با انواع کباب های ایرانی آشنا شوید!

به گزارش هولی، انواع کباب های ایرانی همواره زبانزد مردم کشورهای مختلف بوده است. در ایران مردم علاقه زیادی به خوردن کباب و پختن آن دارند. اغلب روزهای تعطیل مردم را می بینید که در فضای سبزی نشسته و در حال پخت کباب روی منقل هستند. در رستوران ها نیز پرطرفدارترین نوع غذا، انواع کباب است که همواره مشتری خود را دارد. این حجم از استقبال از کباب های ایرانی به خاطر طعم و مزه بی نظیر این کباب هاست.

با انواع کباب های ایرانی آشنا شوید!

پس از پخت اولین نوع کباب، آشپزها به این نتیجه رسیدند که می توانند تنوع این غذای فوق العاده را بیشتر و بیشتر نمایند، به همین خاطر انواع دیگری از کباب به بازار رستوران ها آمد. در این مطلب ما می خواهیم شما را با انواع کباب های ایرانی به خصوص کباب وزیری و چند نمونه از رستوران های معتبر در پخت کباب را به شما معرفی کنیم.

معرفی انواع کباب های ایرانی

همانطور که گفتیم، کباب یکی از پرطرفدارترین غذاها در ایران است. تنوع کباب ها بسیار زیاد است و اگر به منوی یک رستوران خوب مانند رستوران محسن نگاهی بیندازید انواع کباب ها را در آن مشاهده می کنید. طوری که در انتخاب آن ممکن است دچار مشکل شوید. از مهم ترین انواع کباب های ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کباب وزیری

این نوع کباب که از ترکیب کباب لقمه و جوجه کباب تهیه شده است یکی از کباب های محبوب در ایران است. چرا که شما می توانید در یک پرس، یک سیخه کباب و یک سیخ جوجه بدون استخوان میل کنید.

  1. کباب بختیاری

یکی از خوشمزه ترین نوع کباب ایرانی را می توان کباب بختیاری دانست که در شهرهای مختلف ممکن است طعم آن متفاوت باشد. این کباب ترکیبی لذیذ از چنجه و جوجه کباب است. کباب بختیاری اصیل را از گوشت گوسفند درست می نمایند.

  1. کباب قفقازی

این نوع کباب را می توان اصیل ترین و قدیمی ترین نوع کباب ایرانی دانست که به دلیل مزه فوق العاده آن در سرتاسر دنیا شناخته شده است. این کباب درست مانند کباب بختیاری، از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوسفند تهیه می گردد. این نوع کباب به دستور ناصرالدین شاه اهل قفقاز، تهیه می شد و نامش بدین دلیل، قفقازی نام گرفت.

  1. کباب برگ

اگر علاقه زیادی به گوشت قرمز دارید، کباب برگ یکی دیگر از خوشمزه ترین انواع کباب های ایرانی است که به صورت مجلسی سرو می گردد. این کباب از گوشت یکدست و لخم گوسفند درست می گردد. به همین خاطر یکی از مشهورترین و گرانقیمت ترین کباب ها در ایران محسوب می گردد.

  1. کباب بناب

طبخ این نوع کباب بسیار راحت بوده و یکی از غذاهای مهم مجلسی در ایران است. این کباب قدمت بسیار طولانی دارد و مختص آذربایجان است. برای تهیه این کباب باید گوشت را از طریق چاقوهای بزرگ، کوبید. مقدار آن نیز حدوداً 60 سانتی متر است و طعم بسیار متفاوتی از سایر کباب ها دارد.

  1. کباب کوبیده

حتما می دانید که کباب کوبیده یکی از برترین و رایج ترین کباب ها در ایران است و به دلیل طعم فوق العاده خوشمزه و پخت راحت آن مورد استقبال افراد قرار می گیرد. کباب کوبیده یک غذای اصیل در ایران است و آوازه آن در کشورهای دیگر نیز پیچیده است. برای تهیه این نوع کباب می توان از گوشت گاو، گوسفند یا حتی مرغ استفاده نمود.

این کباب ها تنها بخش کوچکی از انواع کباب های ایرانی بودند و علاوه بر آن ها، انواع دیگری مانند جوجه کباب، کباب شیشلیک، کباب حسینی، کباب بره، کباب چنجه، کباب کوبیده مرغ، دنده کباب، کباب ترش، کباب سلطانی، جوجه کباب با استخوان و کباب دوش که از پشت گردن گاو تهیه می گردد، نام دارند که هر کدام از این ها هواداران خاص خود را دارند و در رستوران های مختلف ایران طبخ و سرو می شوند.

چرا کباب در ایران؟

کبابی کردن در لغت به معنی طبخ کردن غذا روی شعله آتش است که ایرانیان اغلب این کار را روی زغال انجام می دهند. گفته شده که در ایران بنیانگذار، کباب نصیرالدین شاه قاجار بوده است. او برای نخستین بار به سرآشپزهای مخصوص خود دستور پخت کباب را داد و پس از آن کم کم این غذا به یکی از غذاهای اصیل ایرانی تبدیل شد.

نخستین کبابی در ایران به نام کبابی نایب بود و مکان آن در بازار تهران بود. این رستوران همچون رستوران های اروپایی بود و غذای میهمان را روی میزهای غذا سرو می کرد. در این کبابی، برنج ها را به صورت هرمی سرو می کردند و پیشخدمت ها برنج ها را یکی یکی روی میز گذاشته و در پی آن کباب را با سیخ سرو می کردند. یکی از نکات جالب در خصوص این کبابی این بود که افراد می توانستند هر تعدادی کباب که می خواهند میل نمایند و به ازای کباب های اضافی هیچ هزینه ای پرداخت نمی کردند.

در آن موقع مبلغ هر پرس چلوکباب عموماً بین 3 الی 5 ریال بود. این روزها سرآشپزهای مشهوری در ایران هستند که برترین کباب ها را می پزند. یکی از برترین جاها برای صرف کباب، شمرون کباب در تهران است که طعم واقعی کباب اصیل ایرانی را دارد. تنها با یک بار خرید از یکی از شعب شمرون کباب، مشتری دائم و همیشگی آن خواهید شد.

برترین شهرهای ایران در تهیه انواع کباب های ایرانی

در ایران هر شهری اغلب با یک نوع از کباب مشهور است، مانند آنچه که در خصوص کباب قفقازی گفته شد. یکی از شهرهای مهم در پخت شیشلیک، شهر مشهد است. اگر به این شهر سفر نموده باشید، شیشلیک هایی که از دنده گوسفند پخته می گردد را از یاد نخواهید برد.

یکی از برترین بخش های سرگرمی در مشهد، غذاهای آنجاست. بدون شک اگر یک بار به رستوران های معروف این شهر بروید، ناراضی باز نمی گشت. مخصوصاً بخش ییلاقی مشهد، با نام شاندیز که شیلیک ها یا دنده کباب های بی نظیری دارد.

کباب ترش رشت را از دست ندهید

اگر به رشت مسافرت می کنید، حتما کباب دوش و کباب ترش میل کنید. کباب های این شهر طعمی واقعا متفاوت از شهرهای دیگر دارد. طعم اصیل این نوع کباب ها را در هیچ کجای ایران پیدا نخواهید کرد. در رشت، گوشت ها را با دانه های ترش انار مزه دار نموده و موجب می گردد که کباب طعم ترش بی نظیری به خود بگیرد. دانه های انار مانع از سیاه شدن رنگ گوشت خواهند شد و به همین خاطر شکل ظاهری کباب های ترش در رشت بسیار وسوسه برانگیز هستند.

کباب بناب نمونه کباب ایرانی

کمتر کسی است که نام کباب بناب را نشنیده باشد. این کباب به مقدار ای مشهور است که در کبابی های شهرهای دیگر ایران نیز می توان آن را یافت. برای تهیه این کباب، گوشت را باید چرخ نمایند و به دفعات زیاد آن را بکوبند. کباب بناب روی سیخ های پهنی قرار گرفته و پخته می شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2135

به "با انواع کباب های ایرانی آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع کباب های ایرانی آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید