جواهردشت؛ عروس دشت های گیلان

به گزارش هولی، جواهردشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر در مرز شرقی استان گیلان واقع شده. این ییلاقِ بهشتی از توابع چابکسر است. ساکنین آن از اهالی پایین دست همین منطقه یعنی سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاو ماست و روستاهای دیگر اند.

جواهردشت؛ عروس دشت های گیلان

ویژگی های ییلاق جواهردشت

جواهردشت یا به گیلکی جوَردشت در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی 100 هکتاری دارد. اقیلم جواهردشت کوهستانی و مرطوب است.با توجه به تغییر ارتفاع حدود 2000 متری از جلگه گیلان تا ییلاق جواهردشت؛ اختلاف دما محسوس است و هوای آن در گرمترین روز های سال؛ خنک و دلپذیر است.قبلا دامداران از اوایل بهار به ییلاق می آمدند و اوایل فصل سرما منطقه را ترک می کردند؛ اما حالا در وقت معینی دام ها را به چرا در ارتفاعات می برند و سپس بازمی گردانند. این امر خود یاری زیادی به بهبود وضع جنگل، مرتع و دشت نموده است.این ییلاق زمستان های سردی دارد. از اواسط پاییز تا اوسط فروردین منطقه برف گیر است و در این زمان از سال تقریبا خالی از سکنه است.جواهردشت منطقه ای حفاظت شده است. این منطقه که وسعت زیادی دارد؛ سرولات و جواهردشت را دربر می گیرد. منطقه ای کوهستانی با رودخانه های فراوان و اقلیم مرطوب-معتدل و خیلی مرطوب-سرد. این منطقه از نظر ارتفاع متفاوت بوده و از ارتفاع 500 تا 2500 متر را شامل می گردد. به همین علت دارای یک مجموعه کامل از انواع جنگل های هیرکانی به همراه حیات وحش منحصر به فرد ست.

درختان بلوط و خُرمَندی پوشش گیاهی غالب جواهردشت محسوب می شوند.در مورد قدمت جواهردشت برخی می گویند که بیش از 400 سال است. اما شواهدی از این گفته قالب رویت نیست. در کتاب های تاریخی منطقه هم اسمی از اینجا به میان نیامده است. به هر حال با توجه به قبرستان و اسلوب معماری نمی توان قدمتی بیشتر از 300 سال برایش متصور شد. به نظر می رسد که این هوای پاک، زمین مرغوب و مراتع سرسبز است که مردم را برای سکونت موقت به این آبادی کشانده است.در ییلاق جواهردشت همچنان زندگی سنتی در جریان است. قبلا برق جواهردشت از موتور­برق تامین می شد اما به تازگی برق شهری به منطقه رسیده و اهالی آب لوله کشی خود را از چشمه های اطراف تامین می­نمایند.بازارچه ای کوچک در ورودی روستا احتیاجهای اولیه را برطرف می نماید. این مغازه ها شامل قصابی، خواروبار فروشی و چند قهوه خانه است. توصیه می کنیم جهت حفظ طبیعت جواهردشت هنگام خرید از نایلون کمتری بهره ببرید.موقع برگشت می توانید سوغاتی نیز همراه خود ببرید. انواع لبنیات محلی، دوغ، ماست، پنیر، گل گاوزبان، رب آلوچه، سبزی های معطر و دارویی و… را می توانید از بازارچه تهیه کنید.

جذابیت های سفر و جاهای دیدنی جواهردشت

جواهردشت طبیعتی بکر، دشت هایی وسیع و سرسبز،چشمه سار ها، هوای پاک و سالم و سکوت وصف ناپذیری را برایتان به ارمغان دارد. بهتر است هنگام طبیعت گردی طوری رفتار کنیم که اثری از ما در محیط نماند و بکر بودن منطقه به خطر نیافتد.از سیاهکلرود تا جواهردشت طبعیت؛ مناظر متنوعی در اختیارتان می گذارد. ابتدای راه با عبور از میانه جنگل آغاز می گردد و رودخانه سجیدان شما را همراهی می نماید. تپه ها و دره ها مناظر دل انگیزی به وجود آورده اند. ارتفاع مسیر داپم در حال تغییر است.پس از گذر از جنگل مراتع آغاز می گردد. در سبزه زارهای جواهردشت گاوها و گوسفندان و اسب ها را در حال چرا می بینید. این پهنه های وسیع را ناصره دشت و لووه سر می نامند. پوشش گیاهی غالب اینجا گیاه میش گوش است که گل آن مصارف دارویی دارد. گل گاوزبان و گل های رنگارنگ دیگر نیز دشت ها را رنگین نموده اند. اهالی زمین های مناسب کشت را معمولا زیر کشت سیب زمینی می برند. حصار کشی این زمین ها جلوه زیبایی به جواهردشت داده است. حصارهایی از چوب، سیم خاردار و دیوار های سنگی که حد و مرز همسایگی را تعیین می نماید و مانعی برای ورود گله ها ست. درست این است که ما هم در همجواری با طبیعت حواسمان به حیات وحش باشد.قهوه خانه های بین راهی مکانی مناسب برای خوردن چای و استراحت است. معمولا رانندگان کنار یکی از آنها توقف می نمایند.درست قبل از ورود به روستا؛ بقعه امامزاده نقره عباس در دشتی زیبا پدیدار می گردد. از کنار امامزاده؛ جواهردشت و خانه هایی که روز به روز در حال افزایش اند دیده می گردد.چنانچه هوا صاف باشد از جواهر دشت می توانید جلگه و خط طولانی ساحلی و دریای پهناور خزر را ببینید.

از جاذبه های جواهردشت:

  • جیپ سواری در جاده های جنگلی-کوهستانی
  • طبیعت گردی و پیاده روی در مراتع سرسبز
  • عکاسی از مناظر رویایی طبیعت
  • چشم اندازهای متنوع از جلگه و دریا و دره های سرسبز
  • شب نشینی در هوای خنک ییلاق
  • تجربه بی نظیر اقیانوس ابر
  • صرف خوراک های محلی
  • تجربه شبی اقامت در روستا به دور از امکانات شهری

در جواهردشت هر سال جشنواره ای بومی و محلی برگزار می گردد. مراسم عروس بران و مسابقاتی از قبیل کشتی گیله مردی، اسب دوانی، لافند بازی، طناب کشی و … که خیل علاقمندان را راهی روستا می نماید. این جشنواره با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی به راه افتاده. اگر علاقمند به دیدن این جشنواره هستید اواسط مردادماه به جواهردشت بیایید.

قله سماموس

جواهردشت از سمت جنوب به قله سماموس می رسد. سماموس با ارتفاع 3678 متر بلندترین قله گیلان و نیز بلندترین نقطه مشرف به دریای خزر است.جواهردشت یکی از مبدأ های صعود به سماموس است. مسیری 7 کیلومتری با اختلاف ارتفاع 1700 متر.اگر قصد کوهنوردی دارید؛ اواسط مرداد راحت ترین زمان صعود به قله است. حتما با یک راهنمای محلی مسیر قله را طی کنید تا راه را گم نکنید. کوهنوردان حرفه ای اغلب در فصل زمستان به این قله می روند.بهتر است قبل از صعود شب را در جواهردشت بمانید تا بدنتان با ارتفاع هم هوا گردد. صبح زود با یک تیم کوهنوردی متوسط می توان در مدت 6 الی 7 ساعت قله را صعود کرد. قسمت هایی از مسیر با شیب ملایم است و سپس به تدریج شیب بیشتر می گردد. در ارتفاع چشم انداز بی نظیری از ساحل دریای خزر حتی تا ساحل چمخاله وجود دارد.شرایط جوی اغلب به گونه ای ست که ممکن است لحظاتی بطور کامل در بالای پهنه ای از دشتستان ابری قرار بگیرید و مدتی بعد ابرها کنار بروند و دوباره دریا و ساحل پدیدار شوند.در نزدیکی های قله امامزاده ای به نام آقا سماموس قرار گرفته است که برای استراحت و برطرف خستگی قبل از فتح قله مناسب است.از فراز سماموس وسعت عظیمی از منطقه در دیدرس تان قرار می گیرد. دریای خزر در شمال و دره های سرسبز اشکورات در جنوب زیر پا هایتان قرار گرفته است.سماموس سرچشمه آب همیشه سرد و زلال سفید آب نیز هست. این رود بیشتر آب آشامیدنی شهرستان رودسر را تامین می نماید.

بیشتر بخوانید: ماسال؛ دشتی سرسبز در کوهای تالش

مسیر های دسترسی و نحوه سفر به جواهردشت گیلان

جواهردشت کجاست؟

استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، روستای جواهردشت

مسیر دسترسی به جواهردشت سیاهکلرود

فاصله تهران تا جواهردشت 420 کیلومتر است. پیمودن مسیر جواهردشت بسته به ترافیک بین 5 ساعت و نیم تا 6 ساعت و نیم طول می کشد.از تهران راهیِ آزاد راه قزوین-رشت شوید، پس از طی 300 کیلومتر به جوکلبندان می رسید. به سمت جاده سیاهکل بروید. پس از سیاهکل به لاهیجان می رسید. به طرف رودسر مسیر را ادامه دهید. در رودسر مسیر رامسر را در پیش بگیرید. پس از عبور از کلاچای از مسیر اصلی به فرعی سیاهکلرود بپیچید.با گذر از باغ های همیشه سبز پرتقال ابتدا به سیاهکلرود و بعد به خیاط محله می رسید. از اینجا تا جواهردشت 25 کیلومتر است که بسته به شرایط حدود یک ساعت طول می کشد.در خیاط محله می توانید خودرو خود را پارک کنید و با رانندگان محلی به جواهردشت بروید. وسیله نقلیه این رانندگان جیپ های قدیمی مدل KM است.مسیر تا بعد از روستای جنگلیِ چاشت خورلات و اوایل جنگل آسفالت است؛ ولی بعد از آن تا خود جواهردشت جاده خاکی ست و از جنگل عبور می نماید. بعد از اتمام جنگل مراتع پیدا می شوند و سپس به امامزاده نقره عباس می رسید. از کنار امامزاده جواهردشت خودنمایی می نماید.مسیر از خیاط محله به بعد صعب العبور است و احتیاج به خودرو های دو دیفرانسیل دارد. البته در روزهای خشک کیفیت جاده به نسبت خوب است و خودرو های سواری امکان رفت و آمد دارند. ولی توصیه ما استفاده از رانندگان محلی ست.

کد جاسازی نقشه:

اقامت در جواهردشت

برای اقامت در جواهردشت چند انتخاب دارید:

  • اطراق در طبیعت: در ابتدای جواهردشت در کنار زمین بازی محوطه ای حصار کشی و بزرگ وجود دارد که بسیار مناسب کمپینگ است؛ چشم انداز خوبی دارید و همچنین به امکانات نزدیک هستید. نقاطی دیگر بر بلندای روستا نیز مناسب کمپینگ است ولی از امکانات دور است.
  • اجاره ویلا در جواهردشت: می توانید زندگی به شیوه ییلاقی و روستایی را تجربه کنید. امکانات هم به حد احتیاج فراهم است. برای گرم شدن می توانید از چراغ های نفتی بهره ببرید. آب مصرفی هم از چشمه ها لوله کشی شده.
  • اجاره ویلا در سیاهکلرود، روستا های اطراف و چابکسر؛ یا اجاره هتل در رودسر

خوراک در جواهردشت

اگر در اطراف جواهردشت و یا سیاهکلرود بمانید صبح را می توانید با صبحانه ای محلی همچون کره، پنیر، شیر و تخم اردک یا مرغ و نان محلی آغاز کنید. این صبحانه تماما دستاورد خود اهالی ست.برای ناهار و شام هم غذاهای محلی مانند باقلا قاتق، میرزا قاسمی،کباب تازه، ماست محلی و … از گزینه های موجود است.

هزینه های سفر به جواهردشتِ رودسر

هزینه های سفر به جواهردشت به توضیح زیر است:

هزینه رفت وآمد با خودروی شخصی به جواهردشت

هزینه بنزین خودرو شما در حدود 80 هزار تومان خواهد شد.کرایه جیپ های محلی برای رفت و برگشت بسته به شلوغی بین 150 تا 200 هزار تومان برایتان خرج برمی دارد.

هزینه تور جواهردشت

اگر بخواهید با تور سفر کنید؛ یک مسافرت دو روزه از 250 تا 400 هزار تومان هزینه در بر دارد.

هزینه ویلا، مهمانسرا و هتل در جواهردشت

خانه های ییلاقی در جواهردشت شبی 110 هزار تومان به بالاست.ویلا های یک خوابه در شهر و روستا های اطراف از 200 هزار تومان وویلا های دو خوابه هم از 250 هزار تومان آغاز می گردد.هتل های رودسر از شبی 100 تا 250 هزار تومان و حتی 700 هزار تومان بسته به امکانات و کیفیت؛ هزینه های متغیری دارند.

توصیه های سفر به جواهردشت

اگر برای اولین بار است که به این مکان سفر می کنید:

  • مسیر را با یک راهنما طی کنید.
  • اگر قصد دارید با خودرو شخصی به جواهردشت بروید؛ بسیار احتیاط کنید و وضعیت راه را از رانندگان بپرسید.
  • کفش مناسب پیاده روی بپوشید.
  • اگر مایل به کوهنوردی هستید کفش مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید. باتوم کوهپیمایی هم فراموشتان نگردد.
  • برای کوهنوردی حتما با یک راهنما همراه شوید تا راه را گم نکنید.
  • قمقمه آب برای برطرف عطش در پیاده روی ها یاریتان می نماید.
  • بادگیر و لباس مناسب فصل همراه داشته باشید.
  • در صورت تمایل به اقامت در طبیعت زیرانداز، چادر، کیسه خواب و پتوی مسافرتی با خود ببرید.
  • چراغ قوه جز لوازم ضروری ست.
  • در صورت برپا کردن آتش پیش از ترک محل حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • کیسه زباله را نباید فراموش کنید.

بهترین فصل سفر به جواهردشت

از اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز، به ویژه در ماه های گرم تابستانی بهترین زمان سفر به جواهردشت است.هنرمندان عکاس در هر فصلی از سال مناظر بکر و بی نظیری برای عکاسی دارند. از جنگل، اسب ها و دام های در حال چرا در دشت های سبز گرفته تا آسمان مه گرفته و چشم انداز های دلربای سماموس.زمستان ها، جواهر دشت به دلیل بارش سنگین برف معمولاً خالی از سکنه می گردد. اما در زمستان ها هم کوهنوردان حرفه ای برای صعود سماموس راهی جواهردشت می شوند.

از جواهردشت خاطره ای دارید؟ آن را با ما هم به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 85

به "جواهردشت؛ عروس دشت های گیلان" امتیاز دهید

8 کاربر به "جواهردشت؛ عروس دشت های گیلان" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهردشت؛ عروس دشت های گیلان"

1 دیدگاه

افشین 29 تیر 1401

من تنها به اونجا رفتم البته با ماشین شخصی، ولی حیف که اون بالا رسیدم هوا مه آلود بود ولی بازم قشنگیه خودشو داشت.اگه بخواین به صورت دسته جمعی اونجا برین حتما ماشین کرایه کنید(جیب)

پاسخ به افشین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید