نمدمالی سنتی در مشگین شهر بعد از نیم قرن فراموشی احیا می شود

به گزارش هولی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، ایمانعلی ایمانی صبح روز 27 خردادماه در آیین نمدمالی در مشگین شهر اظهار کرد: صنعت نمدمالی بیش از نیم قرن بود که به شکل سنتی در میان عشایر و روستاهای این شهرستان به فراموشی سپرده شده بود که با تلاش و پیگیری های لازم، زمینه برای احیای آن فراهم شد.

نمدمالی سنتی در مشگین شهر بعد از نیم قرن فراموشی احیا می شود

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

او افزود: با احیا و اصالت دادن به این هنر از رشته های صنایع دستی، شاهد تأثیرات مهمی در اشتغال توسعه پایدار روستایی و عشایری و ایجاد درآمد و به دنبال آن حفظ طبیعت و معرفی فرهنگ منطقه و جلب و جذب گردشگر فراهم خواهیم بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین شهر خاطرنشان کرد: این رشته از صنایع دستی در شمال غرب ایران در شهرستان مشگین شهر به شکل صنعتی در کارگاه ها تولید می شود که با مستندسازی این رویداد، پرونده این صنعت برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده می شود.

او شرح داد: کاربرد اصلی نمد در سازه آلاچیق عشایری است و با اصالت دادن به این هنر از صنایع دستی، زمینه پویایی این صنعت فراهم خواهد شد که برگزاری آیین نمدمالی در ییلاق اده چمن این شهرستان گامی در راستای معرفی این صنعت بود.

ایمانی از تلاش برای احیای صنایع دستی منسوخ شهرستان خبر داد و گفت: مشگین شهر در بخش صنایع دستی از ظرفیت و قابلیت های بسیار بالایی برخوردار است که با بهره مندی از این ظرفیت ها، زمینه برای رونق اشتغال و تولید در شهرستان فراهم می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1081

به "نمدمالی سنتی در مشگین شهر بعد از نیم قرن فراموشی احیا می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمدمالی سنتی در مشگین شهر بعد از نیم قرن فراموشی احیا می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید