تولید بافت قابل پیوند از سلول های فوت شدگان

به گزارش هولی، دکتر سید امیرحسین توکلی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس درباره محصول تولیدی این شرکت گفت: در این شرکت محصولات استخوانی آلوگرافت را از بافت اهدا کننده مرگ مغزی و فوت شدگان به بافت قابل پیوند تبدیل می کند.

تولید بافت قابل پیوند از سلول های فوت شدگان

وی با بیان اینکه برخی بیماران نیاز به بافت پیوندی دارند، گفت: این بافتهای تهیه شده که تبدیل به نسوج قابل پیوندی همچون استخوان، دریچه قلب غضروف، پوست تاندون و … می شود؛ در این شرکت بافت از بدن اهدا کننده برداشته می شود و طی فرایند ای با تکنولوژی بالا تبدیل به داربستی می شود که سلول ندارد و امکان پیوند به بدن هر بیمار را دارد.

به گفته توکلی، با پیوند این داربست به بدن بیمار، سرعت ترمیم بالا می رود.

وی با اشاره به موارد مصرف برای پیوند این بافت ها گفت: آسیب استخوانی، سوختگی و جایگزین پوست، کدورت قرینه، نارسایی دریچه قلب، مشکل غضروفی در تصادفات، تشکیل نشدن گوش به صورت مادرزادی از مواردی هستند که برای ترمیم می توان از بافتهای تهیه شده در این شرکت بهره برد.

وی با بیان اینکه این اقدام با مجوزهای مختلف از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و… همچنین رضایت بیمار فوت شده یا اهدا کننده انجام می گیرد، گفت: به غیر از قلب، کلیه و… می توان نسوجی مانند استخوان، تاندون، غضروف، پرده دور دریچه قلب برداشت و در مراحل تولید تولید در فضاهای کلین روم با تجهیزات، مواد شیمیایی و انزیم به موادی قابل نگهداری برای پیوند تبدیل کرد.

توکلی با بیان اینکه قابلیت نگهداری این مواد و داربستها تا 5 سال است، خاطر نشان کرد: هر جراح می تواند طی این مدت از مواد برای پیوند از طریق جراحی بهره ببرد؛ این مواد با خون یا سرم فیزیولوژی قوام روز اول را پیدا می کند.

به گفته مدیرعامل این شرکت، سال گذشته نزدیک به 130 هزار واحد محصول استخوانی آلوگرافت به جراح ها ارائه کردیم؛ از آنجایی که سالانه 600 اهدای نسوج داریم که در مجموعه ما تبدیل به محصول می شود؛ این محصولات آلوگرفت در داروخانه ها و بیمارستانها توزیع می شود.

وی مطرح نمود: عمل های جراحی ارتوپدی و اسپاین، دندانپزشکی، جراحی فک و صورت و جراحی تومورهای استخوانی از دیگر مصارف محصولات تولیدی در این شرکت است.

وی با اشاره به ویژگی های این محصول گفت: این محصول به علت استخراج از نسوج انسانی، در بردارنده خواص ساختاری منطبق با ماتریس خارج سلولی بافت استخوانی بوده و همچنین دارای زیست سازگاری مطلوب و قابلیت هدایت استخوانی است. به همین علت و با توجه به آسلولار شدن این ساختار و کاهش احتمال هر گونه برانگیختن سیستم ایمنی فرد گیرنده، انجام پیوند موفقیت آمیز و بازسازی بافت استخوان با بهره جویی از این محصول، انتظار می رود.

توکلی بیان نمود: کشورهای پیشرفته اعم از آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس و … و کشورهای آسیایی نظیر چین و کره جنوبی از این محصولات بهره می برند. این محصول ضمن در بر داشتن کیفیت مشابه محصولات خارجی، با قیمتی به مراتب پایین تر ارائه شده که با توجه به مسائل ناشی از تحریم و واردات محصولات خارجی، امری حائز اهمیت است.

وی گفت: شدت تأثیرگذاری محصول در خنثی سازی تحریم ها، قطع یا کاهش وابستگی به خارج و همچنین رفع نیازهای استراتژیک کشور از دیگر مزیت های تولید محصول این چنینی به شمار می رود.

وی گفت: به صورت تقریبی قیمت محصول این شرکت نسبت به محصول خارجی 1 به 9 است. بنابراین به ازای هر 1000 دلار هزینه کرد سالانه برای این محصول، 8000 دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، این شرکت درمحل پارک فناوری پردیس بوده که امسال در جشنواره برترینهای پارک فناوری پردیس به عنوان شرکت برتر انتخاب شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2168

به "تولید بافت قابل پیوند از سلول های فوت شدگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید بافت قابل پیوند از سلول های فوت شدگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید