راهنمای سفری ماداگاسکار آفریقا

به گزارش هولی، نام ماداگاسکار ما را به یاد انیمشنی به همین نام می اندازد و همانطور شگفت انگیز است که در تصورات شخصیت های این انیمیشن میبینید و با یکبار سفر کردن به این سرزمین شما هم همیشه دلتان میخواهد به آن بازگردید.

راهنمای سفری ماداگاسکار آفریقا

ماداگاسکار چیزی بیشتر از آنچه که در انیمیشن های کمپانی DreamWorks دیده‌ایم است. این جزیره که در دریاهای سواحل شرقی قاره آفریقا قرار دارد، با مساحتی تقریبا برابر با فرانسه سومین جزیره بزرگ در جهان است و جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر دارد. اما این جزیره بزرگ میزبان تنها 325000 نفر توریست در سال است. (‌ که البته آمارهای رسمی گویای عدد 293000 نفر است ولی با وجود آمارهای بیشتر و کمتر از آمار رسمی، عدد 325000 میانگین خوبی است).

این مطلب را از زبان Nomadic Matt جهانگرد آمریکایی که به بیش از 80 کشور جهان سفر کرده است می خوانیم.

من دو هفته آنجا بودم و از اینکه تعداد توریست ها آنقدر کم بود تعجب کردم و فکر می کردم خیلی بیشتر از این‌ها باید توریست به آنجا بیاید. چیز دیگری که من را متعجب کرده بود، سختی سفر در ماداگاسکار بود! وضعیت جاده‌ها در اینجا واقعاً بد است طوری که یک مسیر 250 کیلومتری هشت ساعت طول می کشد و این تازه برای جاده‌های خوب است!

اما خیلی زود فهمیدم که چرا توریست در اینجا اینقدر کم است: رسیدن به ماداگاسکار گران است، اطلاعات خیلی کمی درباره آن در اینترنت موجود است، فعالیت‌های دسته‌بندی شده کم است و فقط چند هاستل و مرکز اطلاعات توریست دارد و علائم مفید و کلا هر چیز دیگری به عنوان زیرساخت گردشگری (و متاسفانه به طور کلی زیرساخت درست درمان) کم دارد. صنعت گردشگری ماداگاسکار فقط پذیرای اروپایی‌های مسن تر است که در ریزورت‌های گران قیمت اقامت می کنند و تورهای سطح شهر را سوار بر پر قو تجربه می‌کنند! پشت گوشم را دیدم، یک بک پکر هم دیدم!

ماداگاسکار جایی به ندرت کشف شده است. افراد کمی آن را در رادار خود دارند و بعید می دانم که تا مدتها هم کسی دنبال ماداگاسکار باشد، که این خود باعث می شود تا الآن وقتی ایده‌آل برای سفر به ماداگاسکار باشد. ماداگاسکار ارزان است (‌البته به محض آنکه به آنجا برسید) و دلا‌های شما می‌تواند خود را در آن جا به خوبی نشان دهد؛ آنجا کمتر شلوغی می‌بینید و بیشتر میمون‌های کوچولو و بامزه ماداگاسکاری از همان‌ها که در انیمیشن‌ها دیده‌اید! و البته چشم اندازها و مناظر رویایی که عملا فقط در دید شماست.

چگونه به ماداگاسکار برسیم؟!

اولین چیزی که شما باید بدانید این است که رسیدن به ماداگاسکار ساده نیست. از ژوهانسبورگ فقط یک پرواز روزانه به مقصد ماداگاسکار وجود دارد، ایرلاین Air France یک پرواز روزانه از پاریس و Turkish، Ethiopian ایرلاین و کنیا ایرویز هم پروازهایی با توقف در مقصدهای دیگر به اینجا دارند.

من سوار یک پرواز از نیویورک به ژوهانسبورگ شدم که بعدا به وین می رفت و 630 دلار هزینه داشت. اما اینکار احمقانه ترین کاری بود که کردم چرا که در آخر هزینه بیشتری از اینکه یک پرواز مستقیم به ماداگاسکار می گرفتم برای من داشت (با در نظر گرفتن هزینه پرواز از ژوهانسبورگ به ماداگاسکار من 800 دلار پرداخت کردم). باید پروازها را از مدتها قبل چک می کردم و صبر کردن تا لحظه آخر تصمیم چندان عاقلانه ای نبود اگرچه رزرو هوشمندانه پرواز به این معنی نیست که حتما قیمت مناسب پیدا خواهید کرد. با نگاه کردن به چارت قیمتی پروازها در ماه‌های ژانویه و دسامبر می‌بینیم که قیمت‌ها کمی ارزانتر هستند اول به خاطر اینکه لحظه آخری نیستند و دوما چون فصل سفر به ماداگاسکار نیست.

پرواز دو طرفه از مبدا ژوهانسبورگ حداقل 500 دلار پای شما آب می‌خورد و اگر از پاریس و با Air France بخواهید به ماداگاسکار بروید، چیزی حدود 800 دلار برای پرواز دو طرفه باید هزینه بدهید. اگر از آمریکا به ماداگاسکار سفر می کنید، حدود 1200 دلار هزینه بلیت دو طرفه شما می‌شود. یادتان نرود که این قیمت‌ها برای فصل ارزان و برای ماه‌های اکتبر تا آپریل (آبان تا فروردین‌)‌ هستند. در فصل شلوغ سفر یا High Season قیمت پروازها از آمریکا به 2000 دلار و از اروپا به 1200 دلار نزدیک می‌شوند. از کانادا سفر می کنید؟!‌ قیمت ها در فصل خلوت سال از 1200 دلار کانادا شروع می شوند.

با این حال، همه‌اش خبر بد نیست! با کمی برنامه ریزی و مخصوصا اگر شما با هواپیما زیاد سفر می‌کنید می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پاداشی که خطوط پروازی به ازای استفاده از آن‌ها به شما امتیاز می‌دهند پرواز ارزانتر و حتی مجانی پیدا کنید! مثلا Air France تعداد محدودی صندلی با تخفیف خوب برای کسانی که 30000 مایل برای هر لگ پرواز در سابقه سفر خود داشته باشند موجود دارد اما اگر شما این فرصت را از دست دهید و صندلی‌ها پر شوند باید گزینه دیگر که به ازای 60 تا 90 هزار مایل پرواز با Air France است را امتحان کنید! ایرلاین United هم تک و توک امکان رزرو پرواز را با استفاده از امتیازهای کسب شده در سفر‌های قبل فراهم می‌کند که به ازای هر 40000 مایل در هر لگ پرواز است. اما متاسفانه هیچ پروازی از مبدا ژوهانسبورگ به این روش قابل خرید نیست.

به طور مثال اگر شما با Air France و از پاریس بخواهید سفر کنید، در صورتی که قبلا 30000 مایل با Air France سفر کرده باشید، برای یک طرف از پرواز خود تنها می بایست 116.58 یورو بپردازید و بقیه هزینه با امتیاز سفرهای قبل شما حساب می شود. همینطور برای مسیر برگشت به پاریس! البته اگر امتیازی برای شما مانده باشد! پس همینطور که می بینید، رسیدن به ماداگاسکار کمی هزینه بر است اما اگر از این ترفندها استفاده کنید می توانید هزینه پرواز به ماداگاسکار را کمی کمتر کنید!

چگونه در ماداگاسکار بگردیم؟!

تورهای عمومی و سازماندهی شده، رایج ترین راه بازدید از ماداگاسکار است. یک راهنمای تور به من گفت که 80٪ گردشگرها با این تورها به گشت و گذار در ماداگاسکار می پردازند و 20٪ هم یک راننده شخصی اجاره می کنند. بیشتر گردشگرها افراد مسن اروپایی هستند. فکر می‌کنم بیشتر گردشگرهای جوان به علت هزینه زیاد سفر به ماداگاسکار و کمبود اطلاعات درباره اینجا از آن منصرف می شوند. اما بگذارید این تصور را تغییر بدهیم و درباره اینکه چگونه به ماداگاسکار سفر کنیم حرف بزنیم:

تورهای بازدید

یک تور 14 روزه ماداگاسکار بین 2500 تا 4000 دلار هزینه دارد. اقامت شما در هتل‌های کلاس متوسط (با حمام اختصاصی، آب گرم و شاید یک استخر) خواهد بود و اتوبوس مخصوص برای بازدید خواهید داشت و یک راهنمای محلی همراه شما خواهد بود. همچنین راهنمای خصوصی برای شما در نظر گرفته شده که در هر پارک به شما درباره آنچه می‌بینید توضیح می دهد. اکثر تورها یک مسیر را طی می کنند که از تمام پارک‌های بزرگ و جاذبه‌های گردشگری در مرکز کشور بازدید می کنند که البته امکان بازدید از قسمت‌های دیگر ماداگاسکار با هزینه اضافه وجود دارد.

راهنمای توری که من با آن به ماداگاسکار رفته بودم، پاتریک، منبع اعجوبه ای از اطلاعات بود که تمام سوال‌های من را جواب می‌داد و راهنمایی‌های خوبی درباره اینکه چه چیزهایی را ببینم و چه کارهایی در ماداگاسکار انجام دهم به من کرد. اگر دست من بود، تمرکز بیشتری روی برنامه سفر می کردم. به نظر من شرکتی که با تور آن به ماداگاسکار رفتم در بعضی جاها زیاده روی کرده بود. مثلا رفتن به Ile Sainte Marie وقت زیادی از ما را فقط در اتوبوس گرفت و با اینکه از چیزهای که دیدم و کارهایی که کردیم لذت بردم اما ای کاش وقت بیشتری برای بازدید از هر مکان داشتیم و وقت کمتری را در راه بودیم.

به تنهایی سفر کردن

ماداگاسکار جای زیاد مناسبی برای تنها سفر کردن نیست. در اینجا زیرساخت‌های گردشگری خیلی محدود هستند و هاستل‌های کمی پیدا می‌شوند، اطلاعات کمیاب است و اتوبوس‌های عمومی به شهرها و پارک‌های ملی زیادی نمی‌روند. علاوه بر این شما باید فرانسه هم بلد باشید چون در اینجا به ندرت انگلیسی حرف می‌زنند. به نظر من، این‌ها باعث می‌شود تا گشت و گذار در ماداگاسکار بدون هیچ همراه و کمک واقعاً سخت است.

اما سوال این است که آیا واقعاً نمی شود تنها سفر کرد؟! چرا می شود! با اینکه خیلی کم تنها به اینجا سفر می کنند اما کاملا امکان پذیر است. ولی به نظرم شما باید یک سفر بروی حرفه‌ای و با تجربه باشید و با اینکه از منطقه آسایش و امن‌تان بیرون بروید مشکلی نداشته باشید و به هیچ وجه عجله‌ای برای اتمام سفر نداشته باشید چرا که گشت و گذار با بودجه‌ای محدود کمی زمان بر است. از آنجایی که جاده‌ها خیلی بد هستند، رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر چالشی ست برای خود! اتوبوس‌ها زمانی حرکت می کنند که پر از مسافر باشند و هیچ برنامه زمانی مشخصی برای حرکت ندارند! بعضی اوقات اتوبوس هست و بیشتر از این بعضی اوقات هم نه! نیست!

(اگرچه با دیدن وضعیت اتوبوس‌ها و تعداد آدم‌هایی که سوار آن می‌شوند به علاوه تعداد تصادف‌هایی که در جاده‌های اینجا اتفاق می‌افتد، مطمئن نیستم که اصلا سوار اتوبوس شوم یا نه! اصلا دوست ندارم که 24 ساعت مثل یک مرغ در یک ون بدون تهویه هوا (بعضی اوقات بدون حتی یک پنجره!) فشرده شوم. اجاره یک ماشین به همراه راننده 50 دلار (یا بیشتر اگر ماشین شاسی بلند بخواهید) در روز آب می خورد و بهترین و محبوب ترین گزینه برای کسانی است که می خواهند تنها سفر کنند و نمی‌خواهند برای اتوبوس‌های دوست داشتنی صبر کنند! با اینکه شما می توانید خودتان هم رانندگی کنید، اما بیشتر شرکت‌های اجاره ماشین که من دیدم حتما یک راننده با شما می‌فرستند.

همچنین می‌توانید در جزیره پرواز کنید اما فقط یک ایرلاین Air Madagascar وجود دارد و بیشتر مسیرها حدود 200 یورو برای هر لگ پرواز هزینه دارد. در اینجا خیلی مهم است که شما چقدر وقت دارید. شما می‌توانید یک منطقه کوچک را برای بازدید و گشت و گذار انتخاب کنید یا اینکه یک ماه و بیشتر وقت برای سفر داشته باشید تا بتوانید کل ماداگاسکار را بچرخید و کشف کنید.

خب، چکار باید کنید!؟

اگر به دنبال یک سفر چالش برانگیز هستید، ماداگاسکار مقصد شماست! اگر وقت زیادی دارید و آماده یک چالش درست حسابی هستید، تنهایی به ماداگاسکار بروید اما مطمئن شوید که به خود زمان زیادی می دهید؛ و اینکه فرانسوی یاد بگیرید! (خارج از شهرهای بزرگ و چند منطقه گردشگری،‌ انگلیسی به ندرت حرف زده می شود)‌. اگر یک ماشین و راننده اجاره کنید، کمی مناطق بیشتری را خواهید دید و آزادی خیلی بیشتری خواهید داشت. مهمان سرا ها و رستوران های ارزان زیادی این دور و بر پیدا می شود پس نیازی نیست که خیلی به دنبال جایی برای اقامت و چیزی برای خوردن بگردید.

اگر به دنبال چنین تجربه ای نیستید و سفری با برنامه تر می‌خواهید، گرفتن تور بهترین گزینه و در واقع تنها گزینه برای شماست. من تور را برای این می خواستم که با منطقه آشنا شوم و جواب سوال‌هایم درباره ماداگاسکار را بگیرم. به علاوه اینکه فرانسوی هم بلد نیستم و وقت زیادی هم نداشتم. سفر کردن با تور برای من بهترین راه آشنایی با کشوری بود که برایم مبهم و مثل یک معما بود. یک راه عالی برای آشنایی با مردم کشوری بود که مسافر مستقل کم داشت. (نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که مشتریان این تورها اغلب ‌مسن‌تر‌ها هستند و تورها برنامه سفر، نوع فعالیت‌ها و اقامت را متناسب با این گروه سنی تنظیم می‌کند. تورهای اینجا برای بک پکرهای فعال و پرانرژی طراحی نشده است.)

اگر زمان به عقب برگردد، تنهایی با یک ماشین به ماداگاسکار می روم ولی خوشحالم که اولین سفرم به آنجا را با یک تور رفتم.

آیا ماداگاسکار امن است؟!

وقتی در شهر پرسه می زدم،‌ حتی یک بار هم احساس ناامنی نکردم. چیزی که بیشتر دیدم کنجکاوی در چهره مردم بود چرا که آنها توریست کمی دیده اند مخصوصا توریستی که سوار بر آن اتوبوس‌ها در حال له شدن نباشد! گداهای زیادی اینجا هستند، مخصوصا بچه‌ها و شما فقط باید به آن‌ها نه بگویید و راه خودتان را بروید. راننده تاکسی‌های اینجا پا پیچ شما نمی‌شوند و هیچ کس اینجا شما را اذیت نمی‌کند.

با این حال،‌ نرخ جرم در سطح کشور بالاست و حتی یک محلی که می‌شناختم بیرون رفتن بعد از تاریکی را پیشنهاد نمی‌کرد! خود محلی‌ها هم اینکار را نمی‌کنند! تا جایی که هتل‌های زیادی در پایتخت ماداگاسکار یعنی آنتاناناریوو برای بردن مردم از هتل به رستوران‌ها و بارها اسکورت اجاره می‌کنند! در طول روز و مخصوصا در روستاهای کوچک تر، قدم زنی در اطراف هیچ مانعی ندارد. در شب اما، و به خصوص در پایتخت، من به شخصه محتاط تر هستم.

قیمت ها چطور هستند!؟

با اینکه رسیدن به ماداگاسکار گران است اما وقتی به آن برسید همه چیز فوق العاده ارزان است. پول شما خیلی خیلی در ماداگاسکار دوام می‌آورد! من به یک سوپر مارکت محلی رفتم و 100 ARY برای یک اسپرینگ رل دادم. با یک حساب سر انگشتی و بعد از اینکه فهمیدم هر دلار معادل 3000 ARY ماداگاسکار است، متوجه شدم که فقط 3 سنت خرج کردم و از آنجایی که هنوز گرسنه بودم 15 تا رل دیگر هم خریدم!

حتی وقتی که در رستوران‌های هتل یا جاهایی که تور شما را می‌برد هم غذا بخورید، اکثر وعده‌های غذایی از 4 دلار بیشتر نمی‌شوند. به طور کلی رستوران‌های محلی نصف این قیمت هستند. غذا در ماداگاسکار عمدتا مرغ، زبو (که نوعی گاو است)، خوک، انواع خورشت‌ها و برنج است. برنج زیاد!! (خورشت خود را با زبو بخورید، خوشمزه تر است!‌)‌ علاوه بر این پیتزاهای به شدت خوشمزه‌ای در اینجا پیدا می‌شود. و بازهم باید گفت که برای رفتن به رستوران‌های غیر بین‌المللی شما باید فرانسوی بلد باشید!

حتی در جاده‌ها هم رستوران‌های زیادی پیدا می‌شوند که البته باز باید گفت: فرانسوی! احتمالا با شنیدن فرانسوی حساسیت پیدا کنید اما مخصوصا خارج از پایتخت آنتاناناریوو دانستن فرانسوی کلیدی است! هتل‌ها بین 25 تا 50 دلار برای هر شب در کلاس‌های ارزانتر خارج از پایتخت در‌می‌آید.

هزینه‌های معمول در ماداگاسکار در زیر آمده:

  • وعده‌های غذایی در رستوران‌های توریست‌پذیر بین 10000 تا 25000ARY (3 تا 8 دلار آمریکا)
  • وعده غذایی در رستوران‌های محلی معمولی بین 3000 تا 6000 ARY (1 تا 2 دلار)
  • اسنک‌های خیابانی 10 تا 200 ARY (حداکثر 5 سنت)‌ (حتما nem اسپرینگ رول را امتحان کنید!)
  • اقامت – 65000 تا 160000 ARY (20 تا 50 دلار) برای هر شب
  • اجاره ماشین با راننده 160000 ARY (50 دلا)
  • مواد خوراکی 10000 ARY (3 دلار) (با این مبلغ می‌توانید یک کیلو برنج، کمی زبو و انواع و اقسام سبزیجات بخرید.)
  • سیم کارت موبایل – 3100 ARY معادل یک دلار برای سیم کارت و 25000ARY یعنی 8 دلار برای هر گیگ دیتا
  • هزینه ورودی به پارک‌ها – 55000 ARY (17 دلار) و راهنما از 20000 ARY (6دلار) شروع می شود.
  • مینی‌بوس‌های محلی 10000 تا 20000 ARY (3 تا 6 دلار)

ماداگاسکار کشوری زیبا، دست نخورده و جذاب است. هیچ جایی مانند آن روی کره خاکی وجود ندارد. این کشور که اثری از توریست در آن کمتر دیده می‌شود، مکانی است برای آزاد کردن خود درون برای اکتشاف! من از اینکه به ماداگاسکار رفتم خیلی خوشحالم و با اینکه چیزی در درونم می‌گوید منتظر برگشتن به ماداگاسکار هستم گمان کنم این سفر اولین و آخرین سفر من به ماداگاسکار در کل عمرم بود. امیدوارم که اینطور نباشد اما با در نظر گرفتن سختی رسیدن به آنجا، به نظر تجربه‌ای است که یکبار در تمام عمر رخ می‌دهد.

انتشار: 18 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 3

به "راهنمای سفری ماداگاسکار آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفری ماداگاسکار آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید