با زور قانون و پول نمی توان آب را مدیریت کرد

به گزارش هولی، یک کارشناس حوزه آب معتقد است که در حال حاضر باید به فکر فرهنگ پروری در جامعه بود، چراکه نمی توان با زور قانون و پول جلوی ازدیاد مصرف و رویه های نامعلوم و بی منطق در حوزه آب را گرفت.

با زور قانون و پول نمی توان آب را مدیریت کرد

اسماعیل شهبازی در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر این که هرگونه افزایش بها برای مایحتاج عمومی مردم، فشاری مضاعف به طبقه ضعیف و آسیب پذیر جامعه است، اظهار کرد: ثروتمندان و افرادی که دغدغه مسائل مالی را ندارند، بی شک از گران شدن تعرفه آب نیز ناراحت نخواهند شد چراکه توان پرداخت بهای آن را دارند و به زبان بهتر باید گفت که این مساله اهمیتی برای آن ها ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که درون آپارتمان خود از استخر استفاده می نمایند، حاضرند با هر قیمتی که باشد، استخرهایشان را پرآب نمایند و این موضوع نیز فشاری به آن ها وارد نخواهد کرد، اما افزایش تعرفه آب برای تمام مشترکان، قطعا برای اقشار ضعیف مسائلی را به وجود خواهد آورد.

این کارشناس حوزه آب، با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب گفت: تجربه نشان می دهد که اگر افراد در جامعه، موضوع و اهمیت یک جامعه را درک نمایند، قطعا نسبت به آن مساله حساس خواهند شد، لذا اگر می خواهیم مردم جامعه در مدیریت مصرف آب یاری نمایند، ضروری است تا به فکر آموزش و فرهنگ پروری در این عرصه باشیم.

وی توضیح داد: با زور قانون و پول نمی توان جلوی ازدیاد مصرف را گرفت و تنها راهکار کنترل مصرف آب فرهنگ سازی و فرهنگ پروری در این حوزه است.

شهبازی با بیان این که در حال حاضر هیچ آموزش ترویجی برای مدیریت مصرف آب در کشور وجود ندارد، تاکید نمود: باید روند فعلی کنار گذاشته گردد و با آموزش های عمومی به دنبال فرهنگ پروری باشیم. این آموزش ها نیز باید به صورت جدی و مدون از دوره مهدکودک شروع و تا دانشگاه ادامه یابند.

این کارشناس حوزه آب تاکید نمود: مسوولان دولتی نباید تنها به فکر چهار سال دوره خود باشند، چراکه در حوزه آب و حل مسائل مربوط به این حوزه باید برنامه ریزی بلندمدت به وجود آید، چراکه اگر از 10 سال پیش درباره مصرف آب فرهنگ سازی انجام می شد، در شرایط فعلی صندلی ما این نبود و می توانستیم بسیاری از چالش ها را تاکنون رفع کنیم.

به گفته وی، حل مشکل آب تنها با آموزش های ترویجی و اصولی حل خواهد شد، بنابراین باید کوشش کنیم تا حس مدنیت را در مردم تقویت کنیم که چالش های موجود در این عرصه کاهش یابد.

این در شرایطی است که چندی پیش، حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور - به خبرنگاران گفت که با هدف مدیریت مصرف آب پیشنهاد شده که قیمت تمام شده آب از مشترکان پرمصرف گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 121

به "با زور قانون و پول نمی توان آب را مدیریت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با زور قانون و پول نمی توان آب را مدیریت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید