روش های کنترل خشم

همه افراد جامعه در طول دوران عمر خود شاهد وقوع درگیری هایی بین دو یا چند نفر بوده اند؛ نزاع هایی از درگیری کلامی تا فیزیکی که گاه سرنوشت طرفین درگیری و خانواده های آنان و حتی جامعه را تغییر می دهد.

روش های کنترل خشم

به گزارش خبرنگاران، منشاء وقوع تمام نزاع ها در هر ابعادی، خشم و ناتوانی افراد در کنترل آن است؛ خشمی که یکباره بر فرد چیره شده و با کنار زدن عقل، نبض رفتارهای فردی را به دست می گیرد و تا بن بست پشیمانی انسان را پیش می برد.

ریشه یابی علت وقوع اکثر نزاع ها، عمدتا مسائلی پیش پا افتاده و اولیه بوده که امکان برطرف آن با تعقل وجود دارد؛ اما خشم، اجازه فکر کردن را از فرد گرفته و او را به تصمیماتی آن وا می دارد.

نگرانی از آمار فزاینده درگیری و نزاع هایی که گاه به مصدومیت یا حتی مرگ طرفین دعوا منجر می گردد، در جامعه روندی صعودی دارد، اگرچه آمارها برای همه جوامع یکسان نیست.

کسب مهارت کنترل خشم، در شرایطی که سبب برای خشمگین شدن افراد فراهم است، یکی از ضرورت های زندگی به شمار می رود.

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: خشم هیجانی پیچیده و یک واکنش به هنجار، مفید و متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است؛ اما این هیجان اگر از کنترل فرد خارج گردد، ویران نماینده خواهد بود و گاه منجر به آسیب های فراوان فردی و اجتماعی جبران ناپذیر می گردد.

مریم بنایی با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت هایی برای کنترل خشم، به تشریح عوامل مختلف برانگیخته شدن خشم در افراد پرداخت.

عوامل برانگیختگی خشم

او گفت: دلایل برانگیخته شدن خشم می تواند بیرونی یا درونی باشد؛ افکاری که از انتظارات نابه جای فرد از خود و دیگران یا احساس مقصر بودن نشات می گیرد یک عامل درونی و بی احترامی و تحقیر شدن، پایمال شدن حق، مسائلی مانند از دست دادن اموال، درگیری خانوادگی و زناشویی و ... عوامل بیرونی برانگیخته شدن خشم است.

افراد با چه خصوصیاتی بیشتر خشمگین می شوند؟

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: افرادی که احتیاج مبرم و سیری ناپذیر برای کامل بودن دارند، آنان که ترس شدید از اشتباه کردن دارند، افرادی که احتیاج شدیدی به کنترل دیگران دارند، افرادی که از شنیدن عقاید دیگران هراس دارند، افرادی که احتیاج به تایید و پذیرش دیگران دارند، افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند و افرادی که تصور می نمایند همیشه باید با صلاحیت، شجاع، قدرتمند و قوی به نظر برسند، بیشتر مستعد خشمگین شدن هستند .

در چه مواقعی آستانه کنترل خشم پائین تر است؟

بنایی با بیان اینکه آستانه تحمل در افراد گاه پائین تر از دیگر مواقع است، گفت: زمانیکه فرد با ناکامی و شکست روبرو بوده یا دچار مسائل اقتصادی باشد، زمانی که احساس کند با او منصفانه و عادلانه برخورد نشده یا آنوقت که فرد برای زمانی طولانی دچار استرس باشد، آستانه تحمل هم پائین تر خواهد بود.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: وقتی فرد احساس ضعف و ناتوانی کند یا با چندین مشکل به طور همزمان روبرو گردد، وقتی که به یک بیماری مزمن و سخت مبتلا بوده یا احساس درد دارد و احساس خستگی می نماید و زمانی که از سوی دیگران تحقیر می گردد، آستانه برانگیختگی خشم به میزان بیشتری پایین می آید.

روش های کنترل خشم

او در بیان راهکارهایی برای کنترل خشم، لزوم شناخت مهارت هایی که مانع استمرار رفتارهای پرخاشگرانه می گردد را یادآور و در ادامه اضافه نمود: شناخت احساساتی که باعث خشم می گردد و اطلاع از پیامدهای رفتار پرخاشگرانه برای خود و دیگران به کنترل خشم یاری می نماید.

بنایی گفت: تمرین مکانیزم مقابله با خشم، آرامش آموزی، بازسازی شناختی، تغییر تفکر، تخلیه انرژی، افزایش توانایی حل مسئله و تغییر محیط، بهترین راهکارها برای کنترل خشم است.

او ادامه داد: وقتی خشمگین و عصبی می شویم، افکارمان بسیار اغراق آمیز شده و به طور کامل نمایشی می گردد، در این حالت بهتر است از راه هایی برای مهار آن استفاده کنیم، به عنوان مثال به جای اینکه بگوییم چقدر وحشتناک! یا بدبخت و بیچاره شدم به خودمان بگوییم این مسئله من را ناراحت کرد، اما جهان به آخر نرسیده و عصبانی شدن هم مشکل را حل نمی نماید.

چه کاری را هنگام عصبانیت انجام ندهیم

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: انجام ندادن بعضی رفتارها مانع از خشم شده و فرد را در این راستا یاری خواهد نمود.

او گفت: مسخره کردن دیگران، فرار از مسائل، بیان بعضی واژه ها و جملات تحقیر آمیز و تحریک نمایند، تعمیم ندادن یک رفتار بد که یک بار رخ داده، تهدید کردن، توهین کردن و ... از رفتارهایی است که هنگام عصبانیت نباید انجام داد.

این کارشناس ارشد روانشناس افزود: هنگام عصبانیت نباید به گذشته برگشت، باید در روند کار وقفه ایجاد کرد، واکنش سریع نشان نداد و برای تغییر محیط کوشش کرد.

بنایی همچنین گفت: برای پیشگیری از بروز خشم و مدیریت آن، سعی کنیم با دیگران همدردی کنیم، خودمان را چند لحظه به جای طرف مقابل قرار دهیم، سعی کنیم دیگران را ببخشیم، سرزنش کردن را متوقف و به فکر انتقام و تلافی کردن نباشیم، به ویژگی مثبت خود و کارهایی که در گذشته فرد خطاکار برای ما انجام داده خوب فکر کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روش های کنترل خشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های کنترل خشم"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید