چگونه تغییر کنیم؟ ، چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟

به گزارش هولی، شخصیت قابلیت تغییر هم دارد. با تغییر تجارب و گذر زمان، شخصیت هر فرد تا حدودی عوض می شود. پس تغییر شخصیت امکان پذیر است و اگر از بخشی از آن ناراحت هستید، می توانید با استفاده از راهکار های زیر آن را تغییر دهید.

چگونه تغییر کنیم؟ ، چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟

هولی| تغییر شخصیت به هر دلیلی که باشد سخت و چالش بر انگیز است. در ابتدا به چرایی تغییر شخصیت باید پرداخت و اینکه چرا تصمیم گرفتید به دنبال شخصیت دیگر و جدیدی باشید و بعد اینکه چگونه شخصیت خود را تغییر دهید.

به گزارش هولی، شخصیت، مجموعه ای از الگوهاست -. تفکر، رفتار و احساس- که چیزی که شما هستید را شکل می دهد. می دانید نکتۀ جالبش کجاست؟ الگو ها می توانند تغییر کنند. کار می برد، اما اگر واقعا خود را وقف این ایده کنید هر چیزی می تواند اتفاق بیفتد. اما به یاد داشته باشید زمانی که عقاید و تفکرات با استفاده از تجربیات زندگی در حال شکل گیری هستند، احتمالاً شخصیت قبلی مان مرتباً نمایان می شود.

راهکار اول: زمینه تغییر را معین کنید

این مسئله امری دوجانبه است. باید ببینید اکنون چگونه هستید و دوست دارید چگونه باشید. با دانستن این موضوع و شناخت خواسته هایتان، با قوت بیشتری به جنگ تغییرات خواهید رفت. باید بدانید که تغییرات شخصیتی شما به چه شکل خواهد بود. بیشتر افراد به عمق مسئله تغییر، واقف نیستند و فکر می کنند تنها با تغییر عادت های بد مسائل آنها رفع می شود. در حالی که ایجاد تغییرات شخصیتی، زمینه و آمادگی وسیعی می طلبد. اگر دوست دارید شبیه فرد خاصی شوید، در رفتار او کاملا دقیق شوید. دریابید چه چیزی را در او تحسین می کنید. نوع واکنش های او و مدیریت حرکات و اخلاقش در شرایط گوناگون چگونه است. حالت صحبت کردن، نشست و برخاست او چگونه است و از همه مهم تر رفتارهای مختلفش در کل او را چگونه نشان می دهد. با یادداشت برداری از نکات مورد علاقه تان آنها را منسجم کنید.

به دوستی که قابل اعتماد و داناست، درباره تغییرات مد نظرتان صحبت کنید. در این حالت، انگیزه شما برای تغییر بیشتر می شود و کسی وجود دارد که شما را حمایت و نظارت کند. پس نمی توانید قید تصمیم تان را برای تغییر بزنید. یا اگر از جهتتان منحرف شوید او به شما کمک خواهد کرد.

چالش هایی برای تغییر خود در نظر بگیرید. از کارهای ساده شروع کنید و در هر گام با پیشرفتی که کسب می کنید، به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید. مثلا اگر از حیوانات واهمه دارید، سعی کنید گام به گام با این ترس روبرو شوید. سعی کنید از حیوانات فرار نکنید. لازم نیست آنها را نوازش کنید یا به آنها دست بزنید. فقط به آنها کمی نزدیک شوید. باقی تغییرات را در مراحل بعدی پیگیری کنید و با موفقیت در هر گام به خودتان جایزه بدهید. جایزه می تواند یک چیز خیلی کوچک مثل یک وعده غذای دلخواه در رستوران یا یک سفر یا خرید لباس و هر چیز دیگری باشد، انتخاب با شماست.

راهکار دوم: الگوهای فکری تان را تغییر دهید

ویژگی های منفی را به نام خود نزنید. مثلا من خجالتی هستم، من کمرو هستم و غیره. اگر فکر کنید خجالتی هستید و این ویژگی را برای خود به رسمیت بپذیرید، مغز شما به سرعت این حرف را می پذیرد و شما را در جهتی مطابق آن صفت قرار می دهد و بی فایده محدودیت هایی برای شما ایجاد می شود. خود را آزاد بگذارید. به دنبال فرصت های رشد و تغییر باشید. تغییر شخصیت در گرو کنار گذاشتن کلیشه های ذهنی و محدودیت های بی فایده ای است که با برچسب زدن به خود ایجاد می کنید.

تفکر سیاه و سفید را کنار بگذارید. کلی گویی نکنید. تفکر کلیشه ای را ترک کنید. مثلا اینکه همه پسرها قلدر هستند یا دخترها جیغ جیغو هستند، تلفن های هوشمند مضر هستند و… . این تفکرات، تفکرات کلیشه ای و کلی هستند. با دادن احکام کلی درباره مسائل، دور خود حصاری از سیم خاردار می کشید و امکان تغییر شخصیت را در خود از بین می برید. لزومی به تغییر نمی بینید، چون احساس می کنید هیچ چیز قابل تغییر نیست و کاری از دست تان برنمی آید.

اگر فکر می کنید که همه چیز ثابت است و حکمی کلی برای هر موضوعی وجود دارد، امکان تغییر برای شما از بین می رود. دروازه های تغییر را باز بگذارید. دنیا را متفاوت ببینید در این صورت می توانید روابط تان را بررسی کنید، تضادها را حل کنید. برای حل مسائل توانا خواهید شد و سریع با آوردن بهانه ای در قالب جملات کلی عقب نشینی نمی کنید.

کنترل ذهن شما تنها و تنها به دست خودتان است. اگر با خود تکرار کنید که نمی توانید، قطعا ناتوان خواهید بود و مغز فرمان شما را با جان و دل می خرد. پس افکار منفی را جدی نگیرید. ذهن به شکل عجیبی در برابر فرمان هایی که می گیرد مطیع است. ورودی های مثبتی به آن بدهید و مطمئن باشید تنیجه ای خیره کننده دریافت خواهید کرد. بهتر است روی مهارت های مثبت اندیشی بیشتر کار کنید.

راهکار سوم: الگوهای احساسی تان را تغییر دهید

اگر دوست دارید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، در رفتار آدم های این چنینی دقیق شوید و سعی کنید از آنها تقلید کنید. آن قدر تقلید کنید تا این تقلید به تغییر شخصیت تبدیل شود. درباره ضعف هایتان با همه صحبت نکنید. نگذارید دیگران بفهمند نواقص شما چیست. در این صورت امکان تغییر سخت تر می شود و نظرات و قضاوت های دیگران نیز به مسائل شما اضافه می شود.

اهداف کوتاه مدت داشته باشید. تغییر شخصیت کار آسانی نیست و فرایندی نسبتا زمان گیر است. اما سعی کنید اهداف کوتاه مدت معین کنید و تغییرات قدم به قدم داشته باشید. اگر قرار است در یک مهمانی آخر هفته شرکت کنید و از این برنامه می ترسید و هیجان دارید، برای خود هدفی کوتاه مدت معین کنید. لازم نیست به کل و در تمام طول آن هفته کسی شوید که آرزو دارید. با خود قرار بگذارید که فقط آخر هفته خجالت و ترس را کنار بگذارید. مثل یک آزمون به آن نگاه کنید و خود را ملزم کنید که از آن پیروز بیرون بیایید. با این کار کم کم تجارب شما از تغییر شخصیت و ویژگی کسی که دوست داشته اید، بیشتر می شود و به آنچه همیشه دوست داشتید باشید، بدل می شوید.

راهکار چهارم: الگوهای رفتاری تان را تغییر دهید

تجارب جدید به زندگی تان اضافه کنید. برای کسب تجارب جدید باید رفتارهای جدید با افراد جدید و فعالیت های جدید را به زندگی خود وارد کنید. مثلا به یک باشگاه ورزشی بپیوندید یا شغل جدید با چالش های تازه را قبول کنید. از محیط های تکراری و قدیمی دور شوید. به سمت ترس هایتان شیرجه بزنید و خود را به چالش بکشید. از عنکبوت می ترسید؟ سعی کنید اول به آن نزدیک شوید و کم کم آن را در دست بگیرید. روزی می رسد که بی هیچ ترسی با عنکبوت برخورد می کنید. قرار دادن خود در معرض ترس ها، مغز را فریب می دهد و او را در برابر واهمه های قبلی بی حس و بی تفاوت می کند.

فعالیت های تغییر شخصیت را یادداشت برداری کنید. همه چیز را مکتوب کنید. اینکه الان چگونه هستید و می خواهید چگونه باشید و یا چه اقداماتی در برنامه تان برای تغییر شخصیت طرح ریزی کرده اید. کدام اقدام ها مؤثر بوده اند و کدام ها نه. با مستندسازی اقدامات خود، جهت تغییر را شفاف می سازید.

راهکار پنجم: گام آخر را محکم بردارید

نحوه پوشش خیلی مهم است. اگر دوست دارید تغییراتی در رفتارهایتان ایجاد کنید، باید ظاهرتان هم متناسب با تغییرات درون تان باشد. از افراد مورد علاقه تان کمک بگیرید. الگوبرداری کنید. لازم نیست این تغییرات خیلی چشم گیر باشند. مثلا اضافه کردن یک کلاه به تیپ تان، می تواند کافی باشد یا استفاده از رنگ جدیدی که قبلا جرأت استفاده از آن را نداشته اید. ناهماهنگی های شناختی را در خود کاهش بدهید. یعنی سعی کنید میان انتظاراتی که از خود دارید و واقعیت موجود، تعادل و تناسب برقرار کنید.

فقط فکر کردن به تغییرات کافی نیست. به شخصیت های مورد علاقه تان نگاه کنید و خودتان را تغییر دهید. کیف صورتی به دست بگیرید. کفش قرمز بپوشید یا هر کاری که برای شما متفاوت محسوب می شود. مثلا روزنامه ها و مجلات جدید مطالعه کنید. اقدام کنید. اقدام برای شروع تغییر شخصیت بسیار مهم است. جرأت داشته باشید.

حالا که عادات اولیه را تغییر داده اید مثلا حلقه دوستان شما یا رفتارهای روزانه و برخوردهای اجتماعی تان متحول شده است، با جسارت بیشتری تغییر شخصیت را پیگیری کنید و تلاش کنید با این من جدید خو بگیرید. به گذشته و ویژگی های نامطلوبی که ترک کرده اید، فکر نکنید.

  • بی گدار به آب نزنید. هیچ گاه خود را به خاطر دیگران تغییر ندهید و تنها به خاطر شخص شخیص خودتان، ویژگی های منفی را کنار بگذارید. تغییر شخصیت وقتی لازم است که ویژگی های شما مانعی برای پیشرفت و آسایش تان باشد. اینکه شما اهل مطالعه هستید و به صحبت کردن در جمع علاقه ندارید به هیچ وجه نقص نیست. حتی اگر در چشم سایرین اصطلاحا باحال به نظر نمی رسید. اگر کم حرفی یا سایر ویژگی های شما از روی خجالت نیست و شما را آزار نمی دهد یا در واقع با میل خودتان صورت می گیرد، نیازی به تغییر ندارید.
  • تغییر شخصیت به طور کامل و تبدیل شدن به یک آدم جدید برای هیچ کس ممکن نیست. ویژگی های منفی و مثبت خودتان را شناسایی کنید و آرام آرام سعی کنید ویژگی های منفی تان را از صافی تغییر شخصیت عبور دهید و نواقص تان را رفع کنید. همیشه قوی باشید، بدانید که تغییر سخت است اما نتیجه آن شیرین است.
  • ایجاد تغییرات رفتاری شما ممکن است در ابتدا به چشم اطرافیان بیاید و شما را سین جیم کنند و درباره شما کنجکاوی کنند؛ اصلا خجالت نکشید و به کار خود ادامه بدهید. آن قدر پیش بروید که این تغییرات برای همه عادی شود. شما ملزم به پاسخ گویی به هیچ کس نیستید. هر یک از شما مخلوق منحصر به فرد پروردگار است. بنده ای که اگر در غیر ممکن ترین حالت برای هیچ کس عزیز نباشد، برای خالق مهربانش دوست داشتنی است. با اتکا به این پشتوانه امن، نقایص خود را با اراده رفع کنید و همان کسی بشوید که آرزویش را دارید. زندگی لذت بخش تر خواهد شد، شک نکنید.

برگرفته از: wikihow

منبع: فرادید
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 2 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1070

به "چگونه تغییر کنیم؟ ، چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تغییر کنیم؟ ، چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید