تالاب کانی برازان مهاباد، بهشت پرندگان ایران

به گزارش هولی، آب تالاب ها ممکن است شور یا شیرین باشد. یکی از این تالاب ها که نخستین سایت پرنده نگری کشور است و از آن با نام بهشت پرندگان ایران یاد می گردد، تالاب کانی برازان مهاباد بوده که دارای وسعتی به مقدار 907 هکتار است و در نزدیکی روستای بفروان که از روستاهای مجاور پناهگاه حیات وحش و تالاب کانی برازان بوده، قرار گرفته است.

تالاب کانی برازان مهاباد، بهشت پرندگان ایران

موقعیت جغرافیایی تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان که از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است، در استان آذربایجان غربی و در سمت غربی شهرستان میاندوآب قرار گرفته است. فاصله این تالاب تا شهرستان مهاباد که در قسمت جنوبی این تالاب واقع شده است، چیزی در حدود 30 کیلومتر هست.

تعداد تالاب های ایران

کشور ایران دارای تالاب های زیادی در منطقه ها مختلف است. تالاب کانی برازان مهاباد یکی از 83 تالابی است که در کل کشور ایران به اسم تالاب مهم و پر اهمیت شناخته می گردد و تحت حفاظت سازمان محیط زیست واقع شده است. جالب است بدانید که از این 83 تالاب، چیزی بیش از 25 تالاب مهم و با ارزش در لیست سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و این امر نشان می دهد که تالاب ها تا چه مقدار می توانند از نظر طبیعی و مالی مهم و با ارزش باشند.

چرا تالاب ها مهم هستند؟

تالاب ها به اسم مکانی برای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی ماهیان، تامین آب برای استفاده های گوناگون، پناهگاه حیات وحش، مکانی برای پرورش آبزیان و به اسم یک منطقه اکوتوریستی و توریستی در نظر گرفته شده اند. تالاب کانی برازان به اسم یکی از زیباترین تالاب های غرب کشور شناخته می گردد که محل زیست انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و به اسم بهشت پرندگان هم از آن یاد می گردد. این تالاب در جهت میاندوآب - نقده و در قسمت جنوبی دریاچه ارومیه واقع شده است. گونه های زیستی زیادی در این تالاب وجود دارند. از نظر فراوانی گونه های زیستی در استان آذربایجان غربی، تالاب کانی برازان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. اگرچه این تالاب جز تالاب های مهم و با ارزش کشور هست، اما متاسفانه مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته، ولی اگر توجه لازم به آن گردد، می تواند به اسم یک مکان توریستی و گردشگری ویژه در این منطقه نقش بسزایی را در صنعت گردشگری این استان ایفا نماید.

حیات وحش تالاب کانی برازان

پرندگان آبزی و کنار آبزی زیادی در این تالاب زندگی می نمایند و خوشبختانه، مردم روستاهای کردنشین و بعلاوه دیگر اهالی روستاهای این منطقه قدر و ارزش این تالاب را به خوبی درک نموده و تمام کوشش خود را به صورت شبانه روزی برای حفظ و نگهداری از این سرمایه طبیعی انجام می دهند. آن ها با شکارچیان متخلف و متجاوزان برخورد می نمایند. این تالاب چون در دامنه سیاه کوه قرار گرفته، توپوگرافی خاص این منطقه سبب شده تا توده های هماری که در این تالاب شکل گرفته، بتواند مکان مناسبی برای حیات این پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی باشد. انواع پرندگانی چون اردک سر سفید، اردک مرمری، فلامینگو، پلیکان، قو، حواصیل، عقاب تالابی و انواع مرغابی، غاز و آنقوت، چوب پا، کشیم عظیم، باکلان کوچک، چنگر از جمله جاندارانی هستند که حیات وحش این تالاب را تشکیل می دهند. تعداد پرندگان این تالاب در حدود 75 گونه بوده که به 11 خانواده تعلق دارند و گونه های خشکی زی که در این تالاب زندگی می نمایند، چیزی در حدود 105 گونه هستند. در مجموع در تالاب کانی برازان مهاباد چیزی در حدود 180 گونه مختلف زندگی می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1772

به "تالاب کانی برازان مهاباد، بهشت پرندگان ایران" امتیاز دهید

3 کاربر به "تالاب کانی برازان مهاباد، بهشت پرندگان ایران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب کانی برازان مهاباد، بهشت پرندگان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید