تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست

به گزارش هولی، خبرنگاران، گروه استان ها: صمد یوردخوانی: با توجه به اینکه گرمسار و آرادان سال ها است که در مسیر جاده تهران - مشهد قرار گرفته و اقتصاد و توسعه شهر با این جاده عجین است نمی توان امروز وضعیت معیشت و اقتصاد مردم این شهرستان ها را بدون تردد مسافران از کریدور شرق-غرب نادیده گرفت به عبارت دیگر جاده تهران-مشهد در اقتصاد خانوار گرمساری نقش به سزایی دارد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می کنیم:

تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست

تبعات عدم عبور آزاد راه از گرمسار

تبعات اقتصادی- با احداث آزادراه حرم تا حرم ارتباط مستقیم شهر با این جاده کاملاً قطع می گردد و بافاصله ای که با شهر گرمسار و آرادان پیدا می نماید، عملاً این دو شهر، از دید مسافران خارج می گردد درنتیجه مسافران مایحتاج سفرشان را از شهرهای دیگر تأمین می نمایند و این امر سهم اقتصادی ده ها ساله شهروندان گرمسار و آردان را از جاده تهران-مشهد به صفر می رساند که بالطبع تأثیرات منفی زیادی در اقتصاد، امنیت، جامعه، فرهنگ و ... در پی خواهد داشت.

بیکاری- در دو روستای حاجی آباد و جلیل آباد، حدود 400 واحد تجاری و خدماتی مستقیماً از راه فروش کالا در بین جاده و مایحتاج مسافران ارتزاق می نمایند، لذا جاده حرم تا حرم به یک باره اقتصاد این منطقه را نیز دستخوش تغییرات سوء می نماید درنتیجه به جمعیت بیکار شهرهای گرمسار و آردان اضافه می گردد. همچنین با توجه به جمعیت کم شهر، بیکارانی ازاین دست در مقوله امنیت و معضلات اجتماعی شهر تأثیر چشمگیری می توانند داشته باشند. از سوی دیگر حذف شدن بخشی از درآمد واحدهای تجاری و خدماتی داخل شهر که با ورود مسافران تأمین می شد نیز به این معضل بیشتر دامن می زند.

گردشگری- این روزها با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و بالا رفتن هزینه ها و همچنین معضل خشک سالی که گریبان گیر گرمسار و آردان شده، گردشگری می تواند جایگزین خوبی برای کشاورزی باشد که دستخوش تغییرات زیادی با این خشکسالی های اخیر شده است و همگان بر این امر صحه می گذارند که روی آوردن به گردشگری و جذب گردشگر که در سیاست اقتصادی کشور نیز به چشم می خورد، می تواند باعث تحول یک منطقه گردد.

اما احداث آزادراه حرم تا حرم سبب قطع ارتباط گرمسار با جاده اصلی تهران-مشهد شده و شهرستان های گرمسار و آردان را از گردشگری هم محروم می سازد. در مطالعه احداث آزادراه به این موضوع هیچ توجهی نشده است و بالعکس در حذف سهم درآمد شهروندان و اضافه کردن آن به درامد بزرگراه توجه خاص و برنامه ریزی ویژه ای شده است.

مخاطرات رانندگی- معظل مهم دیگر احداث آزاد راه مخاطرات رانندگی است این آزاد راه قرار است دارای عوارضی باشد و لذا کامیون ها و رانندگانی که تمایل به پرداخت آن را ندارند از مسیر محلی گرمسار استفاده می نمایند که عملاً این محور را به جاده ای دو طرفه و پرخطر تبدیل می نماید لذا می تواند سال های سال به مسیر پر از تصادف بدل گردد.

چند پرسش از مسئولان

سؤالات متعددی از سوی شهروندان در خصوص وضعیت چگونگی عبور بزرگراه حرم تا حرم از شهر گرمسار مطرح و جوابی های متنوعی شنیده می گردد اما برابر نظر مسئولان ذی ربط مقرر است که این بزرگراه از شمال شهر گرمسار عبور کند اما ضروری است قبل از اجرای آن به سؤالات متعدد و خواسته های شهروندان گرمساری نیز توجه لازم صورت پذیرد که ازجمله اینکه:

- این شهر در حال حاضر هشت روگذر دارد و با احداث این بزرگراه قرار است چند پل هوایی دیگر احداث و به آن ها اضافه گردد؟ نحوه اتصال ادامه بزرگراه قم گرمسار و گرمسار به سمنان و گرمسار-سیمین دشت - فیروزکوه و دسترسی محلی به آن چگونه است؟ برای کارخانه ها فعال موجود در شهرک صنعتی گرمسار که مسیر بزرگراه واقع و می بایست تخریب گردد و یا راهه ای دسترسی به معادن منطقه چه جایگزینی تدبیر شده است؟

- آیا برای جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و باغات و همچنین انهار و کانال های آب رسانی کشاورزی برنامه ریزی شده است؟ آیا احداث این بزرگراه مانع گسترش و توسعه آتی شهر به سمت شمال که مرغوبیت بیشتر و مناسب تری نسبت به سایر جهات شهر دارد، نخواهد شد؟ احداث بزرگراه و حریم اطراف آن که توسط سیم خاردار و توری محصور خواهد شد، چه مقدار از زمین های مرغوب توسعه شهری و اراضی کشاورزی و باغات را تخریب و از دسترس عموم خارج خواهد نمود؟

- برای جایگزینی منطقه بنکوه که تنها تفرجگاه مردم منطقه است، چه منطقه دیگری در نظر گرفته شده است؟ تقاضا دارم تا مسئولان که در تصمیم گیری نهایی احداث این بزرگراه سهیم هستند به این سؤالات و ده ها سؤال دیگر شهروندان پاسخ دهند. واقعاً چه اصرار و توجیهی بر اجرای این طرح که فاقد جامعیت کامل است دارند؟ بزرگ راهی که نمی توان به سادگی به آن وارد و یا از آن خارج شد و اطراف آن را محصور می نمایند و یا اینکه از احداث هرگونه واحد تجاری و خدماتی و رفاهی خارج از طرح بزرگراه ممانعت می گردد و خودروهای عبوری با سرعت 120 کیلومتر در آن تردد می نمایند اجازه بهره برداری از اقتصاد جاده ای را به شهر گرمسار نخواهد داد.

یک درخواست

پروژه آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال 89 باهدف اتصال استان قم به خراسان رضوی به وسیله سمنان تسریع در مدت زمان سفرها و کاهش میزان مصرف سوخت کلید خورد و بر اساس برآوردها قرار بود تا سرانجام دولت دهم دو شهر زیارتی قم و مشهد در مسیری آزاد راهی به هم متصل شوند و بر اساس قرارداد دولت دهم و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سهم بخش دولتی در این پروژه 70 درصد و سهم بخش خصوصی 30 درصد پیش بینی شده بود اما به دلیل مسائل اقتصادی این پروژه در سال های 91 تا 92 متوقف ماند و دوباره در آن کارهای خوبی انجام شده است.

برای حفظ سرمایه ملی و رضایت هموطنان خصوصا مردم گرمسار توجه لازم در این خصوص صورت پذیرد. درخواست ما این است که مسولان وزارت راه و شهرسازی با در نظر دریافت حقوق شهروندان به احداث آزادراه اقدام و تمام مسیر در محدوده شهر گرمسار وآرادان را به عنوان یک منطقه خدماتی و رفاهی بزرگ ببیند تا همه خدمات مورد احتیاج مسافران را تامین نمایند لذا این امر مستلزم قطع آزادراه از انتهای آزاد راه قم - گرمسار تا بعد از روستای جلیل آباد است که با اصلاح جاده فعلی و ارتقا مسیر، ظرفیت و امنیت آن امکانپذیر می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 115

به "تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست" امتیاز دهید

1 کاربر به "تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر آزادراه حرم تا حرم بر گرمسار، معیشت مردم رو به بن بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید