همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی

به گزارش هولی، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت راه آهن اولویت دولت برای توسعه همکاری های مالی با کشور های همسایه را فرصتی برای ارتقای ترانزیت ریلی کشور دانست.

همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای سید میعاد صالحی در مراسم الحاق 526 دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه راه آهن تهران برگزار گردید گفت: تقاضای ارتباطات بین المللی کشور در بخش ریلی و راه آهن مناسب نبوده و باید توسعه یابد.

معاون وزیر راه و شهر سازی اضافه نمود: دولت و رئیس جمهور، اولویت همکاری های مالی را به کشور های همسایه داده اند که این امر با توجه به ارتباطات ریلی ایران با سایر کشورها، فرصت خوبی برای توسعه ترانزیت و حمل و نقل ریلی کشور ایجاد می نماید.

وی با تشریح مزیت های نسبی ایران برای توسعه ترانزیت ریلی و بعلاوه موانع و مسائل موجود در این جهت گفت: جهت ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از برترین جهتهاست و اهمیت ترانزیت ریلی ایجاب می نماید که حلقه های مفقوده کریدوری را به یکدیگر متصل کنیم.

صالحی اضافه نمود: صنعت ریلی با نقطه مطلوب در حمل و نقل ریلی فاصله زیادی دارد و برای جبران عقب ماندگی های این بخش باید کوشش زیادی انجام داد.

وی کمبود کشنده ها را یکی از مسائل اصلی توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: هنگام ورود به شرکت راه آهن، 500 دستگاه لکوموتیو فعال در شبکه ریلی وجود داشت، درحالیکه لکوموتیو های موجود در کشور به 950 دستگاه بالغ می گردد و حدود 200 دستگاه لکوموتیو فقط در همین سه سال اخیر زمین گیر شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، 60 تا 70 دستگاه لکوموتیو در امسال زمین گیر شده، و در شش ماه نخست سال هر هفته 5 لکوموتیو به این اندازه اضافه نموده می شد درحالیکه 15 هزار کیلومتر خط ریلی کشور احتیاج مبرمی به لکوموتیو های بیشتر دارد.

صالحی با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه برای دستیابی به سهم 20 درصدی ریل از مسافر و 30 درصدی از حمل بار، گفت: با این اولویت قانون برنامه ششم، فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که جهت مهمی برای جهش مالی است، احتیاج به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه نمود: اکنون میانه سن واگن های مسافری کمتر از 10 سال و باری بالای 30 سال است که اگر با سرعت بازسازی نگردد، تخریب مضاعفی رخ می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بدهی های انباشته شرکت راه آهن اشاره نمود و گفت: راه آهن 2 هزار میلیارد تومان به تعمیر کاران لکوموتیو بدهی دارد ضمن اینکه سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار برای بازسازی خطوط ریلی داریم.

وی ایمنی سفر و مسافر را خط قرمز راه آهن و دولت دانست و گفت: در هفت ماه امسال، هفته ای بیش از 1/5 سانحه خروج از خط داشته ایم و از ابتدای امسال تا خاتمه شهریور به طور میانه ماهی پنج قطار از جهت خارج می شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی از برنامه دولت برای سرمایه گذاری در بخش صنعت ریلی اطلاع داد و با انتقاد از جدا شدن شرکت حمل و نقل ریلی رجا از شرکت راه آهن در دولت های گذشته بابت رد دیون دولت گفت: رجا به صورت غیرکارشناسی از راه آهن جدا شد و بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار گشت و این سازمان هم اقدامی برای نوسازی و سرمایه گذاری تازه در این بخش نداشته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1954

به "همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید