جزییات عایدی دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و دود کردن سیگار

به گزارش هولی، دولت توقع داشت پارسال 180 هزار میلیارد تومان از محل دریافت مالیات، عایدی داشته باشد، اما اشتیاق زیاد مردم به خرید و فروش خودرو، املاک و سهام در نهایت باعث شد، رقم واریزی به خزانه از محل مالیات ها 13 هزار میلیارد تومان بیشتر از پیش بینی های صورت گرفته باشد. عایدی 193 هزار میلیاردی دولت در سال گذشته بعلاوه نسبت به سال 98 حدود 36 درصد بیشتر است.

جزییات عایدی دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و دود کردن سیگار

به گزارش خبرنگاران، با مرور جدول منتشر شده، نکات قابل توجه بیشتر می توان کشف کرد. مثلا این جدول به خوبی نشان می دهد خانه ها و خودرو های لوکس خیلی راحت از پرداخت مالیات فرار نموده اند و از عدد عظیم هزار و 600 میلیارد تومانی تنها 50 میلیون تومان نصیب دولت شده است. عایدی دولت از مالیات مسافران خروجی کشور هم به شکل شگفت انگیزی کاهش پیدا نموده است؛ مقصر این یکی کروناست که باعث شده سفر خارج از کشور محدود گردد و از عدد هزار و 610 میلیاردی پیش بینی شده، تنها 132 میلیارد تومان به جیب دولت واریز گردد. اما مهمترین نکته پنهان شده در دل جدول، شعله ور شدن تب خرید خودرو، املاک و سهام در سال گذشته است.

دست دولت به مالیات خودرو و خانه لوکس نرسید

طرح دریافت مالیات از خودرو و خانه های لوکس سال جاری نهایی شده، اما در قانون بودجه سال 99 هم دولت موظف شده بود این مالیات را دریافت کند که بر اساس آن خودرو های بالای یک میلیارد و خانه های بالای 10 میلیارد تومان به صورت پلکانی باید مالیات سالانه بپردازند. آنطور که پیش بینی شده بود دریافت چنین مالیاتی می تواند 700 میلیارد تومان در بخش خانه های لوکس و 900 میلیارد تومان در بخش خانه های لوکس برای دولت عایدی داشته باشد، اما اینطور که پیداست احتمالا تعداد کمتر از انگشتان دست در سال 99 چنین مالیاتی را پرداخت نموده اند. طوری که تنها 25 میلیون تومان مالیات خانه لوکس و تنها 27 میلیارد تومان مالیات خودرو لوکس در سال 99 دریافت شده که جمعا رقمی حدود 52 میلیون تومان است. درحالی که قرار بود پارسال هزار و 600 میلیارد تومان از لوکس نشین ها و لوکس سوار ها مالیات گرفته گردد. حالا باید ببینیم سال جاری و بعد از نهایی شدن جزئیات طرح مالیات خانه ها و خودرو های گرانقیمت، چه مقدار مالیات از این بخش گرفته خواهد شد.

کاهش چشمگیر عوارض خروج از کشور

قرنطینه بخش عظیمی از عایدی دولت را از بین برده است. سال 98 مسافرانی که به خارج کشور سفر کردند، در مجموع حدود هزار و 153 میلیارد تومان عوارض خروج دادند و کل این مبلغ به حساب خزانه رفت. زمستان 98 و زمانی که می خواستند حساب و کتاب سال 99 را با هم جور نمایند، پیش بینی شد که در این سال هزار و 610 میلیارد تومان عوارض خروج از کشور نصیب دولت گردد، اما اتفاقی که افتاد فاصله زیادی با این رقم داشت. کاهش آمار سفر ها و لغو پرواز های خارجی باعث شد در سال 99 تنها 132 میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت گردد که این رقم کمتر از یک دهم مقدار پیش بینی شده بود.

در سال گذشته تنها 132 میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شد

افزایش یک و نیم برابری ارث در سال 99

در سال 99 خیلی ها از بین ما رفتند و همین مسئله احتمالا باعث شده عایدی دولت از ارث افزایش پیدا کند. در سال 98 مجموع مالیاتی که از ارث دریافت شده بود به حدود 616 میلیارد تومان می رسید و بر اساس قانون بودجه، قرار بود این رقم نهایتا به 690 میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما اینطور که داده های خزانه کل کشور نشان می دهد در سال 99 رقمی حدود 930 میلیارد تومان مالیات بر ارث دریافت شده است. این رقم تقریبا 35 درصد بالاتر از مقدار پیش بینی شده و 51 درصد بالاتر از مالیات سال 98 است.

افزایش 7.5 برابری معاملات سهام

هر معامله سهام در بورس نیم درصد مالیات دارد. آنطور که در گزارش عملکرد مالیات آمده در سال 98 در مجموع حدود سه هزار و 954 میلیارد تومان مالیات از نقل و انتقال سهام دریافت شده و در قانون بودجه پیش بینی شد این رقم در سال 99 نهایتا حدود دو هزار و 264 میلیارد تومان باشد، اما شرایط طوری رقم خورد که با افزایش چشمگیر آمار معاملات بورس و ورود افراد تازه به بازار در سال 99 مالیات نقل و انتقال سهام به بیش از هزار و 718 میلیارد تومان برسد. این رقم تقریبا چهار برابر مالیات دریافت شده از معاملات بورس در سال 98 و حدود هفت و نیم برابر آن چیزی است که در قانون بودجه 99 پیش بینی شده بود. موردی که نشان می دهد بورسی ها در سال 99 حدود هزار و 500 میلیارد تومان بیش از تصور قبلی به دولت مالیات پرداخت نموده اند.

رونق عجیب خرید و فروش خودرو

انتقال سند خودرو و شماره گذاری هر کدام مالیات جداگانه ای دارند که اولیه مربوط به معاملات خودرو های کارنموده و دومی مربوط به خودرو هایی است که به تازگی از کارخانه خارج می شوند. آنطور که در جدول عملکرد مالیات آمده، در سال 99 حدود 748 میلیارد تومان مالیات برای شماره گذاری خودرو پرداخت شده است که این رقم حدود هشت درصد بالاتر از مقداری است که قبلا پیش بینی شده بود و بعلاوه نسبت به سال 98 حدود 40 درصد افزایش پیدا نموده است. شاید مالیات شماره گذاری چندان تفاوتی با رقم پیش بینی شده نداشته باشد، اما مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 99 بیش از یک و نیم برابر رقم پیش بینی شده در قانون بودجه است. پارسال قرار بود هزار و 310 میلیارد تومان مالیات برای نقل و انتقال خودرو دریافت گردد، اما آنچه رخ داد دریافت مالیات بیش از دو هزار میلیارد تومان بود. موردی که نشان می دهد دلالی خودرو بین فعالان بازار حدود 700 میلیارد تومان بیشتر از رقم پیش بینی شده برای دولت عایدی داشته.

سیگاری ها بیشتر از قبل به جیب دولت پول ریختند

سال 99 برای خیلی از ما سخت گذشته و اتفاقا آمار مصرف سیگاری هم افزایش پیدا نموده است. این موضوع را می توان از افزایش مالیات مصرف سیگار نتیجه گرفت. در سال 99 سیگاری ها در مجموع حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان مالیات سیگار پرداخت نموده اند که این رقم نسبت به سال 98 حدود 46 درصد افزایش پیدا نموده. در آن سال سیگاری ها هزار و 702 میلیارد تومان مالیات داده بودند و زمانی که قانون بودجه نوشته می شد، قرار بود این رقم به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما سیگاری ها در این سال 25 درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده سیگار کشیدند و مالیات دادند.

علاوه بر مصرف، فروش سیگار هم مالیات جداگانه ای دارد که رقم آن کمتر از مالیات مصرف است. در سال 99 حدود 900 میلیارد تومان مالیات از سیگارفروش ها دریافت شده که این رقم 12 درصد بالاتر از مقدار مالیات پیش بینی شده در قانون بودجه و 14 درصد بیشتر از مالیات فروش سیگار در سال 98 است. در مجموع مالیات مربوط به سیگار در سال 99 به حدود سه هزار و 400 میلیارد تومان می رسد.

عایدی هزار و 908 میلیارد تومانی از بازار کساد مسکن

آمار های بانک مرکزی می گوید تعداد معاملات مسکن کاهش قابل توجهی داشته و نشان از رکورد بازار املاک دارد، اما اینطور که پیداست حجم پول جابه جا شده در این بازار همچنان چشمگیر است. در سال 99 با وجود کاهش تعداد معاملات شاهد افزایش مالیات نقل و انتقال مسکن بودیم. طوری که در این سال حدود هزار و 908 میلیارد تومان برای نقل و انتقال املاک مالیات دریافت شده است. درحالی که پیش بینی شده بود معاملات املاک حدود هزار و 217 میلیارد تومان برای دولت عایدی داشته باشد. موضوعی که نشان می دهد در عمل ارزش معاملات املاک حدود 56 درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده و 80 درصد بالاتر از سال 98 بوده است. مالیات نقل و انتقال املاک به مقدار پنج درصد ارزش معاملاتی ملک است. شرایط برای معاملات املاک تجاری هم تا حدودی شبیه املاک مسکونی است. سال 99 حدود هزار و 804 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی پرداخت شده که این رقم حدود 14 درصد بالاتر از پیش بینی ها و 15 درصد بالاتر از رقم سال 98 است.

در سال گذشته 748 میلیارد تومان مالیات برای شماره گذاری خودرو پرداخت شده است

یک سوم عایدی مالیاتی از فروشگاه ها به دست می آید

عظیمترین منبع عایدی دولت مالیات ارزش افزوده است. هر کالایی که می خرید 9 درصد مالیات پرداخت می کنید و وقتی این ارقام کوچک با هم جمع می شوند، نهایتا به عدد نجومی 54 هزار میلیارد تومان می رسند. این رقمی است که در سال 99 به اسم مالیات ارزش افزوده دریافت شده است. البته آنطور که در قانون بودجه آمده، قرار بود در این سال 65 هزرا و 700 میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده گرفته گردد و، اما اتفاقی که افتاد حدود 18 درصد کمتر از پیش بینی ها بود. موردی که نشان می دهد در این سال کالا های کمتری فراوری و مصرف شده اند، ولی همچنان حدود یک سوم کل مالیات کشور مربوط به بخش ارزش افزوده است.

کارمندان دولت بیشتر مالیات می دهند یا بخش خصوصی؟

نرخ مالیات حقوق کارکنان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی یکسان است. گزارش ها نشان می دهد در سال 99 کارمندان دولت حدود 12 هزار و 700 میلیارد تومان مالیات حقوق داده اند در حالی که این رقم برای کارکنان بخش خصوصی 11 هزار میلیارد تومان است. بر اساس آخرین آمارها، تعداد کارکنان دولت بین دو تا دو و نیم میلیون نفر است و کارکنان بخش خصوصی تعداد خیلی بیشتری را شامل می شوند. این موضوع نشان می دهد همان تعداد کم کارکنان دولت بیشتر از کل کارکنان بخش خصوصی مالیات داده اند. در چنین حالتی احتمالا دو رخ داده؛ یا عایدی دولتی ها بسیار چشمگیر است یا بخش خصوصی از پرداخت مالیات حقوق تفره رفته است. به طور کلی آمار ها نشان می دهد ایرانی ها در سال 99 حدود 36 هزار و 920 میلیارد تومان از عایدی خود را مالیات داده اند که این رقم نسبت به مقدار پیش بینی شده حدود شش درصد بالاتر است.

اثر کاهش مصرف بنزین بر عایدی های مالیاتی

در کنار تمام آثار شیوع بیماری کرونا بر مالیات کشور، باید فروش فرآورده های نفتی را هم اضافه کنیم. در سال 99 ایرانی ها حدود شش هزار میلیارد تومان مالیات فروش فرآورده های نفتی از جمله بنزین پرداخت نموده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 14 درصد کاهش داشته. سال 98 مقدار مالیات دریافت شده برای فرآوده های نفتی حدود هفت هزار میلیارد تومان بود.

ترکیب مالیات های ده گانه ای که ایرانی ها در سال 1399 پرداخت نموده اند

انواع مالیاتمبلغ کل مالیاتمقدار تغییرات
مالیات ارزش افزوده54 هزار میلیارد تومانافزایش 36 درصدی
مالیات معاملات سهام17.2 هزار میلیارد تومانافزایش 334 درصدی
حقوق کارکنان دولت12.7 هزار میلیارد تومانافزایش 75 درصدی
حقوق کارکنان بخش خصوصی11.1 هزار میلیارد تومانافزایش 39 درصدی
مالیات مشاغل آزاد 10.4 هزار میلیارد تومانکاهش 10 درصدی
مالیات سیگار3.4 هزار میلیارد تومانافزایش 36 درصدی
معاملات خودرودو هزار میلیارد تومانافزایش 41 درصدی
معاملات املاک1.9 هزار میلیارد تومانافزایش 79 درصدی
مالیات بر ارث930 میلیارد تومانافزایش 51 درصدی
عوارض خروج از کشور132 میلیارد تومان کاهش 89 درصدی
منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1773

به "جزییات عایدی دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و دود کردن سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات عایدی دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و دود کردن سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید