نخستین محموله خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بارگیری می گردد

به گزارش هولی، سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک از بارگیری نخستین شناور حامل 6 کیلومتر خط لوله دریایی دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور در هفته جاری اطلاع داد.

نخستین محموله خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بارگیری می گردد

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی در حاشیه بازدید از وضع پیشرفت ساخت تجهیزات و اقلام مرتبط با خاتمهه صادراتی نفت جاسک در یارد صنعتی خرمشهر گفت: همانطور که متعهد شده بودیم، برای تحقق بهره برداری زودهنگام و صادرات نفت خام با خط لوله گوره به جاسک، نخستین محموله خطوط لوله دریایی این طرح به طول 6 کیلومتر، پوشش دهی شده و بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده مقرر است تا چند روز آینده به مقصد جاسک بارگیری گردد.

وی با اشاره به اهمیت بهره برداری از دومین خاتمهه صادراتی نفت خام کشور به عنوان طرحی ملی و راهبردی که علاوه بر کاهش وابستگی ایران به تنگه هرمز، استمرار صادرات نفت و میعانات گازی ایران را تضمین می نماید، گفت: فاز نخست طرح خاتمهه نفتی جاسک تا خاتمه سال جاری به بهره برداری می رسد.

سرپرست طرح خاتمهه نفتی جاسک، دستیابی به این هدف را نیازمند احداث تأسیسات دریایی شامل یک دستگاه گوی شناور صادرات نفت خام، دو رشته خط لوله دریایی 36 اینچ هر یک به طول 6 کیلومتر، یک واحد سامانه اندازه گیری (میترینگ) و تأسیسات ساحلی عنوان نمود و اضافه نمود: تا کنون بیش از 600 شاخه لوله دریایی ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به عنوان یکی از پیمانکاران این طرح در یارد صنعتی خرمشهر پوشش دهی شده که در هفته نخست دی ماه روی بارج بارگیری شده و برای نصب از سوی شناور لوله گذار سی مستر به موقعیت ساحلی خاتمهه صادراتی جاسک منتقل می گردد.

خاتمه عملیات لوله گذاری نخستین خط لوله دریایی خاتمهه نفتی جاسک؛ بهمن ماه

مالکی مدت زمان عملیات بارگیری، انتقال و تخلیه این محموله را در مجموع یک ماه عنوان نمود و گفت: پیش بینی می گردد عملیات لوله گذاری نخستین خط لوله دریایی خاتمهه نفتی جاسک در بهمن ماه به خاتمه برسد.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه خاتمهه نفتی جاسک به عنوان حلقه خاتمهی زنجیره انتقال نفت خام گوره به جاسک، از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده، گفت: خاتمهه نفتی جاسک در زمینی به وسعت 60 هکتار و با سرمایه ای نزدیک 260 میلیون یورو ساخته می گردد.

به گفته سرپرست طرح خاتمهه نفتی جاسک، هدف از اجرای کامل این طرح بارگیری و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به وسیله هر یک از سه گوی شناور در تأسیسات فراساحلی این خاتمهه است که افزون بر تمرکززدایی از خاتمهه های صادراتی ایران در خلیج فارس، به توسعه پایدار و اشتغال زایی در سواحل مکران یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1413

به "نخستین محموله خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بارگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین محموله خطوط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک بارگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید