شکوه یک سحابی سیاره نما از لنز هابل

به گزارش هولی، تلسکوپ فضایی هابل ناسا،آژانس فضایی اروپا پیروز به ثبت تصویر یک سحابی سیاره نما موسوم به ان جی سی 2438 (NGC 2438) که پس از مرگ ستاره ای شبه خورشید شکل گرفته، شده است.

شکوه یک سحابی سیاره نما از لنز هابل

سحابی سیاره نما نوعی سحابی گسیلشی است که از گاز و پلاسما تشکیل شده است. سحابی ان جی سی 2438 در جنوب صورت فلکی کَشتیدُم(Puppis) قرار گرفته است و از طریق هاله ای از گاز درخشان با وسعت بیش از 4.5 سال نوری احاطه شده است.

علت درخشش هاله آن پرتو یونیزان کوتوله سفید مرکزی است. پرتو یونیزان یا تابش یون ساز تابشی است که به میزان کافی انرژی دارد تا الکترون ها را از اتم یا مولکول جدا کند یا به بیانی دیگر آن ها را یونیزه کند.

ناسا درباره این سحابی گفت: این سحابی پس از آنکه ستاره میانه آن پس از مرگ خود لایه هایی از گاز بیرونی اش را به فضا پرتاب کرد و هسته یک کوتوله سفید را پشت سر گذاشت، شکل گرفت.

بسیاری از سحابی های سیاره دایره شکل یا تقریبا گرد دارای این ساختارهای هاله ای هستند. اخترشناسان نیز مدتها است که در حال بررسی چگونگی تکامل آنها هستند. ان جی سی 2438 یکی از این سحابی ها است.

در این تصویر رنگارنگ، رنگ آبی نشان دهنده اکسیژن(O III)، رنگ سبز نشان دهنده هیدروژن(H-alpha)، رنگ نارنجی نشان دهنده نیتروژن(N II) و رنگ قرمز نشان دهنده گوگرد(S II) است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1893

به "شکوه یک سحابی سیاره نما از لنز هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه یک سحابی سیاره نما از لنز هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید