پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی

به گزارش هولی، تهران (پانا)-سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سه کشور اروپایی در بیانیه ای توضیح داد موضوع کارخانه فراوری اورانیوم فلزی مندرج در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران با فراوری سوخت پیشرفته(سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملا متفاوت است.

پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا پاییز 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه ای در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی اظهارکرد: موضوع کارخانه فراوری اورانیوم فلزی مندرج در ماده 4 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران که مجلس شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی را نسبت به آنها موظف نموده است و موضوع فراوری سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

این بیانیه می اضافه کرد: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده 4 قانون بین المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت معین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد

سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: برنامه فراوری سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانطور که در گزارش اخیر آژانس آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.

این بیانیه اعلام نمود: در ضمن یادآوری می نماید که در اوایل دهه 80 طی گزارشی که در آن موقع به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با فراوری اورانیوم فلزی برای مصارف صلح آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت صورت گرفته بود.

سازمان انرژی اتمی ایران مطرح نمود: شرح اینکه در فرایند فراوری سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند فراوری بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) فراوری می گردد.

این بیانیه اظهار امیدواری کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزییات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه های سوء تفاهم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1442

به "پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید