تنش آبی دامان کدام استان ها را گرفت؟

به گزارش هولی، بر اساس آخرین آمار در پنج استان کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان خطر بحران کمبود منابع آب به طور جدی تری وجود دارد، چراکه که کاهش بارندگی در این استان ها به بیش از 70 درصد رسیده است.

تنش آبی دامان کدام استان ها را گرفت؟

به گزارش خبرنگاران، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 168 میلیمتر رسیده که در مقایسه با گذشته 27 درصد و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت 30 درصد کاهش داشته که این کاهش محسوس بارش ها و فقدان توزیع یکنواخت بارندگی ها در کشور موجب گردیده که در شرایط فعلی 334 شهر و 6000 روستای کشور دارای تنش آبی بشوند.

علاوه بر این، ورودی آب به سدها در کشور نیز 34 درصد کمتر گردیده و باید گفت که ورودی آب به سدها در سال آبی جاری در کشور 25 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب ثبت گردیده که این عدد پائین حکایت از کاهش بارندگی ها در 9 ماه اول سال آبی جاری دارد.

در این میان حاج رسولی ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران معتقد است که به رغم این شرایط ما با یک مدیریت سعی داریم تا با اولویت تامین آب شرب را از این سدها به گونه ای به پیش بریم تا مشکلات و نارسائی ها به حداقل برسد. به گفته وی، جز دو یا سه سد که با وضعیت نادر و متفاوت از سال های گذشته قرار دارند ما کوشش می کنیم با دقت و مدیریت مناسب تامین آب شرب را به گونه ای انجام دهیم تا مردم با چالش های کمتری روبرو شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب، ورودی برخی از سدها را در امسال در حد بسیار پائین و حتی کمتر از یک میلیون مترمکعب دانست و اضافه کرد: در حالی که سال گذشته ورودی این سدها 110 میلیون مترمکعب بود در سال زراعی جاری این ورودی در برخی از سدهای استان هرمزگان به کمتر از یک میلیون مترمکعب رسیده است.

در این راستا پروژه های متعددی در راستای تامین آب کوتاه مدت و تامین آب اضطراری در کشور اجرا گردیده و یا در دست اجراست تا بتوان این تنش را به حداقل برساند. دولت نیز چندی پیش به منظور کاهش تنش آبی در کشور حدود 1000 میلیارد تومان برای اجرای 1195 پروژه در 280 شهر در نظر گرفته که این اعتبار در چهار محور همچون تامین آب شرب اضطراری، ارتقای کیفیت و کمک به طرح های تامین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور اختصاص پیدا نموده است.

بر اساس این برنامه 101 پروژه در 164 شهر کشور با اعتباری بالغ بر 432 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب شرب اضطراری و 54 پروژه در 57 شهر به منظور بهبود کیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان اجرا خواهد شد. علاوه بر این آبرسانی روستایی و سیار در میان پنج تا 6000 روستای کشور با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان اختصاص و تکمیل 40 پروژه در 59 شهر با اختصاص 288 میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب گردیده دولت، بخش دیگری از برنامه های خواهد بود که برای کاهش تنش آبی در کشور در نظر گرفته گردیده است.

حل بحران آب در ایران یکی از دشوار ترین برنامه های دولت است که اگر از هم اکنون به آن توجه نشود قطعا در آینده با چالش های بیشتری در این حوزه روبرو خواهیم شد، لذا باید دولت برای این مهم برنامه های سنگینی را اجرا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 15

به "تنش آبی دامان کدام استان ها را گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش آبی دامان کدام استان ها را گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید