تصمیم اوپک پلاس متاثر از ابهامات پیرامون صادرات ایران

به گزارش هولی، وزیر انرژی روسیه گفت ابهامات پیرامون مسائل متعدد از جمله حجم صادرات نفت ایران، صنعت نفت را متاثر نموده اما تولیدنمایندگان روسی آماده هستند تا تولیدشان را طبق شرایط تنظیم نمایند.

تصمیم اوپک پلاس متاثر از ابهامات پیرامون صادرات ایران

به گزارش خبرنگاران، الکساندر نواک در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: ما دقیقا نمی دانیم درباره صادرات نفت ایران چه اتفاقی روی داده است. تنها ایران و مشتریانش این اطلاعات را دارند. آمار هر روز منتشر نمی گردد و اندکی تاخیر وجود دارد بنابراین ما تنها اطلاعات مربوط به نوامبر را در اواسط دسامبر دریافت می کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: تصمیمات بر مبنای تحلیلهای انجام گرفته توسط کمیته فنی مشترک گرفته خواهد شد و آمار منابع مستقل پس از دیدارهای هفته آینده منتشر می گردد.

در پاسخ به این که اگر کاهش فراوری 1.4 میلیون بشکه در روز تایید گردد، چگونه میان فراوریکنندگان مشارکت کننده در توافق اوپک پلاس تقسیم خواهد شد، گفت: هنوز اظهارنظر در این باره زود است. وی اظهار کرد: اگر تصمیم درباره این میزان کاهش فراوری گرفته گردد، نحوه تقسیم بندی سهمیه ها در دیدار وزیران تعیین خواهد شد و شرکتهای روسی برای همکاری با تصمیمات اوپک پلاس متعهد مانده اند.

نواک گفت: همه قبول دارند که هنوز زود است درباره پارامترهای توافق در سال 2019 تصمیم گرفته گردد. از سوی دیگر، اگر لازم باشد شرکتهای روسی حجم فراوری نفت خود را تنظیم خواهند کرد.

وزیر انرژی روسیه گفت: فراوری نفت روسیه در نوامبر کاهش یافته و در 27 روز نخست این ماه حدود 40 هزار بشکه در روز پایین تر از سطح اکتبر بود. وی در ادامه توضیح داد: نباید نوسانات شدیدی باشد. میانگین فراوری نفت باید تا خاتمه سال، در حدود سطح اکتبر بماند.

از نظر قیمت نفت، نواک تاکید نمود که قیمت فعلی برای فراوریکنندگان و مصرف کنندگان مناسب است. جهش قیمت به 86 دلار، موقتی بود و به دلیل نگرانی ها پیرامون ایران بود اما اگر قیمتها تصحیح پیدا نموده است.

وی در ادامه اضافه نمود: هر گونه معافیت مانند معافیتی که برای لیبی، نیجریه و ایران تحت پیمان اولیه توافق شد، در معرض بحث قرار خواهد گرفت و وی معتقد است که سطح فراوری اکتبر سال 2016 به عنوان مبنای توافق جای خود را به سطح فراوری معاصرتری خواهد داد.

نواک گفت که بعید است دبیرخانه جدیدی برای همکاری اوپک و غیراوپک تشکیل گردد و این همکاری به شکل فعلی ادامه پیدا خواهد نمود.

وزیر انرژی روسیه گفت: ما در حال حاضر در این باره صحبت نخواهیم کرد و هیچ تصمیمی برای ایجاد یک دبیرخانه جدید گرفته نمی گردد. وی اضافه نمود: دبیرخانه اوپک همچنان روی این توافق کار خواهد نمود و دیدارها در قالب کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک و دیدارهای وزیران ادامه پیدا می نماید.

همکاری روسیه با ایران

نواک گفت: روسیه بدنبال یاری به ایران برای صادرات نفت به وسیله زیرساخت این کشور نیست. روسیه یک صادرکننده نفت است نه یک واردکننده. وی اضافه نمود: برنامه نفت در برابر کالا که میان روسیه و ایران توافق شد، یک رابطه تجاری است و اگر دو طرف آن را سودمند بدانند همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش پلاتس، نواک درباره حجم نفتی که سال جاری تحت این توافق تامین خواهد شد، جزییاتی ارایه نکرد.

اما گفت: استفاده از روبل و ریال در تجارت روسیه و ایران رو به رشد است که مطابق با حرکت دولت برای فاصله دریافت از دلار آمریکا بدنبال ریسکهای مربوط به تحریم ها است.

روسیه و ایران به مذاکره درباره خط لوله گازی ایران-هند ادامه می دهند. نواک گفت: سال گذشته یک تفاهم نامه با ایران و سال جاری با پاکستان امضا شد. اکنون روی یک تفاهم نامه با همکاران هندی مان کار می کنیم و پس از آن مطالعات امکان سنجی انجام خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 103

به "تصمیم اوپک پلاس متاثر از ابهامات پیرامون صادرات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم اوپک پلاس متاثر از ابهامات پیرامون صادرات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید