در جشن آب تایلند (Songkran) چه می گذرد؟

به گزارش هولی، آب روشنایی است این ضرب المثل تنها مختص ایرانیان نیست مردم تایلند هم معتقدند پاشیدن آب باعث خوش یمنی می گردد و همین باور بهانه ای شده برای بوجود آمدن جشن آب یا به قول خود تایلندی ها جشن Songkran، فستیوالی که با نزدیک شدن به سال نو تایلندی برگزار شده و سراسر این کشور را غرق در شادی و هیجان می نماید.

در جشن آب تایلند (Songkran) چه می گذرد؟

با تور تایلند مهر ماه 99 به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید و بازار های بانکوک، سواحل پاتایا و پوکت را ببینید و از آرامش چیانگ مای لذت ببرید.

هر ساله با نزدیک شدن به ماه اپریل مردم تایلند برای قدم گذاشتن به سال نو آماده می شوند. خاکروبی خانه ها و خرید هدایای سال نو حال و هوایی هیجان انگیز به خیابان های تایلند می دهد. اما شاید این جشن آب تایلند است که بیش از هر چیز دیگر مردم این کشور را برای تحویل سال آماده می نماید. جشنی که ریشه در آیین سنتی تایلند داشته و در طی سالیان اخیر با محبوبیت جهانی بازار را در ماه اپریل حسابی داغ نموده است. در این مطلب درباره تاریخچه، رسم ها و زمان دقیق برگزاری جشن آب تایلند می خوانیم. (خرید بلیط تهران بانکوک)

.

تاریخچه جشن آب تایلند

کلمه سونگکران از واژه سانسکریت به معنای عبور کردن گرفته شده است. فستیوال سونگکران یا جشن آب تایلند مراسمی بودائی است و مردم تایلند را برای پشت سر گذاشتن اتفاقات گذشته و ورود به سال نو آماده می نماید. تایلندی ها هم مانند ایرانی ها آب را مایه حیات و از بین برنده آلودگی ها می دانند. بر طبق همین باور با پاشیدن آب بر روی یکدیگر بدشانسی ها و آلودگی های سال قبل را شسته و با تن و روحی پاک به استقبال سال جدید می فرایند.

در این جشن بزرگان خانواده برای پیشکشی هدایا به معبد بودا رفته و طی مراسمی رسمی لباس های مجسمه بودا را تعویض نموده و آن را شستشو می دهند، سپس با روشن کردن شمع و خواندن دعا مراسم را به سرانجام می رسانند. بیشتر جوان ها نیز به خیابان ها آمده و با پاشیدن آب بر روی یکدیگر رسیدن سال جدید را جشن می گیرند. سر زدن به بزرگان فامیل و دیدوبازدید به همراه دادن هدایا از دیگر مراسمی است که توسط مردم تایلند در مراسم سونگکران انجام می گردد.

.

آیین جشن آب تایلند

جشن آب تایلند معمولاً در طی 3 تا 5 روز برگزار می گردد. هفته برگزاری فستیوال جز تعطیلات رسمی کشور بوده و در طی آن تمامی مراکز دولتی و ادارات تعطیل هستند. جالب است بدانید که جشن آب تنها به آب بازی در خیابان محدود نمی گردد و هر روز آداب ورسوم مخصوص به خود را دارد.

روز اول ماهاسونکران نام داشته و ویژه احترام به سالمندان می باشد. در این روز جوان ترها شیرینی و غذاهای سنتی تایلندی درست نموده و به ملاقات پدرها، مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود می فرایند.

روز دوم به نام Wan Nao نام گذاری شده است. در این روز آیین های زیادی در معابد برگزار می گردد. به عنوان مثال مجسمه های بودا همراه با دعا و نیایش شسته شده، لباس هایش تعویض می گردد و افراد هدایایی را به عنوان پیشکشی به معابد می برند. بعضی نیز شمع روشن نموده و برای موفقیت در سال پیش رو دعا می خوانند.

روز سوم به بعد ویژه آب بازی در خیابان است. در طول این روزها خیابان های اصلی بسته شده و یک جنگ تمام عیار آبی در سراسر تایلند به راه می افتد. مردم با تفنگ آبپاش، سطل، شلنگ آب، لیوان و هر چیزی که دم دستشان باشند به یکدیگر آب می پاشند. حتی در بعضی مناطق فیل ها هم در این شادی سهیم شده و با جمع کردن آب در خرطوم هایشان و پاشیدن آب به سمت مردم جشن را هیجان انگیزتر می نمایند.

شدت شور و هیجان جشن به قدری زیاد است که نه تنها تایلندی ها بلکه گردشگران از سراسر جهان را به خیابان های تایلند می کشاند. از این رو در این ایام تمام فروشگاه ها باز هستند و خدمات خود را به صورت 24 ساعته به گردشگران ارائه می دهند. علاوه بر این گروه های موسیقی به خیابان آمده و با نواختن ساز و خواندن آوازهای محلی حال و هوای شادتری به جشن می دهند.

از آنجایی که تمامی شهرهای تایلند در فستیوال Songkran شلوغ ترین روزهای خود را می گذرانند، اگر می خواهید در این جشن شرکت کنید پیشنهاد می کنیم از چندین هفته قبل هتل را رزرو نموده و به مقصد تایلند را خریداری کنید.

.

زمان و محل های برگزاری جشن آب

از آنجایی که اپریل یکی از گرم ترین ماه های تایلند است جشن آب هر ساله در روزهای 13 تا 16 همین ماه برگزار می گردد. (مگر در مواقعی که تاریخ برگزاری این جشن به صلاح دیدید دولت تایلند تغییر کند). بسیاری از شهرهای بزرگ و توریستی تایلند از حمله بانکوک، پوکت و پاتایا میزبان این فستیوال محبوب هستند.

خیابان 4 کیلومتری سیلوم در بانکوک از محله های معروف برگزاری جشن آب تایلند است. در این خیابان صدها نفر به اسلحه های آبی مجهز شده اند و آماده اند تا هر رهگذری را مورد هجوم آب پاش های خود قرار دهند (بچه ها و سالمندان تنها افرادی هستند که از این جمله در امان می مانند). اگر هم تفنگ آبپاش ندارید می توانید آن را از فروشگاه های همین خیابان تهیه کنید.

اگر را برای شرکت در جشن انتخاب نموده اید. افراد در ساحل پاتونگ آماده اند تا شما خیس آب نمایند. البته از قلم نیاندازید قبل از رفتن به این ساحل حتماً جلیقه نجات به تن داشته باشید. علاوه بر مراسم آب بازی، گروه های موسیقی هم تکمیل نماینده این جشن بزرگ در ساحل پاتونگ می باشند. (خرید بلیط تهران پوکت)

مسافران هم می توانند به Beach Road رفته و در یک نبرد هیجان انگیز آبی شرکت نمایند. گروه های موسیقی مستقر شده در Beach Road پاتایا، ماشین های آتش نشانی، ماشین هایی که حباب های آب را حمل می نمایند و … همه و همه آماده اند تا روزی پر از هیجان را برای تایلندی و گردشگران رقم زنند.

تا سال 1888، Songkran فقط در پاتایا برگزار می شد؛ اما هم اکنون کشورهای چین، لائوس، کامبوج و میانمار نیز با اعتقاد بر باروری، عشق و مهربانی عنصر آب این جشن را در کشورشان برگزار می نمایند.

.

بایدها و نبایدهای جشن آب

  • چند هفته قبل از ایام فستیوال برای رزرو تور تایلند اقدام کنید.
  • در هفته فستیوال Songkran خیابان های منتهی به محل برگزاری جشن شلوغ و پرترافیک می شوند، پس اگر می خواهید به موقع برسید هتل های اطراف محل برگزاری را رزرو نموده یا از صبح زود برای رفتن به فستیوال آماده شوید.
  • جشن به طور معمول از 8 صبح آغاز شده و تا 8 شب ادامه دارد.
  • از آنجایی که به احتمال 99 درصد تمامی لباس های شما خیس می گردد، پول و مدارک شناسایی خود را در کیف ها یا کیسه های ضد آب قرار دهید.
  • بهتر است از لباس هایی که آب را جذب نمی نماید یا لباس شنا استفاده نموده و از پوشیدن دمپایی و کفش های لیز خودداری کنید.
  • مراقب سالمندان و بچه ها باشید.
  • شما هم می توانید همانند تایلندی ها هدیه ای تهیه نموده و به معابد بودا بروید.
  • مهمتر از همه جمله Sawadee pi Mai را یاد بگیرید. این جمله تبریک سال نو به زبان تایلندی می باشد.
منبع: ستاره ونک
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 695

به "در جشن آب تایلند (Songkran) چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جشن آب تایلند (Songkran) چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید