اثبات رابطه آلزایمر و بیماری های لثه

به گزارش هولی، نتایج یک آنالیز جدید ثابت می نماید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تشدید بیماری های لثه در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر کاملا موثر است.

اثبات رابطه آلزایمر و بیماری های لثه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، نحوه و منبع اصلی شکل گیری بیماری آلزایمر، کماکان یک راز باقی مانده است، اما رفته رفته محققان در حال یافتن و کشف اطلاعات جدیدی در این زمینه هستند.

تحقیقات تازه ای که در دانشگاه Krakow لهستان در این زمینه صورت گرفته، نشان می دهد آلودگی و بیماری های لثه به تشدید بیماری آلزایمر یاری شایانی می نماید. آزمایشی که بر روی موش ها صورت گرفته نشان می دهد، باکتری Porphyromonas gingivalis (Pg) که از جمله عوامل اصلی ایجاد بیماری در لثه است، می تواند مغز را هم آلوده نموده و به شبکه عصبی آن آسیب بزند و در نهایت به شکل گیری آلزایمر منجر گردد.

آنالیز نمونه های مغز انسان های مبتلا به آلزایمر نشان می دهد می توان الگوی مشابهی را در انسان ها هم شناسایی کرد و باکتری یادشده سم هایی را وارد شبکه عصبی مغز می نماید که باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می گردد.

محققان امیدوارند این کشف تازه منجر به فراوری داروهایی تازه برای مقابله با آلزایمر به خصوص در افراد مسن گردد. یک شرکت خصوصی به نام Cortexyme که در جریان انجام این تحقیق نیز همکاری داشته، کوشش های خود را در این زمینه شروع نموده است. البته فراوری این دارو چند سالی به طول خواهد انجامید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 174

به "اثبات رابطه آلزایمر و بیماری های لثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثبات رابطه آلزایمر و بیماری های لثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید