واکنش ربیعی و آشنا به مستند مه شکن

به گزارش هولی، پایگاه اطلاع رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درباره مطالب مطرح شده در یکی از قسمت های مستند مه شکن که در رسانه ملی پخش شده است، جوابیه ای تصویری صادر کرد.

واکنش ربیعی و آشنا به مستند مه شکن

به گزارش خبرنگاران، پایگاه اطلاع رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با صدور اطلاعیه ای گفت: دومین جوابیه تصویری دولت به صداوسیما در پاسخ به تحریف و تقطیع سخنان حسن روحانی در قسمت 33 مستند مه شکن تهیه شده است.

متن این اطلاعیه به توضیح زیر است:

براساس قانون الحاق یک ماده و دو تبصره به قانون اساسنامه سازمان صداوسیما، چنانچه در برنامه های پخش شده سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افتراء یا خلاف واقع نسبت به هر شخص حقیقی یا حقوقی پخش شود و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف شود، حداقل دو برابر زمان اصل مطلب جهت پاسخگویی به شخص شاکی اختصاص می یابد.

در مستند مه شکن با تقطیع صحبت های حسن روحانی و نیز حذف بعضی جملات سایر نمایندگان، کوشش می شود تا میان روحانی و وزیر دفاع وقت(مصطفی چمران)، تقابلی ایجاد و روحانی را فردی معرفی کند که خواستار انحلال کل ارتش و اعدام ارتشیان در ملاعام است. مه شکن با برجسته کردن یک جمله از روحانی و با حذف کردن جملات قبل و بعد آن، روحانی را خشن و بی منطق تصویر می نماید.

روایت تاریخ نیازمند نگاهی جامع، بی طرفانه و مستند به منابع معتبر و متعدد و سرشار از دقت و حساسیت نسبت به تمام جزییات است. اما آن چه در مستند مه شکن تصویر شده روایت جانبدارانه، عجولانه، جناحی، سیاست زده و غیرصادقانه از تاریخ معاصر ایران است. بنظر می رسد برآیند پخش 13 باره مستند مه شکن، تخریب رییس جمهور منتخب مردم و روایت مغشوش تاریخ با اهداف سیاسی و انتخاباتی است.

این جوابیه تصویری برای سازمان صداوسیما ارسال شده است، اما این سازمان هم چون جوابیه تصویری اول درباره دختر آبی، از پخش جوابیه دوم نیز امتناع نموده است. ضروری است یادآوری شود صدا و سیما طبق قانون موظف به پخش این جوابیه است؛ هرگونه امتناع از پخش جوابیه دولت به اتهامات مطرح شده غیرقانونی است.

ربیعی: روحانی هدف سازندگان مستند بوده است

به گزارش خبرنگاران، در بخش هایی از جوابیه تصویری دولت به صداوسیما علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به نظریه بازنمایی اظهار کرد: براساس نظریه بازنمایی افراد معمولاً آنچه را که دل شان می خواهد، به جامعه نشان می دهند و از میان متنی طولانی بخشی را انتخاب می نمایند و در واقع بخشی از واقعیت را به جامعه نشان می دهند و القاء می نمایند.

وی گفت: سازندگان این مستند مبتنی بر نظریه بازنمایی خواسته اند وجهی را که دکتر روحانی در سال های حضور خود در کنار افرادی همچون شهید ستاری، بابایی و لشگری داشته اند، نادیده بگیرند. اگر بیننده ای به صورت ابتدایی این مستند را می دید به نظرش می آمد که هدف از ساخت این مستند اطلاع رسانی نبوده، بلکه آقای روحانی بوده است.

آشنا: نباید برای تخریب یک فرد، به موضوعات ملی سَرسَری نگاه کنیم

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در بخش هایی از جوابیه تصویری دولت به صداوسیما درباره پخش مطالبی در قسمت 33 مستند مه شکن با تاکید بر این که موضوعات و وقایع اصلی تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی محدود ولی بسیار تاثیرگذار هستند، گفت: مردم درباره موضوعاتی از جمله کودتای نوژه 10 مرتبه یک فیلم یا مستند را نگاه نمی نمایند؛ به همین دلیل ما باید یک مستند درباره هر موضوع بسازیم که کسی روی دست آن مستند نسازد.

وی ادامه داد: موضوعاتی نظیر کودتای نوژه موضوعات ملی هستند و نباید برای این که یک نفر را تخریب و به او حمله کنیم و حال او را بگیریم به موضوعات ملی با نگاهی سَرسَری نگاه کنیم؛ چرا که نتیجه این اقدامات چیزی می شود که در خاتمه این مستندها مردم بگویند این بود؟!

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: محققان اطلاعاتی، بازجویان، بازپرسان و قضات آن موضوع (واقعه کودتای نوژه) هنوز زنده هستند و در مستندی که تهیه شده جای خالی آنها را مشاهده می کنیم که به ما بگویند این ماجرا چگونه کشف شد و چه ابعادی داشت.

آشنا با تاکید بر این که مهم ترین بخش های کودتای نوژه در مباحثات مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، بلکه در جاهای دیگری است، خاطر نشان کرد: حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی اظهارات بسیاری داشته است؛ اجازه دهیم یک مستند نیز با عنوان حسن روحانی به مثابه نماینده مجلس ساخته شود تا طی آن طول دوران نمایندگی او را بررسی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 692

به "واکنش ربیعی و آشنا به مستند مه شکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ربیعی و آشنا به مستند مه شکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید