آرامگاه سعدی در آستانه فروریختن!

به گزارش هولی، سازه آرامگاه شیخ اجل، سعدی شیرازی، که هم به لحاظ قدمت، هم از نگاه معماری، واجد ارزش بوده و یکی از مهمترین جذابیت های گردشگری ایران به شمار می رود؛ به شدت نیازمند بازسازی و بهسازی است، اگرنه شاهد ویرانی حداقل بخشی از آن خواهیم بود.

آرامگاه سعدی در آستانه فروریختن!

آرامگاه حضرت سعدی، از پُرآوازه ترین شعرای ایرانی، که شهرتش جهانگیر شده و یکی از نماد های فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی به شمار می رود و عام و خاص، همیشه از کلام و حکمتش، در سخنوری، بهره ها گرفته اند و در وصفش طی سه دهه گذشته، بزرگداشت ها برگزار و تکریم ها و تجلیل ها نموده اند و ... به واسطه کم توجهی جدی به نگهداری های فنی و تخصصی، در معرض مخاطراتی قرار گرفته است که اگر بی توجه از کنارشان بگذریم، ویرانی آن را باید نظاره گر باشیم.

طی حداقل هفت دهه گذشته، علیرغم اقداماتی برای مصفا کردن باغ و آب و جاروب مدام محوطه و گلکاری و چمن آرایی های مکرر، هیچ گاه به تقویت، بهسازی و حتی نوسازی سازه اصلی بنای آرامگاه، توجه جدی و اثرگذار نشده است.

امروز احتیاج به بازسازی و بهسازی بنای اصلی آرامگاه سعدی، که طرح ورودی آن به وسیله آندره گدار هنرمند شهیر فرانسوی، طراحی شد و پس از آن مجموعه کلی بنا سال 1329 به دستور علی اصغر حکمت و به وسیله محسن فروغی، معمار برجسته ایرانی، طرح و اجرا شد، از هر ستون و سنگش به گوش می رسد.

به نظر می رسد که اگر هرچ سریعتر نسبت به اختصاص اعتباری مناسب برای مطالعه دقیق و اجرای طرح های بازسازیی و بهسازی و نوسازی، اقدامی عاجل و به دست متخصصان انجام نشود، عاقبت کار، پشیمانی خواهد بود و بس.

آرامگاه شیخ اجل، همه ساله محل جذب گردشگران و بازدیدکنندگان پرشماری بوده و همیشه در ردیف چند مکان پُربازدید کشور قرار داشته است و سال جاری تنها در بازه زمانی تعطیلات نوروزی، بیش از 245 هزار نفر از آن بازدید نموده اند.

عکاس: محمدرضا دهداری

منبع: فرارو
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2263

به "آرامگاه سعدی در آستانه فروریختن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه سعدی در آستانه فروریختن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید