نوام چامسکی: زمان استفاده فراگیر و جانشینی هوش مصنوعی هنوز نیامده، آن روز ممکن است فرا رسد، اما طلوع آن هنوز فرا نرسیده است!

به گزارش هولی، نوام چامسکی زبان شناس، فیلسوف، دانشمند علوم شناختی برجسته دنیا هم صدایش درآمده و به نظر می رسد او از هیاهوی همگانی در خصوص هوش مصنوعی به شکل کنونی خسته شده است.

نوام چامسکی: زمان استفاده فراگیر و جانشینی هوش مصنوعی هنوز نیامده، آن روز ممکن است فرا رسد، اما طلوع آن هنوز فرا نرسیده است!

در مقاله ای برای نیویورک تایمز ، نوام چامسکی نوشته که اگرچه موج فعلی چت ربات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI و Bing AI مایکروسافت به عنوان اولین درخشش در افق هوش مصنوعی عمومی مورد ستایش قرار گرفته اند و چنین به نظر می رسد که که هوش مصنوعی قادر است به روش هایی برتر از انسان ها فکر و عمل کند، ما هنوز به آن سطح نزدیک نشده ایم.

دانشمند علوم شناختی مؤسسه فناوری ماساچوست گفت: آن روز ممکن است فرا رسد، اما طلوع آن هنوز فرا نرسیده است، برخلاف آنچه که می توان در سرفصل های گیج گننده خواند و در رفتار سرمایه گذاری های دید.

چامسکی خاطرنشان می نماید: هرچقدر هم که این برنامه ها در بعضی حوزه های باریک مفید باشند، هیچ راهی وجود ندارد که یادگیری ماشینی مانند امروز بتواند با فکر انسان رقابت کند.

فعلا سرآغاز های کار هوش مصنوعی در مشاغل ما آمده اند و رفته رفته آینده ما را در اختیار می گیرد، مانند چیزی از یک کمدی تراژیک نویسنده آرژانتینی خورخه لوئیس بورخس.

چامسکی شرح می دهد: فکر انسان، مانند ChatGPT و امثال آن، یک موتور آماری برای تطبیق الگو ها، جمع آوری صد ها ترابایت داده و برون یابی محتمل ترین پاسخ مکالمه یا محتمل ترین پاسخ به یک سؤال علمی نیست. برعکس، فکر انسان یک سیستم شگفت آور کارآمد و حتی ظریف است که با مقادیر کمی از اطلاعات کار می نماید؛ این فکر در پی استنتاج همبستگی های بین نقاط داده نیست، بلکه در پی ایجاد شرحات است.

در حالی که به نظر می رسد چت ربات های هوش مصنوعی موجود در حال حاضر خلاقیت و نبوغ انسان را تقلید می نمایند، آن ها این کار را تنها بر اساس احتمالات آماری انجام می دهند و نه به علت دانش و درک عمیق تر. به این ترتیب تمام فرآیند های فکری انسان را نادیده می گیرد و بنابراین در تقلید از هوش انسانی هنوز گیر دارند.

چامسکی استدلال می نماید که آنها فعلا در مرحله ماقبل انسانی یا غیرانسانی تکامل شناختی هستند.

سیستم های یادگیری ماشینی هم می توانند بیاموزند که زمین صاف است و هم اینکه زمین گرد است، صرفاً با احتمالاتی که در طول زمان تغییر می نمایند. به همین علت، پیش بینی های سیستم های یادگیری ماشین همواره سطحی و مشکوک خواهد بود.

به عبارت دیگر، این مفهوم که این هوش مصنوعی ها دنیا را تسخیر خواهند کرد، با در نظر گرفتن اینکه درک انسان ونه از نحوه کار دنیا، درست نیست.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 اسفند 1401 بروزرسانی: 20 اسفند 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2235

به "نوام چامسکی: زمان استفاده فراگیر و جانشینی هوش مصنوعی هنوز نیامده، آن روز ممکن است فرا رسد، اما طلوع آن هنوز فرا نرسیده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوام چامسکی: زمان استفاده فراگیر و جانشینی هوش مصنوعی هنوز نیامده، آن روز ممکن است فرا رسد، اما طلوع آن هنوز فرا نرسیده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید