شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند

به گزارش هولی، ایسنا/ این خبر پیرامون شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند، برای شما نگارش شده است.

شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند

مجموعه بزرگی از سکه های طلا در ژاپن

در ماه نوامبر اعلام شد که گنجینه ای از 100 هزار سکه باستانی در محل ساخت و سازی واقع در ژاپن کشف شده است.

این سکه ها در جریان ساخت کارخانه ای به وسیله یک شرکت کشف شد. باستان شناسان این گنجینه را در قالب یک هزار و 60 دسته 100 سکه ای در فضایی به ارتفاع نیم متر و عرض یک متر کشف کردند. قدمت بعضی از این سکه ها به امپراتوری چین یعنی بیش از دو هزار سال قبل باز می گردد.

باستان شناسان تا به امروز 334 مورد از این سکه ها را آنالیز نموده و به این نتیجه رسیده اند که این سکه ها دست کم به یک بازه زمانی 44 ساله تعلق دارند.

در حال حاضر قدیمی ترین این سکه ها، یک سکه برنز متعلق به 175 پیش از میلاد است که در مرکز آن حفره ایجاد شده است. جدیدترین سکه این مجموعه نیز به سال 1256 میلادی تعلق دارد. گمان می رود این سکه در همان سال و در دوره کاماکورا (1333-1185) دفن شده باشد.

کشف سکه طلای 2000 ساله

باستان شناسان یک سکه طلای 2000 ساله را که به وسیله سلت ها ضرب شده است، در کنار رودخانه ای در آلمان کشف کردند.

این سکه طلا به شکل یک کاسه ساخته شده و در طراحی آن از شکل خاصی استفاده است. این یکی از سه سکه مشابهی بوده که تا به امروز کشف شده است.

حلقه طلای مو

در حوالی جولای خبر کشف حلقه طلای خیره نماینده مخصوص موی سر و قدیمی ترین شانه سر چوبی بریتانیا اعلام شد. باستان شناسان با کاوش در ولز این اشیاء را در یک گور متعلق به عصر برنز کشف کردند.

این گور بقایای 3000 ساله یک انسان را که سوزانده شده بود و اشیاء پرزرق و برقی را که به همراه او دفن شده بود، شامل می گردد. قطر حلقه طلای نفیسی که در این گور کشف شده است به کمتر از یک سانتیمتر می رسد و در ساخت آن از مهارت بالایی استفاده شده است.

در سال 2021، باستان شناسان با کاوش در آلمان یک شی مشابه را در گور عصر برنز کشف نموده بودند. در آن موقع کارشناسان اعلام کردند که استفاده از طلا برای ساخت حلقه مخصوص مو می تواند نشان دهنده جایگاه اجتماعی بالای فرد درگذشته باشد.

به گفته کارشناسان، این حلقه طلا نمونه بسیار قدیمی، خوش ساخت و کوچکی از نوع خود است که بینش جدیدی را درباره توسعه حلقه های مو به عنوان شکلی از جواهرات اولیه در سراسر بریتانیا و ایرلند ارائه می دهد.

باستان شناسان معتقدند که سوگواران احتمالا این اشیاء متعلق به عصر برنز میانه (1300 پیش از میلاد تا 1150 پیش از میلاد) را آگاهانه برای قرار گرفتن در گور انتخاب نموده اند.

به گفته کارشناسان، این کشف اهمیت این اشیاء را برای افرادی که با آنها دفن شده اند و بعلاوه توجه به جزئیات در ظاهر مردمی را که هزاران سال پیش در جنوب ولز زندگی می کردند، به نمایش گذاشته است.

شمشیر عصر برنز و هزاران سکه

در حوالی ماه نوامبر اعلام شد که گروهی از مرمتگران داوطلب پیروز شدند مجموعه ای از آثار تاریخی چند هزار ساله از جمله هفت شمشیر و هزاران سکه نقره، جواهر و سفال را در آلمان شناسایی نمایند.

نخستین اکتشاف در نزدیکی شهر میرو انجام شد. در جریان این کاوش تکه های هفت شمشیر 3000 ساله متعلق به عصر برنز کشف شد.

باستان شناسان معتقدند این مورد از شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند، به عنوان پیشکش در این مکان قرار داده شده و گذر زمان باعث شکسته شدن آنها شده است.

مرمتگران بعلاوه حدود 6000 سکه نقره قرون وسطایی را در روگن جزیره ای آلمانی واقع در 200 کیلومتری میرو کشف کردند. بیشتر این سکه ها درون یک ظرف قرار داده شده بود اما تعداد قابل توجهی نیز در خاک پراکنده شده بود.

سومین اکتشاف نیز در مولن، شهری در شمال آلمان صورت گرفت. در جریان این کاوش یک ظرف شامل 1700 سکه، یک گردنبند ساخته شده از طلا، مروارید، سنگ کریستال و مهره های کوارتز و چند انگشتر کشف شد.

گردنبندهای طلا

خبر کشف گردنبندهای طلایی بر اثر رانش زمین در ماه سپتامبر منتشر شد. پس از وقوع رانش زمین در شمال اسپانیا، دو گردنبند طلای نفیس عصر آهن که در کنار مجموعه ای از اشیاء دفن شده بودند، پس از گذشت حدود 2500 سال پیدا شدند.

نخستین مورد از این گردنبندهای C شکل به وسیله مردی پیدا شد که در پنیامیرا باخا برای یک شرکت آب و فاضلاب کار میکرد. آتش سوزی های اخیر در این منطقه باعث رانش زمین کوچکی شد که خاک را به سمت چشمه حرکت داد و طلاها را در 29 ماه اوت در معرض دید این کارگر شرکت آب و فاضلاب قرار داد. طولی نکشید که باستان شناسان بخش های دیگری از این گنجینه را کشف کردند و بخشی از یک گردنبند دوم کشف شد. کاوش با استفاده از دستگاه های فلزیاب نیز به سرعت به یافتن سایر قطعات به جامانده یاری کرد.

پس از آنالیز اولیه این گردنبندها و با در نظر گرفتن سبک و فناوری بکار رفته برای ساخت این اشیا، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که قدمت این گردنبندها به حدود 500 سال قبل از میلاد یعنی عصر آهن ایبریا می رسد.

گنجینه ای از سکه ها در پاکستان

بعلاوه در ماه نوامبر اعلام شد که باستان شناسانی که در پاکستان مشغول کاوش بودند یک مجموعه بسیار نادر از سکه های مس متعلق به بیش از 2000 سال پیش را در ویرانه های یک پرستشگاه بودایی واقع در موهن جو دارو کشف کردند.

گمان می رود این سکه ها و پرستشگاه به دوران شاهنشاهی کوشانی متعلق باشد که حکومتی عمدتاً بودایی بود و از حدود قرن دوم پیش از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد بر منطقه حکومت میکرد.

این سکه ها به علت زنگ زدن مس پس از قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ سبز درآمده اند. احتمالا این مجموعه سکه های متصل به هم از 1000 تا 1500 سکه تشکیل شده است.

روی بعضی از این سکه ها تصویر فردی ایستاده نقش بسته است که کارشناسان معتقدند احتمالا یکی از پاشاهان کوشانی را به تصویر می کشد.

کشف سکه در مزرعه

خبر کشف مجموعه بزرگی از سکه های تاریخی درون یک ظرف سرامیکی در مزرعه ای واقع در لهستان در ماه مارس منتشر شد.

فردی در لهستان که با استفاده از دستگاه فلزیاب در جست و جوی تجهیزات کشاورزی گمشده در زمین های کشاورزی بود، مجموعه ای از یک گنجینه تاریخی را در ظرف سرامیکی کشف کرد که در نزدیکی یک روستا دفن شده بود.

آنالیز باستان شناسان درباره گنجینه سکه هایی که اخیرا در نزدیکی یکی از روستاهای لهستان کشف شده نشان می دهد که سکه ها عمدا درون یک ظرف سرامیکی در خاک دفن شده بودند.

در مجموع هزار سکه متعلق به قرن هفدهم میلادی در این ظرف کشف شد. وزن کل این گنجینه به 3 کیلوگرم می رسد و 62 مورد از سکه های آن به شدت اکسید شده اند. هنوز علت دفن این مجموعه سکه ها معین نیست. کشف مجموعه سکه دفن شده می تواند نشان دهنده مقطعی از نزاع باشد یا ممکن است فردی برای حفاظت از سرمایه اش این سکه ها را پنهان نموده باشد.

کشف اتفاقی سکه های طلا

در ماه جولای اعلام شد که مردی اهل استان کنتاکی حین حفاری در مزرعه اش در کمال غافلگیری بیش از 700 سکه متعلق به دوره جنگ داخلی آمریکا را کشف کرد. این مجموعه سکه های تاریخی، صدها سکه طلای آمریکایی متعلق به بازه زمانی 1840 تا 1863 میلادی و چند سکه نقره را شامل می گردد.

به گفته کارشناسانی که اصالت این سکه ها را تایید نموده اند 95 درصد از این مجموعه را دلارهای طلا، 20 مورد از سکه ها را سکه های 10 دلاری آزادی و هشت مورد سکه 20 دلاری آزادی تشکیل داده است. نادرترین این سکه ها، سکه طلای یک اونسی متعلق به سال 1863 میلادی است. فقط یک مورد از این نوع سکه ها در حراجی ها به قیمت صدها هزار دلار به فروش می رسد. در مجموعه ای که در مزرعه این مرد آمریکایی کشف شده، 18 مورد از این سکه ها وجود دارد.

گنجینه غرق شده در مصر

باستان شناسانی که در حال کاوش در کانالی در سواحل مدیترانه مصر بودند، معبد نیمه فروریخته ای را یافتند که پر از گنجینه بود. کاوش بیشتر در این معبد، که در اواسط قرن دوم قبل از میلاد فروریخته و برای آمون خدای مصر باستان ساخته شده بود، مجموعه ای از گنجینه ها از جمله ابزارهای آیینی نقره ای، جواهرات طلا و ظروف مرمرین را آشکار کرد.

کشف کارگاه شیشه سازی 2300 ساله

خبر کشف بقایای یک کارگاه شیشه سازی با قدمت 2300 سال در شمال کوههای آلپ در ماه جولای منتشر شد.

این کارگاه عصر آهن بخشی از یک سکونتگاه قدیمی است که با نام Němčice شناخته می گردد. این کارگاه که در قرن سوم و دوم پیش از میلاد فعالیت داشت، انواع دستبندها و مهره های شیشه ای نفیس را فراوری میکرد.

باستان شناسان در حین کاوش در این محوطه، بیش از 2000 سکه طلا و نقره را نیز کشف کردند که به وسیله سلت های ساکن قاره اروپا ضرب شده بودند، به همین علت میتوان نتیجه گرفت که این مکان یک مرکز تجاری بوده است. این گروه بعلاوه بقایای نوعی معبد را کشف کردند که نشان می دهد مردم عصر آهن در آنجا مناسک انجام می دادند.

با اینکه ابزار شیشه سازی در این محوطه کشف نشده است، اما محققان ترکیبی از اشیاء شیشه ای و کهربایی کامل و ناقص را کشف کردند که نشان می دهد این اشیاء در همین مکان ساخته شده و از مکان دیگری وارد نشده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 دی 1402 بروزرسانی: 5 دی 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2319

به "شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت آورترین گنجینه هایی که در سال 2023 کشف شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید