاق ساوات که خانوادگی ست و شش نفر را در خود جا می دهد. برای این که بافت اقامتگاه بکر باقی بماند، رستوران و یا آشپزخانه در آن ساخته نشده است. البته مسافران یک وعده صبحانه محلی خوشمزه را از اقامتگاه بوم گردی لرد دریافت می کنند. تصور جزیره در ذهن بسیاری تنها یک ساحل است و تعدادی کمی گیاه و کرور و کرور آب و اقیانوس اما باید بدانید که اطراف اقامتگاه بوم گردی لرد قشم را درختان نخل پر کرده اند، تا جایی که زیر سایه این درختان می توانید از آفتاب سوزان جنوب در امان باشید.

اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی

شاید نام جنگل های حرا و زیبایی و عجیب بودن آن را بارها از دوستان و آشنایانتان که به قشم سفر کرده اند شنیده باشید. خوب! چه بهتر از این که اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی، درست در همسایگی این جنگل قرار گرفته است. از طرفی دیگر، با اقامت در این اقامتگاه بوم گردی، به سواحل خلیج فارس دسترسی آسان دارید و به راحتی می توانید برای تفریحات آبی با پای پیاده به ساحل بروید. فرودگاه بین المللی قشم، جنگل دریایی حرا و تنگه چاهکوه کم تر از نیم ساعت با اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی فاصله دارند. راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی برای راهنمایی و دیدن جاذبه ها جزیره قشم، در اقامتگاه حضور دارد. اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی این امکان را به میهمانان خود می دهد تا غذاهای محلی مورد علاقه خود را به اقامتگاه سفارش دهند و از تجربه میل غذای محلی لذت ببرند.

اقامتگاه بوم گردی فانوس قشم

در دل روستای سهیلی و در کنار غار نمک، اقامتگاه بوم گردی فانوس قرار گرفته است. این اقامتگاه جان می دهد برای اقامت شبانه؛ اقامتگاه بوم گردی فانوس به خاطر نزدیکی به ساحل لاک پشت ها، مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قشم قرار گرفته است. شبانه، می توان از اقامتگاه به ساحل رفت و انبوهی لاک پشت را در ساحل دید که به همراه نوزادان تازه متولد شده شان به سمت امواج خلیج فارس حرکت می کنند. غار نمک هم که در همان نزدیکی هاست و برای جذب انرژی های خاص نمک، بد نیست ساعتی را در این غار بگذرانید. صبحانه اقامتگاه بوم گردی فانوس رایگان است اما برای طرف نهار و شام، خودتان باید آستین بالا بزنید و دست به کار شوید.

اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم

اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس در خیابان ساحلی جزیره قشم قرار گرفته است. این اقامتگاه در همسایگی آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. تصور کنید در تمام طول روز و در ساعات شبانه و موقع خواب، صدای امواج خلیج فارس را می شنوید. اقامتگاه بوم گردی ساحلی، کاملا سنتی و بافتی از گل و خشت دارد و به شکل کله قند ساخته شده است. این اقامتگاه نمونه شاخص و کمیاب از اولین و بدوی ترین خانه های ساحلی در جنوب ایران است. جالب است که هر سال، بسیاری از گردشگران خارجی به جزیره می آیند و با ذوق وشوق، زندگی در این خانه ها را تجربه می کنند. آلاچیق های زیبایی در نزدیکی ساحل برای صرف صبحانه، نهار و شام ساخته شده اند اما اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس این برای بکر ماندن بنای خود، دست به ساخت آشپزخانه و رستوران نزده است. این اقامتگاه بوم گردی در 55کیلومتری مرکز جزیره قرار گرفته و جایی بی سروصدا و آرام برای آرامش و تمرکز است.

اقامتگاه بوم گردی نچیدار قشم

به ظاهر کوچک است اما بسیار باصفا و دلنشین است. چند باب اتاق دارد که صبح ها می توانید در آن ها صبحانه میل کنید و به دل جزیره بزنید و دیدنی های قشم را ببینید. اقامتگاه بوم گردی نچیدار در روستای چاهو قرار گرفته است. تنور همیشه گرمی در دل این اقامتگاه وجود دارد که می توانید از نان سنتی آن لذت ببرید. البته آشپزخانه ای هم در این اقامتگاه وجود دارد که می توانید از آن برای طبخ غذا استفاده کنید. اما اگر برای تان مقدور است حتما به بازار روستای چاهو بروید و از مطبخ های محلی غذای خوشمزه دریایی تهیه کنید و از میل آن ها لذت ببرید. سد گوران، دره تندیس ها و فرودگاه بین المللی قشم کم تر از نیم ساعت با اقامتگاه بوم گردی نچیدار فاصله دارند.

اقامتگاه بوم گردی ستاره برکه خلف قشم

روستای برکه خلف در جزیره قشم قرار گرفته است. این روستا، قلمرو جاذبه های طبیعی قشم به حساب می آید؛ صخره هایی که بر اثر فرسایش های فصلی و سیلاب ها به وجود آمده اند. شاید باورش کمی سخت باشد اما وقتی در اقامتگاه بوم گردی ستاره برکه خلف در همین روستا اتاق بگیرید، کافی ست گشتی در اطراف اقامتگاه بزنید تا صخره هایی را با ارتفاع بیش از ده متر که تنها عناصر طبیعی مانند آب و باد مسبب به وجود آمدن شان هستند ببینید. از آن جایی که هوای جزیره گرم و شرجی ست، اقامتگاه بوم گردی ستاره برکه خلف امکاناتی مانند سیستم سرمایشی را برای مسافران خود فراهم کرده است. در اقامتگاه بوم گردی ستاره برکه خلف هم یخچال وجود دارد و هم امکان آشپزی. البته تمام مسافران به طور مشترک می توانند از آن ها استفاده کنند.

برای سفر به قشم و دیدن زیبایی ها و اقامتگاه های بوم گردی آن می توانید بلیط هواپیما قشم و رزرو هتل قشم را در سایت خبرنگاران انجام دهید. اگر تجربه اقامت در اقامتگاه های بوم گردی قشم را دارید، حتما تجربیات تان را با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 672

به "اقامتگاه های بوم گردی قشم، تجربه زندگی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه های بوم گردی قشم، تجربه زندگی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید