شهر زیرزمینی کرد علیا

به گزارش هولی، شهر زیرزمینی کرد علیا از توابع بخش کرون شهرستان تیران در استان اصفهان با بیش از 20 هزار متر مربع وسعت، یکی از منحصربه فردترین شهر های زیرزمینی دنیاست. قدمت این شهر به دوره اشکانیان برمیگردد و کاربری آن نظامی- امنیتی بوده است.

شهر زیرزمینی کرد علیا

از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ داد، بخشی از ارامنه در روستای کرد علیای تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری سرگرم شدند.

از همان زمان به علت زمستان های سرد و طاقت فرسا و ناامنی های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیر خانه های خود یک سری دست کند های زیر زمینی ایجاد نمایند تا خود و احشامشان در زمان های نا امنی و زمان سرما های طاقت فرسا در دل این دست کند ها بتوانند به زندگی ادامه دهند.

تمامی این دست کند ها که دارای راهرو های عریض و اتاقک های تو در تو می باشند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی عظیم را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه به صورت تدریجی این دست کند ها هم تدریجاً صندلی خویش را از دست داد و در برخی از آن ها مسدود شده بود.

بعد از کشف این شهر زیرزمینی در سال 1395 تا به حال تنها 1600 مترمربع از آن قابل بازدید و بهره برداری است که با توجه به کمبود بودجه و یاری های دولتی، بهره برداری کامل آن بهآهستگی و دشواری همراه است. هم اکنون این شهر زیرزمینی برای بازدید عمومی بازگشایی شده که به گفته رییس شورای اسلامی روستا، محل اصلی درآمد ها از بازدید عمومی و هزینه شخصی مردم روستا تأمین می گردد.

جهت دسترسی به شهر زیرزمینی: استان اصفهان - شهرستان تیران و کرون - روستای کرد علیا

چشمه شاهی

یکی دیگر از مکان های دیدنی این منطقه که دیدن آن خالی از لطف نیست چشمه شاهی و سد سنگی خاکی چشمه شاهی می باشد که در نزدیکی روستای تقی آباد واقع شده است و جهت دسترسی به آن ها این روستای زیبا می باشد.

جهت دسترسی به چشمه شاهی: اصفهان - شهرستان تیران و کرون - روستای تقی آباد

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 938

به "شهر زیرزمینی کرد علیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی کرد علیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید