قرص خواب ملاتونین (Melatonin) و چگونگی مصرف آن

به گزارش هولی، قرص ملاتونین (Melatonin) هورمون ملاتونین را که مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن است افزایش داده و با این کار به داشتن خوابی آرام در افرادی که از بی خوابی های شبانه رنج می برند کمک می کند. این دارو فقط در شب ها قابل استفاده است و عوارضی مثل خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، خستگی و افسردگی ممکن است به دنبال داشته باشد.

قرص خواب ملاتونین (Melatonin) و چگونگی مصرف آن

بی خوابی از مسائلی است که خیلی افراد مخصوصا افراد در سنین بالا را درگیر می کند و اجازه نمی دهد خوابی آرام در شب داشته باشند. اگرچه گیاهان آرام بخش زیادی در طبیعت برای درمان بی خوابی وجود دارد اما برخی برای فرار از دست بی خوابی های شبانه به انواع داروها در این زمینه روی می آورند. قرص ملاتونین از داروهای خواب آور است که در ادامه قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم.

قرص ملاتونین چیست؟

قرص ملاتونین (Melatonin) با افزایش هورمون ملاتونین (هورمونی که به هنگام تاریکی شروع به ترشح می کند و به انسان احساس خواب آلودگی می دهد) در بدن به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک کرده و بر همین اساس بی خوابی های شبانه را رفع می کند. درواقع ملاتونین به کاهش زمان به خواب رفتن کمک شایانی می کند. با این وجود اگر کم خوابی فردی در اثر اضطراب باشد مصرف این قرص کمک چندانی به فرایند بهبود خواب وی نخواهد کرد.

چنانچه تمایل دارید به منظور درمان استرس و یا بی خوابی های شبانه خود به جای مصرف داروهای مرتبط از روش های خانگی استفاده کنید پیشنهاد می کنیم سری به لینک های زیر بزنید.

بیشتر بدانید:

درمان خانگی استرس (درمان استرس با داروهای گیاهی)

روش های خانگی درمان بی خوابی شبانه

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام های تجاری Melatonin Time Release , Bio-Melatonin , Health Aid Melatonin , SGard
موارد مصرف درمان اختلالات خواب
عوارض خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، ضعف و خستگی، افسردگی، کاهش میل جنسی، تغییرات فشار خون، تغییر رنگ پوست و رنگ چشم (در صورت مصرف بیش از حد)
تداخل دارویی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، دیگر داروهای خواب آور، داروهای رقیق کننده خون، داروهای درمان دیابت، قرص های ضدبارداری

مقدار و نحوه مصرف قرص ملاتونین

ملاتونین با مقادیر متفاوت برای افراد با مسائل مختلف تجویز می گردد. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک مشخص گردد. به طور معمول در بزرگسالان یک عدد قرص زیر زبانی نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف می گردد.

هشدار: این دارو می تواند اعتیادآور باشد و در دوزهای بالا سبب مرگ مصرف کننده گردد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. بهتر است در موارد رانندگی و کار با وسایلی که احتیاج به دقت زیاد دارد احتیاط کنید.
  2. این دارو در افراد مبتلا به صرع منع مصرف دارد.
  3. توصیه می گردد خانم هایی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند از این دارو استفاده نکنند.
  4. از این دارو به عنوان یک داروی موقتی درمان بی خوابی استفاده می گردد. بنابراین مصرف بیشتر از دوماه از این دارو باید حتما زیر نظر پزشک باشد.
  5. افراد مبتلا به آلرژی یا اختلالات سیستم ایمنی بهتر است از مصرف این مکمل خودداری کنند.
  6. ملاتونین را نباید طی روز مصرف کنید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را به عنوان قرص خواب داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1470

به "قرص خواب ملاتونین (Melatonin) و چگونگی مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص خواب ملاتونین (Melatonin) و چگونگی مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید