کشورهای دیگر برای معلولانشان چه می کنند؟

به گزارش هولی، روزنامه مردم سالاری نوشت: اتفاق های روز جهانی بر مبنای چهار اصل برنامه ریزی می شوند که عبارتند از اصل تلفیق اجتماعی، افزایش آگاهی، نمایش توانمندی، انجام اقدام عملی و تاثیرگذار. روز جهانی افراد داری معلولیت فرصتی است تا افراد از بخش های مختلف خصوصی، دولتی، سازمان های مردم نهاد معلولین و اصناف متعدد دور هم جمع شوند تا بر مسائلی تمرکز کنند که منجر به ورود افراد دارای معلولیت در جامعه به عنوان سرویس دهنده و سرویس گیرنده شوند که از آن به عنوان اصل تلفیق اجتماعی یاد می شود.

کشورهای دیگر برای معلولانشان چه می کنند؟

از دیگر مواردی که عموما در روز جهانی افراد دارای معلولیت، نهاد های مختلف بدان می پردازند، برگزاری جلسات بحث و گفتگو، کمپین های اطلاع رسانی جهت یافتن راه های بدیع و نو برای وارد کردن افراد دارای معلولیت در جامعه و طرح های توسعه ای با حضور خود معلولان است. به عنوان اقدام سوم، برگزاری جشن ها، نمایش ها و نمایشگاه های متعدد در مکان های مختلف بویژه دانشگاه ها و مدارس توسط خود افراد داری معلولیت است که اثرات مهمی در تغییر نگرش نسبت به توانایی های افراد دارای معلولیت و پذیرش آنها در جامعه به دنبال دارد. انجام اقدامات عملی به عنوان اصل چهارم از موضوعاتی است که در روز جهانی معلولین به آن توجه ویژه می شود.

اقدام های عملی در راستای فراهم کردن فرصت حضور و تعامل با جامعه بصورت تاثیرگذار از جمله مواردی است که سازمان ها و تشکلات مردم نهاد و دولتی در این روز به آن بطور ویژه می پردازند. تمرکز اصلی فعالیت ها و اقدامات روز جهانی را می توان در فراهم کردن فرصت حضور اجتماعی در جامعه خلاصه کرد که نیازمند برداشتن موانع، و باز کردن درها در برابر افراد دارای معلولیت است. آنچه که در ادامه آمده است تنها بخشی از اقدامات کشورها در روز جهانی افراد دارای معلولیت است که سطح رفاه اجتماعی متفاوتی دارند.

کانادا

یک هفته پیش از روز جهانی معلولان، یک کارگاه اشتغال زایی، بر اساس توانایی های افراد معلول جویای کار، برپا می شود. سپس در 3 دسامبر در فرهنگ سرای راند هاوس جشن بزرگی برگزار می شود که شامل نمایشگاه های هنری، آموزشی و یک شب مفرح همراه با اجراهای زنده خواهد بود. این 2 رویداد رایگان و برای عموم آزاد است. کمیته های مشاوره ای موجود در شهرهای پرث و هیورن (انتاریو)، مانند جامعه آلزایمر شهر پرث، برای جشن روز جهانی افراد دارای معلولیت با هیئت مدیره مدرسه منطقه مایتلند آون همکاری خواهند داشت. همچنین از تمامی مدارس خواسته شده است تا دانش آموزانشان را در برخی از فعالیت هایی شرکت دهند که به آشنایی بیشتر با تفاوت های فردی منجر شود.

به علاوه، سه مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، در برخی از فعالیت های برنامه ریزی شده از جمله ساخت ویدئوهای آموزشی، شبیه سازی معلولیت و بحث درباره برداشت های نادرست، کلیشه ها و انزوای معلولان شرکت خواهند داشت و تمرکزشان بر روی معلولیت های خاص دانش آموزان مدارسشان خواهد بود. برخی دانش آموزان برای یک روز کامل با یک معلولیت زندگی خواهند کرد و سپس در گزارشی موانعی که با آن روبرو شده اند و نیز خدمات موجود در مدرسه شان را اعلام خواهند کرد.

ایرلند

ایستگاه خبری رادیویی ملی ایرلند، برای کمک به افراد دارای معلولیت ایرلندی جشنی برگزار خواهد کرد. از دوشنبه 25 نوامبر تا 3 دسامبر از مخاطب های معلول نیوزتاک درخواست می شود تا در عکس هایشان درباره اینکه چگونه روز خود را می گذرانند و مسائلی که برایشان اهمیت دارد را با علامت#idpd در صفحات اجتماعی تعیین کنند.

ساحل عاج

هر روز از 23 تا 30 نوامبر یک کمپین افزایش آگاهی با اجرای یک نمایش و گفت وگوی 3 ساعته برگزار می شود که میزبان کارشناس های معلولان، والدین، سازمان های غیر دولتی و رهبران مذهبی است تا تجربیات و اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند.

این افراد، 1 دسامبر در یک گردهمایی شرکت می کنند تا پیش نویس یک طرح عملی را بنویسند که به موجب آن به رفع موانع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و معماری کمک کنند تا از طریق آن به هدف جامعه ای فراگیر و قابل دسترس برای تمامی افراد دست پیدا کنند. پوسترها و بنرها در محل های عمومی و در وب سایت های رسانه ها قرار داده می گیرند.

آمریکا

در سوم دسامبر (12 آذر) دانشکده حقوق Syracuse تمام درهای ورودی خود را به مدت یک روز در اقدامی نمادین باز می گذارند و پوستری دلیل این کار را توضیح می دهد و به اهمیت آگاهی بخشی نسبت به افراد دارای معلولیت می پردازند.

پاکستان

انجمن بچه ها با نیاز های ویژه با برگزاری نمایشگاهی از کارهای دستی دانش آموزان با معلولیت ذهنی نشان دادند که افراد دارای معلولیت می توانند نیروی کار مناسبی در خطوط تولید هم باشند. می توان امید داشت با اقدامات و برنامه ریزی های اصولی که مبانی حقوق معلولین را پوشش می دهد، بتوان اقداماتی اساسی جهت رفع تبعیض اجتماعی، اشتغال پایدار و شرایط لازم جهت ورود افراد دارای معلولیت به تمام عرصه ها را فراهم کرد.

سازمان یونسکو

به مناسبت روز جهانی معلولان، میزگردی درباره آموزش فراگیر با نام ساخت پلی میان پژوهش و سیاست برگزار خواهد کرد که به طور مشترک توسط یونسکو وسازمان Aide et Action سازماندهی خواهد شد. این سازمان در سال جهانی معلولان، در سال 1981 تاسیس شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 430

به "کشورهای دیگر برای معلولانشان چه می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای دیگر برای معلولانشان چه می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید