اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگاران، اتفاق عجیبی که در آزادسازی سواحل شمال در حال رخ دادن است چیست؟

اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال

به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس جمهور در روز شنبه نهم بهمن ماه، در سفر به گیلان طی فرمانی آزادسازی سواحل تصرف شده به وسیله کلیه دستگاه های دولتی تا مرز مجاز را در دستور کار قرار داد. براساس این فرمان دستگاه های دولتی ظرف مدت 20 روز فرصت اعلام متصرفات خود به دفتر ریاست جمهوری را دارند.

در پی این فرمان رئیس جمهور تعدادی از دستگاه های دولتی در بعضی از نقاط پهنه ساحلی شمال برنامه نجات سواحل را به اجرا در آوردند.

در حالی که منافع مراکز تفریحی و اقامتی سواحل متوجه یکی از مهم ترین بازارها یعنی بازار توریستی، عموم مردم و توریست ها می گردد، باید توجه داشت که حرکات نمایشی تاثیری در تحقق اهداف آزادسازی سواحل نخواهد داشت.

مهم ترین هدف در این اقدام، آزادسازی بازار توریستی از حضور غیرمتخصص ها در حوزه مراکز اقامتی-تفریحی و توریستی است تا پنج مرحله مهم را در این بخش و رونق و توسعه سواحل دنبال کند.

خروج سواحل از انحصار

نخست آنکه آزادسازی و واگذاری سواحل منجر به بالا رفتن عرضه در بازار توریستی خواهد شد. یعنی ورود افراد متخصص به این بخش و ارائه خدمات توریستی استاندارد منجر به جذب بیشتر توریست به سواحل خواهد شد.

نکته دومی که بسیار حائز اهمیت است اینکه، سواحل و پهنه شمال که عرصه عمومی محسوب می گردد در اختیار همگان قرار می گیرد و از انحصار خارج می گردد. این اقدام منجر به برخورداری عموم مردم از خدمات تفریحی و توریستی خواهد شد که تا پیش از این، از آن محروم بوده اند.

مرحله سوم آزادسازی سواحل از دستگاه های دولتی، برقراری دسترسی مردم به ظرفیت سواحل شمال است که این امر تنها با سرمایه گذاری های کلان از جانب بخش خصوصی میسر است. در این مرحله، با واگذاری مراکز تفریحی و اقامتی دستگاه های دولتی به شکل مزایده، بخش خصوصی انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری و رقابت پیدا می نماید. از این رو، با فراهم کردن زیرساخت های لازم و ارائه خدمات همگام با استانداردهای جهانی شرایط را برای ورود توریستان فراهم می نمایند.

پیامدهای آزادسازی سواحل شمال

در چنین شرایطی وارد مرحله بعدی که همان افزایش رقابت فعالان توریستی در جهت جذب توریست است می شویم که این امر منجر به کاهش هزینه های سفر، توریستی و تفریحی خواهد شد و قدرت انتخاب توریستان را برای برخورداری از خدمات با کیفیت تر و البته مقرون به صرفه تر بیشتر خواهد نمود که تاثیر مستقیمی بر افزایش توریستان و توسعه بازار توریستی دارد.

هدف نهایی که آزادسازی و واگذاری سواحل شمال از تصرف دستگاه های دولتی دنبال می نماید، دستیابی بازار توریستی به رونق پایدار است. باتوجه به اینکه توریستی به ویژه توریستی دریایی می تواند سهم مهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی شمال به شمار می آید، می تواند به تقاضای هرچه بیشتر منجر گردد. بنابراین، باتوجه به اهداف مطرح شده، اجرای این فرمان تنها با واگذاری کامل سواحل شمال از تصرف دستگاه های دولتی محقق خواهد شد و توریستی دریایی و سواحل شمال نجات خواهند یافت و صرف عقب نشینی تاثیری بر رشد توریستی و درآمدی نخواهد داشت.

آخرین اخبار جامعه خبرنگاران را از صفحه جامعه خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1994

به "اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال" امتیاز دهید

1 کاربر به "اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقی عجیب در آزادسازی سواحل شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید