چرخشی با 190 متر ارتفاع، برج ترنینگ تورسو مالمو

به گزارش هولی، برج ترنینگ تورسو مالمو | Turning Torso

می خواهیم در خصوص یکی از جالبترین سازه های دنیا، برج ترنینگ تورسو مالمو در سوئد صحبت کنیم. در سال 1999، معمار کالاتراوا دعوت شد تا یک برج مسکونی چند منظوره برای منطقه ای برجسته در بندر غربی مالمو بسازد. برنامه این پروژه به این علت بود تا به عنوان بخش مهمی از برنامه تغییراتی بندر در نظر گرفته گردد که در نزدیکی پل Øresund که سوئد و دانمارک را به هم متصل می نماید، اجرا خواهد شد. کلاتراوا با توجه به امکان افزایش و توسعه یک منطقه عمومی که در تقاطع دو جاده اصلی قرار گرفته، پروژه خود را به عنوان یک عنصر مجسمه سازی مستقل در شهر تصور کرد. خبرنگاران در ادامه برای شما همه چیز را در خصوص این برج آورده است. با ما همراه باشید:

چرخشی با 190 متر ارتفاع، برج ترنینگ تورسو مالمو

شکل این برج بر اساس یکی از مجسمه های کالاتراوا شکل گرفته، که به ترنینگ تورسو به معنی ستون فقرات چرخنده است. در طراحی بیرونی برج، حجمی انتزاعی دیده می گردد که شبیه سازی حرکت بدنی می باشد که انگار به دور یک هسته چرخیده است. در مجسه اصلی که به Twisting Torso معروف است، هفت مکعب در اطراف یک جسم فولادی تنظیم شده اند تا اثری پیچ خورده به وجود آید و حس ستونی پیچیده را به مخاطب القا کند.

در برج ترنینگ تورسو مالمو، شکل سازه از 9 واحد مکعبی شکل با نوک سه گوش ساخته شده است. هر واحد جایگاه 5 طبقه با حدود 2 هزار متر مربع مساحت است و در حقیقت ساختمان های زیر مجموعه برج محسوب می شوند. هسته برج شامل آسانسورهای داخلی و راه پله است که به وسیله آن ها واحدها ارتباط برقرار می نمایند. این برج با ارتفاع 190 متر، بلندترین ساختمان مسکونی در سوئد و دومین ساختمان بلند مسکونی در اروپا است.

در بالای برج، شما می توانید از سمت غرب کپنهاگ، از جنوب فالستربو، از شرق اسکونه و از شمال هلسینگبوری را دیدن کنید. واحدهای 1 و 2 مجموعا 4 هزار متر مربع فضای اداری دارند. واحد 3 تا 9 که شامل 147 آپارتمان با متراژهای گوناگونی از 45 تا 190 متر مربع است، حدودا 13500 متر مربع مساحت مسکونی دارد. این برج دارای 3 آسانسور می باشد و هر طبقه مسکونی حدودا 1 تا 5 آپارتمان با تمام امکانات نظیر آشپزخانه را دارند. اتاق های کنفرانس در بالای واحد 9 در طبقه های 53 و 54 قرار دارند. هر کدام از این طبقات کنفرانس دارای 2 اتاق هستند. هسته اصلی که وزن ساختمان را تحمل می نماید، بتن آرمه است که مرکز آن دقیقا جایی است که چرخش طبقات صورت می گیرد.

قطر داخلی هسته به طور یکسان 10.6 متر است. ضخامت بتن 2.5 متر در پایین است و به تدریج در بالا به 0.4 متر کاهش می یابد. آسانسور برج و راه پله در داخل هسته واقع شده است که یک عنصر ساختاری ثانویه است. به طور کلی این برج از بیرون به شکل یک ساختمان چرخنده دیده می گردد که به آن ستون فقرات می گویند. این ستون فقرات به هر واحد به وسیله ستون های فولادی مورب و افقی متصل است. این عناصر، ستون فقرات را به یک دیوار ساختاری در بالای واحد متصل می نماید که نیروهای برشی را به هسته بتنی منتقل می نماید. خود ستون فقرات یا چرخنده به ستون های کوچکتری ثابت شده است که آن را به هر طبقه از واحدها متصل می نماید.

کل برج ترنینگ تورسو مالمو برای استفاده افراد کم توان نیز طراحی شده و یک طراحی زیست محیطی بسیار پیشرفته دارد. علاوه بر آن، تکنیک های مهندسی استفاده شده در آن، متدهای کارآمد ساختاری دارند. در آگوست 2015، این پروژه پیروز به کسب عنوان 10 سال جایزه (10 Year Award) از طرف شورای سکونتگاه های شهری و ساختمان های بلند (CTBUH) شد. این جایزه بین المللی ارزش برج را بسیار بالا برد زیرا اعتقاد داشت که این سازه به فرهنگ، نمادگرایی شهری، نقش اجتماعی و توسعه های تکینیکی تا 10 سال بعد از افتتاح آن یاری نموده است.

وینسنت تسی (Vincent Tse)، داور این مسابقه گفت: این ساختمان نمادین، شگفت انگیز و الهام بخش و سازه ای غیر معمول است که تاثیر زیادی در صنعت ما داشته و یک ویژگی منحصر به فردی به شهر مالمو افزوده است. از زمانی که این پروژه در 15 سال پیش به وقوع پیوست، معماران سراسر دنیا از آن الهام گرفته اند.

ایده ساخت این سازه بسیار فوق العاده زمانی به وقوع پیوست که مالمو در حال تغییرات اساسی بود. مقامات محلی بسیار برای به روز رسانی شهر در کوشش بودند و مردم می خواستند که شهرشان رو به جلو پیشرفت کند. همه در نظر داشتند که بخش صنعتی شهر با سمتی سوق دهند که در آن علاوه بر صنعتگرایی به ساخت بناهای مسکونی، مراکز فرهنگی و بعلاوه تفریحی شهر رونق بخشند. آن ها چیزی می خواستند که قدرت داشته باشد و نه تنها تاثیر آن در شهر دیده گردد بلکه در تمام دنیا، این تاثیر دیده گردد.

برج ترنینگ تورسو مالمو علاوه بر طراحی بسیار زیبا و متفاوتش به خاطر اجرای استانداردهای صنعتی پایدار آن شناخته شده است. 100 درصد انرژی مصرف شونده در این برج، قابل بازگشت و استفاده دوباره هستند. این انرژی ها به وسیله منابع آبی، خورشیدی، بادی و زمین گرمایی یا ژئوترمال (وابسته به حرارت مرکزی زمین) تامین می شوند. ساکنان برج می توانند تصمیمات آگاهانه ای نسبت به مصرف انرژی خود را با کنترهای مصرف برق نصب شده در هر واحد اتخاذ نمایند، که این هم شامل یک واحد دفع زباله های زیستی است که تمام مواد زائد را به انرژی تبدیل می نماید.

اگر بخواهیم در خصوص آپارتمان ها صحبت کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که همه آن ها ترکیب منحصر به فردی با توجه موقعیت قرار گیری آن ها در ساختمان دارند. بخش نشیمن آپارتمان ها بزرگ و دلباز است و معمولا نمای پنجره آن ها رو به دو طرف قرار گرفته است. تاثیر نور و فضا یک عامل بسیار مهم در طراحی سقف آپارتمان هاست که حس خاصی را به آن ها می دهد. پنجره های برج ترنینگ تورسو مالمو بزرگ و کمی مورب هستند که یک نمای بسیار زیبا از اطراف داده و نور طبیعی را به داخل ساختمان راهنمایی می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2030

به "چرخشی با 190 متر ارتفاع، برج ترنینگ تورسو مالمو" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرخشی با 190 متر ارتفاع، برج ترنینگ تورسو مالمو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخشی با 190 متر ارتفاع، برج ترنینگ تورسو مالمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید