احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا

به گزارش هولی، با نزدیک شدن به خاتمه سال اقتصادی در آمریکا احتمال تعطیلی دولت این کشور بار دیگر قوت گرفته است.

احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با نزدیک شن به تاریخ 30 سپتامبر که انتها سال مالی دولت آمریکا است بحث ها بر سر احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا بار دیگر داغ شده است.

چنانچه کنگره آمریکا تا قبل از تاریخ 30 سپتامبر (مصادف با 8 مهرماه) به توافقی برای تأمین بودجه دولت نرسد تعطیلی دولت این بار دامنگیر جو بایدن خواهد شد.

آخرین بار که دولت آمریکا تعطیل شد اواخر سال 2018 بود که تا ژانویه 2019 به مدت 35 روز به طول انجامید. این تعطیلی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال بوده.

سال جاری، نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه در کنگره باید بر سر افزایش سقف بدهی دولت هم به تصویب برسند. ژانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفته چنانچه کنگره اقداماتی فوق العاده برای تأمین مالی دولت انجام ندهد لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی جهان وارد خواهد شد.

لوایح بودجه دولت آمریکا زمان بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نگردد، دولت وارد شرایط تعطیل می گردد. همین موجب شده تا دولت ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب الاجل های زمانی به اسم اهرمی برای تایید سیاست ها و طرح های مد نظر خود استفاده نمایند.

تعطیلی دولت چه زمانی اتفاق می افتد؟

تعطیلی دولت زمانی اتفاق می افتد که رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند.

چطور می توان از تعطیلی دولت جلوگیری کرد؟

اعضای کنگره آمریکا می توانند با تصویب قطعنامه ای به نام قطعنامه ادامه فعالیت از تعطیلی دولت جلوگیری نمایند. توافق بر سر این قطعنامه به معنی این است که دولت فدرال می تواند به فعالیتش ادامه دهد و نمایندگان کنگره فرصت بیشتری برای مذاکره درباره لایحه بودجه دارند.

کدام بخش ها تعطیل می شوند؟

هنگام تعطیلی، بخشی از کارکنان نهادهای رده بالای دولتی بر سر کار باقی می مانند، اما از بیشتر کارمندانی که مشاغلشان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می گردد به منزل بروند.

به اسم مثال، کارکنان پارک های ملی، موزه ها و اماکن تفریحی سر کار حاضر نمی شوند. چهار سال پیش که دولت آمریکا تعطیل شد به 850 هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد.

به کارمندانی که به آنها مرخصی اجباری داده می گردد، حقوق پرداخت می گردد، اما مشکل آنجا است که آنها اغلب نمی دانند پولشان را کی دریافت می نمایند. تصمیم گیری درباره این موضوع که حقوق مدت زمان مرخصی اجباری چه زمانی پرداخت گردد به نهاد استخدام نماینده کارمند بستگی دارد.

دولت، چند بار تعطیل شده است؟

از سال 1976 دولت فدرال آمریکا 21 بار تعطیل شده است. آخرین باری که دولت فدرال تعطیل شد از 22 دسامبر 2018 تا 25 ژانویه 2019 بود. این تعطیلی، طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا بود.

ضرر تعطیلی دولت برای کشور آمریکا

آنالیز ها نشان می دهد تعطیلی 16 روزه دولت در سال 2013 باعث زیان 24 میلیارد دلاری به فعالیت های مالی آمریکا شد. اداره بودجه کنگره برآورد نموده در تعطیلی سال 2018-2019 هم به اقتصاد آمریکا 11 میلیارد دلار به صورت مستقیم زیان وارد شد. این اداره گفته بود محاسبه زیان های غیرمستقیم امکان پذیر نبوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1815

به "احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید