کارتر خطاب به ترامپ: از 242 سال تاریخ آمریکا، 226 سال در جنگ بوده ایم

به گزارش هولی، جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا ضمن اعلام خبر تماس تلفنی ترامپ با او درباره دلایل پیشی دریافت پکن از واشنگتن گفت: آمریکا در طول 242 سال تاریخ خود، به جز 16 سال در بقیه زمان ها در جنگ به سر برده است.

کارتر خطاب به ترامپ: از 242 سال تاریخ آمریکا، 226 سال در جنگ بوده ایم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جیمی کارتر رئیس جمهور سال های 1977 تا 1981 آمریکا اطلاع داده که رئیس جمهور کنونی آمریکا با او تماس گرفته و درباره نگرانی هایش درباره پیشی دریافت چین از آمریکا صحبت نموده است.

به نوشته ایستگاه رادیویی WAPE وابسته به رادیو ملی آمریکا، کارتر یکشنبه (دیروز) طی سخنانی در کلیسای شهر پلینس ایالت جورجیا از تماس تلفنی ترامپ اطلاع داد.

به گفته رئیس جمهور اسبق آمریکا ترامپ در این تماس تلفنی با او درباره نگرانی هایش در مورد چین صحبت کرد. کارتر 94 ساله، چندی قبل نامه ای به رئیس جمهور نوشت و در آن درباره مدیریت روابط واشنگتن با پکن توصیه هایی نموده بود.

به گفته رئیس جمهور اسبق آمریکا، ترامپ در این تماس درباره اینکه چین دارد از ما جلو می زند، ابراز نگرانی کرد. کارتر، نگرانی ترامپ درباره این موضوع را بجا دانست و گفت: شما می دانید چرا اینطور است؟ من در سال 1979 روابط دیپلماتیک با چین را عادی سازی کردم. شما می دانید که از 1979 چین چند بار با دیگران جنگ داشته است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته (اما) ما (آمریکا با دیگر کشوها) در جنگ بوده ایم.

وی که در کلیسای پلینس صحبت می کرد، همچنین تاکید نموده که آمریکا در طول 242 سال تاریخ خود به جز 16 سال، در بقیه زمان ها در جنگ به سر برده است.

کارتر گفته که آمریکا به دلیل تمایلش برای کوشش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش دریافت ارزش های آمریکایی، جنگ دوست ترین کشور دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه چین برعکس آمریکا روی زیرساخت های سرمایه گذاری نموده، به ساخت 18 هزار مایل خطوط قطار سریع السیر اشاره نمود و گفت: ما (آمریکا) چند مایل خط آهن سریع السیر در کشورمان داریم؟

رئیس جمهور پیشینِ سالخورده آمریکا اضافه کرد: ما سه تریلیون دلار (در هزینه های نظامی) هدر داده ایم. این رقم، بیشتر از میزانی است که شما بتوانید حتی تصور کنید. چین حتی یک پِنی هم در جنگ هدر نداده است و دلیل جلو زدن آنها از ما همین است.

کارتر همچنین گفت که اگر صرف هزینه های بسیار برای جنگ و مخارج نظامی نبود، می شد حداقل دو تریلیون دلار برای هزینه در زیرساخت ها شامل تعمیر پل های فرسوده، راه ها و تقویت نظام آموزشی این کشور هزینه کرد.

وی اضافه کرد: قصد من از قیاس کشورم با چین این نیست که بگویم آنها دشمن هستند. من فقط دارم این موضوع را که شب گذشته تماسی (از سوی ترامپ) دریافت کردم، شرح می دهم.

کارتر درباره نگرانی ترامپ در مورد اینکه چین به ابرقدرت مالی دنیا تبدل گردد، گفت: من واقعا نگرانی چنین موضوعی نیستم اما این موضوع رئیس جمهور ترامپ را می رنجاند و من دلیل رنجش او را نمی دانم. البته من امروز نمی خواهم از رئیس جمهور انتقاد کنم.

رایزنی تلفنی ترامپ با کارتر در حالی اجرا شده که از ابتدای شروع به کار دولت او، فشارها علیه چین در مسائل مختلف به ویژه فشارهای مالی تشدید شده و واشنگتن جنگ تعرفه ای و تجاری علیه پکن به راه انداخته است.

فشارهای آمریکا علیه چین، دامن پروژه های بزرگ مالی چین از قبیل طرح کمربند و جاده و شرکت های بزرگ این کشور از قبیل هواوی را هم گرفته است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 178

به "کارتر خطاب به ترامپ: از 242 سال تاریخ آمریکا، 226 سال در جنگ بوده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارتر خطاب به ترامپ: از 242 سال تاریخ آمریکا، 226 سال در جنگ بوده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید